Letadla - recenze

27. 8. 2013 - 7:30 | Recenze | Karel Drda

Letadla - recenze zdroj: tisková zpráva

Coby dospělý filmový divák se už dívám na všechny dětské a mnohdy hodně infantilní příběhy očima svého syna a jsem někdy mnohem smířlivější, jindy naopak nazlobenější, ale především pak více chápu. Nový snímek z dílny Walta Disneyho Letadla patří do kategorie filmů, které se dokonale trefují do právě se rodících dobrodružných klučičích srdcí.

Na Letadla se u nás v rodině čekalo hodně dlouho. Čtyřletý syn zbožňuje první Auta. Přestože druhý díl v kině vlastně jen zlobil a vyrušoval, na příběh o letadýlkách se hodně těšil. Lítá se tam a hned po vláčcích jde o velmi zajímavý dopravní prostředek, který jej v animovaných i hraných filmech velmi zajímá. Chtěl jsem proto napsat, že Letadla jsou dalším filmem z dílny studia Pixar, který voní benzínem a je o rychlých motorech. Jenže je to pravda jen z poloviny. Snímek možná svým konceptem navazuje na úspěšná Auta, vizuálně se k této provázanosti dokonce přiznává, ale není dílem studia Pixar, ač za jeho vznikem stál John Lasseter.

Pozor, hračky!

Pro mnohé fanoušky je to možná trochu nepochopitelný krok, ale na druhou stranu, nepoznáte to. Studio Disney si samozřejmě svoji výdělečnou divizi hýčká, ale to mu nebrání v tom, aby takový film svěřil do rukou někoho jiného. Jaká tedy Letadla jsou? Předně se v nich nevyplatí hledat nějaký otisk původního studia. Je to prostě příjemný pohádkový příběh, který využívá vizuální podobu s jinými úspěšnými filmy (Auta, Auta 2) a jde si svojí vlastní cestou. Vlastně pardon, vlastní cestou? Příběh o malém práškovacím letadélku Práškovi je velmi úsměvným dobrodružstvím, v němž tvůrci smíchali cizokrajná místa, nabuzené letadlo bojící se výšek a jeden prestižní závod, který chce za pomoci přátel hlavní hrdina vyhrát. Zápletku věru je to neoriginální. Je věru velmi odrzlé chtít v kině zaplatit za příběh, který je jen jakýmsi koktejlem obou dílů Aut a jediným bonusem navíc jsou jen ty křídla. Je mi úplně jedno, že digitální triky v tomto animáku jsou naprosto precizní a je mi také ukradené, že dětem v sále se film líbil. Tentokrát je mi to opravdu fuk. Co mi však jedno není, je nechutný obchodní model, který tento dětský film provází. U Letadel se už asi nedozvíme, co bylo dříve. Zda to byla synopse laciného a tupého scénáře, či zda nejprve vznikly plastové hračky z Číny. Dneska už totiž filmařům nestačí prodávat jen vstupenky do kina, ale zejména na rodiče zkouší úlisné manévry a snaží se je dokopat ke koupi fórových hraček a oblečení s motivem infantilních dětských hrdinů.

Průměrný znamená dobrý

Letadla jsou na všechny ty věci kolem, které si jako každý rodič vybavíte hned poté, co v nejbližší samoobsluze narazíte na vikslajvantový model Práška, celkem ucházející pohádkou. Není to asi světoborný zážitek, který si budete nějak dlouho pamatovat, ale letecké scény jsou natočeny s opravdovou bravurou a ukazují na technické mistrovství tvůrců. Průměrný scénář však je tou největší slabinou a je velmi pravděpodobné, že vám film zabije jedno deštivé odpoledne, ale na nějaké delší přátelství to asi nebude. A to i přesto, že taková věta vůbec nevylučuje možnost natočení druhého dílu, který by pak byl pravděpodobně o tom, jak se Prášek a jeho kamarád Skipper stanou nechtěnou součástí špionážní hry o ekologické palivo do letadel. Jako nenechavý rodič mám však na ostatní rodiče několik otázek. Pokud tedy přistoupím na hru studia Walta Disneyho, pak nechápu, co Prášek práškuje. Na zemi je přeci svět autíček, co mají oči, mluví a jedí benzín. Nahoře jsou letadla, co mluví a práškují pole? Co se na nich pěstuje a pro koho? Ale tím jsem se zabýval v kině já. Malý čtyřletý kluk byl nadšený, proto se filmu rozhodně nebojte. Být průměrný znamená být dobrý a to jde!