Konečná - recenze

7. 2. 2013 10:37 - Recenze | Autor: Karel Drda

Konečná - recenze

Arnolda Schwarzeneggera jsme měli rádi. Generace těch, co vyrůstala v osmdesátých letech, nahlížela na tohoto akčního herce úplně jinou optikou než ti, kteří se s ním setkali o dekádu později. Pro nás má Predator kouzlo na třikrát kopírované VHS kazetě se amatérským dabingem. Pro nás bylo tohle skutečné americké umění. A teď se pan guvernér k filmu vrátil. A je to Konečná!

Jděte na to a s nostalgickým zatlačením slzy se bavte od začátku až do konce. Konečná není žáným originálním dílem, dokonce se chce říci, že jde o naprosto průměrné béčko, kterému punc interesantnosti dodává obsazení Arnolda, který se za dobu svého působení v politice objevil ve filmu opravdu jen sporadicky. Příběh není ničím jiným, než dalším zoufalým klonem osamělých bojovníků za spravedlnost žijících v nějaké totální americké díře. Dosaďte si místo stárnoucího svalovce pupkatého Seagala a hned pochopíte, o čem je řeč.  Arnie si tentokrát zahrál šerifa malého městečka kdesi na hranicích s Mexikem, kde ho čeká složení reparátu z předmětu „dobrý policajt“. Šerif Ray Owens totiž kdysi pracoval v Los Angeles a jednu akci totálně zpackal. Život ho zavedl do této díry, kde se samozřejmě vůbec nic neděje.

Obsazení na pohodu

Až ve chvíli, kdy se ozve agent FBI Bannister (Forest Whitaker), aby mu oznámil, že jejich směrem míří nebezpečný boss mexické mafie Cortez (Eduardo Noriega).  Že to s tím padouchem nebude jednoduché, je jasné každému ve chvíli, kdy se na scéně objeví jeho poskok a jinak též král bizarních rolí Peter Stormare. Společně prchají našlapaném autě vstříc problémům s botulotoxinovým akčním hrdinou, bez mimiky, špatnou anglickou výslovností a sklony k naprosto úžasnému násilí. Podřízení šerifa se samozřejmě netváří příliš nadšeně, ale nakonec nenechají šéfa na holičkách a nechají se unést je sklony k akčnímu řešení problémů. Obsazení filmu nabídne celou řadu hereckých hvězdiček, které většinou známe z druhořadých rolí. Nicméně jejich asistence velkému Arniemu je zde naprosto dokonalá.

Konečná

Užívejte si to taky

Dosaďte si do hlavní role kohokoliv jiného a dostanete naprosto nudný a zoufale naivní akční slátaninu. Jenže o tom vždycky Arnieho filmy byly. Stály jen a jen na něm. The Last Stand, jak se snímek jmenuje v originále, ničím nevybočuje a jde o naprosto schematický akční bijásek, který se úplně vzhlíží v osmdesátkových filmech. Jediný rozdíl je v tom, že Schwarzenegger dospěl nyní do stádia, kdy si ze sebe dokáže dělat legraci. A dělá si jí opravdu měrou vrchovatou. Akční film, kde není nouze o příšerný americký venkov, kulomety, pušky, pistole, je to příjemné odlehčení, které baví. Otázkou je koho?! Pokud se řadíte oněm VHS fanouškům, pak budete asi nadmíru spokojeni. V opačném případě jste již za řekou, jak by řekl klasik a bude to pro vás naprosto bizarní jízda.  Pro oba případy však platí stejné hodnocení.  Ten film je dokonale průměrný, ale vůbec to nevadí. Parádní jednohubka s pořádně odvázaným chlápkem, který si to po letech opět užívá před kamerou.