Horem pádem

13. 9. 2004 - 2:35 | Téma | red

Horem pádem zdroj: tisková zpráva

Z pohledu člověka, který za nejlepší film dvojice Hřebejk/Jarchovský považuje PUPENDO, je HOREM PÁDEM krok nadějným - vážnějším - směrem. K zemi ho však stále táhne spoléhání na obvyklou českou řachandu. Napsal: VOJTĚCH RYNDA. +Fotogalerie. Tahle recenze je psána z pozice člověka, který za nejlepší film ustáleného tvůrčího dua Jan Hřebejk/Petr Jarchovský považuje loňské Pupendo

Tahle recenze je psána z pozice člověka, který za nejlepší film ustáleného tvůrčího dua Jan Hřebejk/Petr Jarchovský považuje loňské Pupendo.

Totiž "nejlepší" ve smyslu nejsnesitelnější, nejvyspělejší a poprvé konečně schopný toho, aby jej bylo možno brát vážně. Horem pádem pak jako by po tomhle přelomu fungovalo coby most. Jednak coby most spojující vážnější témata s obvyklou českou řachandou, bez níž se film s ambicemi na tuzemskou úspěšnost zřejmě nemůže obejít, jednak jako most otevírající Hřebejkovi s Jarchovským jednu z cest do budoucna. Pokryli léta čtyřicátá (Musíme si pomáhat), padesátá (Šakalí léta), šedesátá (Pelíšky) i osmdesátá (Pupendo) a teď se konečně propracovali do současnosti, přičemž zároveň potvrdili v Pupendu naznačené tíhnutí k serióznějšímu přístupu. Horem pádem tak lze brát jako náznak, že jednou snad přijdou i s filmem, který bude namísto hlazení diváků po srsti skutečně něco sdělovat.

Horem pádem Tohle našlápnutí správným směrem je však namísto rázného vykročení spíše nesmělým ohledáváním půdy. V duchu "něco za něco" - a snad ze strachu, aby své diváky moc nevyděsili - Hřebejk s Jarchovským dokonce regredují až k neodpustitelnému "humoru" filmu Jedna ruka netleská, který neměli nikdy dříve zapotřebí. Styčných bodů s tímhle snímkem je v Horem pádem překvapivě mnoho: Jiří Macháček v roli blbečka, dvojice pašující v náklaďáku cosi přes hranice, dialogy typu "ty vole neser" x "neser, ty vole" nebo o pojídání krys a nutrií atd. A i když je jasná jejich role, vlastně všechny postavy, jež se neúčastní centrální scény u rodinného stolu, jsou jen scenáristickými i hereckými karikaturami, které nekorespondují s onou serióznější rovinou snímku.

Horem pádem Horem pádem nese stopy Hřebejkova obdivu k Amores Perros a možná i k Magnolii. Je plné postav, postaviček a figurek, jejichž osudy se proplétají a přímo či nepřímo ovlivňují. Koho tu tedy máme? Začněme onou dvojicí s náklaďákem (Zdeněk Suchý a Jan Budař), která přes hranice převáží běžence. Po jedné akci jim zůstane na krku dvouměsíční indický chlapeček, jenž se přes bazar s kradeným zbožím následně dostane do rukou bezdětné Milušce (Nataša Burger). To zkomplikuje situaci jejímu partnerovi Františkovi (Jiří Macháček), protože snědé děcko přece nemůže ukázat svým rasistickým přátelům z řad fotbalových hooligans v čele s Bejkem (Jaroslav Dušek). Kolem inkriminovaného bazaru se dále motá parta zlodějíčků (například Pavel Liška). V poradně pro uprchlíky pracuje Hana (Ingrid Timková), která žije s o mnoho let starším Otakarem (Jan Tříska). Ten zkolabuje při přednášce na univerzitě - a jenom díky tomu se jejich dcera Lenka (Kristýna Liška Boková) dozví, že Otakar se nikdy nerozvedl s Věrou (Emília Vašáryová) a že s ní má syna Martina (Petr Forman), emigrovavšího do Austrálie.

