Inferno - recenze

13. 10. 2016 10:52 - Recenze | Autor: František Fuka

Inferno - recenze zdroj: Archiv

Robert Langdon (Tom Hanks) má prostě smůlu a zase se zaplete do celosvětového spiknutí. Tentokrát chce geniální miliardář vypustit do světa smrtící virus, který zabije polovinu světového obyvatelstva a učiní tak přelidněnou Zemi znovu obyvatelnou. Nebo něco v tom smyslu. (Jde tedy o remake Moonrakera a několika dalších podobných psychologických dramat z minulého století.)

Langdonova role spočívá v tom, že za pomoci sestřičky milující záhady (Felicity Jonesová) musí rozkódovat rébusy, vedoucí k místu, kde se virus skrývá a kde má být za pár dní odpálen. Nebo něco v tom smyslu.

Aby to bylo napínavější a mohlo to mít dvě hodiny, Langdon na začátu filmu ztratil paměť, neví co se s ním v posledních dnech dělo, a má vidiny, ve kterých figuruje záhadná žena, řeky krve a zombie apokalypsa. Nebo něco v tom smyslu.

Již třetí filmovou adaptaci románu Dana Browna režíroval opět Ron Howard a... je to škoda. Je škoda, že tento talentovaný režisér musí kvůli prachům natáčet filmové verze těchto kokotských knih. Přičemž přídomek "kokotská kniha" používám, aniž bych ty knihy četl, neboť se domnívám, že většina kokotin ve scénáři talentovaného Davida Koeppa pochází z literární předlohy. Tak odvážný jsem.

Zápletka filmu nemá (opět) žádný smysl, obzvlášť poté co je odhaleno několik zásadních odhalení (některé postavy stály od začátku na jiné straně, než to vypadalo). Když si pak zpětně, s vědomím těchto odhalení, zrekapitulujete, co se dělo, není možné vyvodit si z toho jiný závěr, než že všechny postavy byly retardované a záměrně kuly své plány tak, aby byly co nejsložitější a měly co nejmenší šanci na úspěch.

Film opět odhaluje nějaké tajné vzkazy v uměleckých dílech, ze kterých něco vyplývá, ale někdy okolo poloviny filmu mi to už všechno bylo úplně jedno. Úplně. Většina odhalení probíhá tak, že nějaká postava řekne "A co když xxxxxxx? Měli bychom teď yyyyyyyy!" A ostatní postavy hned ochotně začnou dělat yyyyyy, aniž by je napadlo zeptat se "A co když třeba ne?"

Organizací s nejdelšími prsty je tentokrát Světová zdravotnická organizace (WHO), která má v tomto filmu delší prsty než CIA a lepší výzbroj než FBI. Spolu s často dezorientovaným, halucinujícím Langdonem to místy posunuje film až někam k parodii, takže jsem pořád čekal, kdy se konečně objeví Leslie Nielsen (protože ho opuchlý Hanks začíná docela připomínat).

Zní to všechno možná velice kriticky, ale Inferno je z těch třech filmů podle Dana Browna pravděpodobně nejsnesitelnější!

Talent většiny tvůrců je nesporný, film dobře vypadá a zní, uvidíte pár zajímavých památek (především v Itálii a v Istanbulu) a některé scény jsou docela napínavě natočené, pokud akceptujeme jednoduchá fakta jako "Teď se Hanks musí dostat z bodu X do bodu Y a tamti ho chtějí zabít" a ignorujeme důvody toho, proč se tam musí dostat a proč jsou ti vrazi retardovaní.

Ale byl bych opravdu rád, kdyby Ron Howard raději věnoval svůj talent a čas natáčení něčeho smysluplnějšího, třeba Willow 2...

Hodnocení: 50%