Hitchcock - recenze

14. 2. 2013 - 10:00 | Recenze | Karel Drda

Hitchcock - recenze Scarlett Johansson, Anthony Hopkins a Helen Mirren ve filmu Hitchcock. | zdroj: Bontonfilm

Co předcházelo natočení slavného Hitchcockova filmu Psycho? Jak vůbec dospěl slavný režisér k takovému námětu. A jaký byl jeho osobní život? Na takové otázky nabízí nyní odpovědi snímek, který natočil britský režisér Sacha Gervasi. Film Hitchcock je životopisnou sondou do krátkého období, kdy slavný tvůrce natáčel svoje nejslavnější dílo.

Gervasi nám nabízí velmi solidní dílo, v němž divákovi zprostředkovává nejen vznik Psycha, které se nerodilo v úplně ideálních podmínkách, ale současně nám umožňuje nahlédnout do Hitchcockova manželství se scénáristkou Almou Reville. Vztah hollywoodského velikána procházel v té době drobnou manželskou krizí a Gervasi se rozhodl obě roviny příběhu propojit. Výsledkem je herecký koncert Anthonyho Hopkinse (Alfred Hitchcock) a Helen Mirren (Alma Reville).

Od thrilleru k hororu

Mistr napínavých thrillerů právě dokončil svůj akční snímek North by Northwest a může si opojně užívat další úspěch. Jenže kritiky filmu nejsou úplně nejlepší. Gervasizde velmi vtipně ukazuje nás filmové publicisty ve světle okamžiku zrození nového filmu jako lidi, kteří si zjevně neumí užít žádný nový snímek a hledají neustále nějaké chyby. Z dnešního pohledu je North by Northwest předvojem Jamese Bonda, tehdy jej kritika s radostí rozcupovala. Ve světle těchto událostí se rozhodne Hitch najít scénář k něčemu, co jej nakopne a dodá mu potřebnou energii. Objevuje tak knihu Psycho podle skutečné události a k tématu se s obrovskou vervou upne. Je vtipné z dnešního pohledu pozorovat jeho marný souboj se studiem ParamountPictures, které odmítlo snímek financovat. Alfred Hitchcock musí budoucí hit zaplatit ze svého a velkou oporou při natáčení je mu právě jeho manželka. Současně je zajímavé vidět režisérovu zarputilost, s níž se do projektu ponoří. Alfred Hitchcock například skoupil všechny výtisky knihy Psycho jen proto, aby se veřejnost nedozvěděla konec.

Hitchcock Anthony Hopkins ve filmu Hitchcock | zdroj: Bontonfilm

Hopkinsův herecký koncert

Anthony Hopkins se objevuje ve filmech velmi často a ne všechny snímky z poslední doby stojí za zhlédnutí. Hitchcock je v tomto ohledu skutečným klenotem, protože po dlouhé době nepředstavuje Hopkinse jako rutinéra, ale jako herce zapáleného a ponořeného do své postavy. Perfektně napsané dialogy mezi hlavními protagonisty vyloženě jiskří a oba si své úlohy opravdu užívají. Gervasi však ve filmu nepřináší jen pohled na génia, ale nabízí i nadsázku a humor a ukazuje lehce despotické sklony Hitchcocka při natáčení. Zde nabízí celkem vtipnou a originální verzi hledání hlavních představitelů. Scarlett Johansson se zhostila role Janet Leigh a Jessica Biel ztvárnila dvorní Hitchovu herečku Veru Miles. Právě její vztah k režisérovi je zde popsán velmi otevřeně a ukazuje se, že jeho dvorní herečka měla k tvůrci velmi rozpolcený vztah. Snímek Hitchcock nemusí zákonitě pobavit jen ty diváky, kteří mají v malíčku dílo slavného režiséra, ale pro pochopení některých scén to je zcela určitě výhodné. Bez skrupulí se zde ukazuje lítý boj s americkou cenzurou, která v nejstarší demokracii světa velmi bděle dohlížela na dodržování pseudomorálních zásad a byla tak schopna zazdít mnoho dobrých filmů. Film nabízí lehkost, humor i napětí, ale chybí mu větší hloubka.

Hitchcock Anthony Hopkins, Scarlett Johansson ve filmu Hitchcock | zdroj: Bontonfilm

Dejte filmu šanci

Dozvíme se sice, co stálo za zrodem nejslavnější sprchové scény ve snímku Psycho, ale už nám není umožněno nahlédnout více pod pokličku natáčení. Hlavní devizou jsou oba hlavní protagonisté.  Jejich výkon zachraňuje nepříliš zdařilý příběh, kterému chybí k dokonalosti maličkosti. Gervasi je scénárista, který má za sebou několik známých a špatných filmů. Režisérský debut hraného filmu mu vyšel hlavně díky herecké záchraně. I to však není málo a Hitchcock stojí za pozornost.

ČLÁNKY O FILMU

Tři hororové série, které se se s pokračováním jenom zhoršovaly

12. 9. 2015 | Téma | Ladislav Loukota

S trochou nadsázky by šlo říct, že snad není hororové série, která po několika dílech nepřipomíná jenom matný odstín své někdejší kvality. Přesto je poněkud smutné sledovat tento opakující se koloběh v reálném čase. Premiéru hororu Sinister 2 tu to teorii jen potvrzuje. Pohled na evoluci tří velkých jiných hororových sérií ale ukáže, že klesající kvalita hororů není výjimkou z pravidla, ale běžnou a setrvalou tendencí.
Hitchcock

Hitchcock

4. 2. 2013 | Téma | Michal Burkoň

Píše se rok 1960 a Alfred Hitchcock (A. Hopkins) právě natáčí svůj nový film. Film, který má rozhodnout o jeho úspěchu nebo zatracení. Film, kterému téměř nikdo nevěří a za který se sám Hitchcock musí filmovému studiu zaručit svým majetkem. Film, který se stane legendou. Co ale zrození fenoménu jménem Psycho předcházelo? Jaký příběh si „mistr napětí“, kterému filmové publikum vděčí za ty nejhrůzostrašnější zážitky v historii filmu, nechal pro sebe?
Fotografie ze ztraceného Hitchcockova filmu se budou dražit v USA

10. 11. 2012 | Téma | Michal Burkoň

Nově objevená sbírka fotografií ze ztraceného němého filmu Alfreda Hitchcocka Skalní orel se bude příští měsíc dražit v Los Angeles. Jak informovala agentura Reuters, do dražby půjde celkem 59 snímků pořízených ve 20. letech minulého století pro Hitchcockův soukromý archiv. Pětatřicet z nich je z němého filmu ...a neuveď nás v pokušení (1929) a 24 je z o tři roky mladšího filmu Skalní orel. Ty by podle předpokladů měly přitáhnout největší zájem.