Horem pádem Zatímco tedy první polovina osazenstva slouží ke komickým výstupům pochybné kvality, dějová linie té druhé vykulminuje fantastickou společnou scénou, která sama o sobě je důvodem Horem pádem vidět, žasnout a doufat, že právě tímhle směrem půjdou Hřebejk s Jarchovským nadále. Obě poloviny snímku vachrlatě spojuje poselství o tom, že rasismus je v takové či jiné formě zakořeněn v každém z nás, ale protože je na postavy uvaleno stejně mechanicky, jako probíhá jejich vzájemná interakce (všichni musejí být nějak spojeni se všemi), působí jako pominutelná agitka - jakkoliv ji Hřebejk s Jarchovským myslí upřímně. A tak se tu pokérovaný Macháček se zaječím pyskem a hláškami typu "Bůh neni. Proto fandim." ocitá vedle skvěle napsané a oslnivě zahrané Věry, z níž Emília Vašáryová vytváří hotovou encyklopedii zahořklosti, a náběhy na vážná témata (uprchlíci, kriminalita, bezmocnost policie) se jako obvykle tříští o očividné sázky na jistotu jako je "hooligan" Dušek, o polopatické scény v duchu "zloděj volá: chyťte zloděje!" nebo o barvotiskové "pointy" s Martinovou rodinou v Austrálii.

Formálně je Horem pádem odklonem od filmařiny Pupenda spíše k divadelnosti. Zatímco Pupendo těžilo z nálady, z atmosféry, Horem pádem touží sdělovat přímo, což vede k důrazu na slovo, který je s výjimkou oné rodinné exhibice na škodu. Výtvarnou retrostylizaci předchozích Hřebejkových filmů jeho stálý kameraman Jan Malíř tentokrát nahradil barvenými filtry laděnými dožluta a zrnitým obrazem. Pokus o závěrečnou katarzi filmovými prostředky (paralelní montáž) působí podobně toporně jako celé to sdělení o rasismu, ale upřímně řečeno, všechno je lepší než Tesařík z konce Musíme si pomáhat. Herecké výkony kolísají mezi výše zmíněnými karikaturními (převaděči, zlodějíčci, policisté) a solidními až skvělými, kam patří představitelé rodiny. Výtečná je ovšem i slovinská herečka Nataša Burger, jejíž Miluška však nese poněkud zneklidňující poselství: co chtějí autoři Horem pádem říct tím, že ty nejhodnější postavy dopadají nejhůř? A na margo herectví nelze nevznést ještě jednu poznámku - totiž že Budař a Liška si podobnými škleby jako tady svou kariéru rozhodně nevylepší (neboť i Liškova manželka Kristýna, která jinak působí jako tanečnice, svého muže v Horem pádem strká herecky do kapsy).

Suma sumárum je tedy Horem pádem nadějí do budoucna, která se ovšem vůbec nemusí potvrdit. Nejspíš nebudeme muset čekat dlouho, protože duo Hřebejk/Jarchovský je známé svou extrémní pracovitostí. Jejich dalším projektem se má stát zatím nepojmenovaná milostná tragikomedie.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Nintendo (r)evoluce: Připomeňte si důležité milníky oblíbené značky

Nintendo (r)evoluce: Připomeňte si důležité milníky oblíbené značky

12. 8. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Nintendo, PlayStation a Xbox – tzv. velká trojka na poli dnešních konzolí. Ač v současnosti drží prim zařízení od Sony a Microsoftu, cestu k úspěchu jim vydláždilo právě Nintendo, a to už v 80. letech, kdy na světový trh uvedlo svůj Nintendo Entertainment System (NES). Předchůdci jako slavný Atari nebo vůbec první konzole Magnavox Odyssey se s ním nemohli měřit. Tady se začala psát budoucnost herního průmyslu.
Pravidelné sledování filmů může lézt do peněz. Jak ušetřit?

Pravidelné sledování filmů může lézt do peněz. Jak ušetřit?

4. 8. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Řadíte-li se mezi filmové fanoušky, kterým nesmí ujít žádná premiéra, a rádi se znovu podíváte i na starou dobrou klasiku, jistě víte, že tento koníček rozhodně není levný. Ať už chodíte do kina, nebo sledujete filmy z pohodlí domova, obstarat filmy legální cestou něco stojí. Jak výdaje držet pod kontrolou?
Důchod v roce 2021: Vypočítejte si jeho výši

Důchod v roce 2021: Vypočítejte si jeho výši

27. 7. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Nacházíte se před nástupem do penze a zajímá vás, jakou částku budete pobírat? V dnešním článku vám poradíme, jak si ji můžete spočítat a co všechno budete k žádosti o důchod potřebovat.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.