Godzilla

15. 7. 2009 - 13:35 | Téma | red

Godzilla zdroj: tisková zpráva

Snímek Godzilla vznikl hned ve dvou verzích, japonské a americké. Poprvé byl uveden v roce 1954 v Japonsku pod názvem Godžira, aby byl o dva roky později přestříhán režisérem Terrym O

Snímek Godzilla vznikl hned ve dvou verzích, japonské a americké. Poprvé byl uveden v roce 1954 v Japonsku pod názvem Godžira, aby byl o dva roky později přestříhán režisérem Terrym O. Morsem. Do snímku byly též doplněny scény s hercem Raymondem Burrem. Teprve tehdy film dostává titul, pod kterým je dnes znám po celém světě. Americká verze byla pod názvem Probuzená zkáza promítána také v československých kinech. V originální podobě se u nás snímek objevuje teprve v rámci DVD edice Levných knih.

Kdesi v Pacifiku se za záhadných okolností ztratilo několik rybářských lodí. Vyprávění hrstky přeživších o vybuchujícím oceánu jsou lidem zprvu pro smích. A přesto se mají brzy potvrdit slova starého muže, který hovoří o obrovské nestvůře. Jen on zná její jméno – Godzilla. Gigant čas od času vystupuje z moře, aby ukojil svůj hlad. Ani vědci nelení; hrstka hmatatelných důkazů jim naznačuje, že tvor pochází z prehistorického období. Nejspíše žil v hlubokomořské proláklině, testy jaderných zbraní však jeho prostředí změnily a vylákaly jej nad hladinu. První útok na ostrůvku Óto je jen nesmělou předehrou před běsněním, jež padesátimetrové monstrum s radioaktivním dechem rozpoutá v ulicích Tokia. Snahy postavit se mu konvenčními způsoby se míjí účinkem. Možná tajná zbraň doktora Serizawy proti Godzille něco zmůže. Ale nejedná se jen o další sílu, jež by jednoho dne mohla ohrozit existenci lidstva?

Amerika má svého King Konga, Japonsko má Godzillu – to je axiom, který platí dodnes. Obě postavy stály u zrodu subžánru katastrofických snímků zvaného monstr film. Dnes je Godzilla jednou z nejslavnějších filmových postav, na jejím počátku byl snímek Išira Hondy.

Blízký přítel a žák Akiry Kurosawy měl v roce 1954 za sebou již několik zkušeností s režií hraného snímku i dokumentu. Godzilla se ale stala jeho průlomovým dílem a zároveň celoživotním údělem. Ve spolupráci s producentem Tomojuki Tanakou učinil ze společnosti Tóhó světově proslulou dílnu na monstr filmy; jeho pozdější snímky Rodan (1956), Mothra (1961) nebo King Kong vs. Godzilla (1962) psaly žánrové dějiny. Svůj první a největší úspěch však již nikdy nenapodobil.

Godzilla je zakladatelem se vším všudy. Už zde nalézáme všechny typické prvky monstr filmů. A že jich je požehnaně. Povšimněme si kupříkladu tolik typického rozložení postav. Přítomen je rázný muž s armádním výcvikem Ogata (Akira Takarada), moudrý a zároveň idealistický profesor Jamane (Takaši Šimura), jeho půvabná dcera Emiko (Momoko Kóči) či geniální vědec Serizawa (Akihiko Hirata), jenž má sice klíč k vyřešení problému, ale spolu s ním i hluboké morální dilema. Jejich lidskými protipóly jsou pak figurky politiků a vojáků, kteří ničemu nepomohou a naopak přilívají olej do ohně. Tehdy ani dnes nesmí scházet úvodní, tajemnem zahalený útok monstra, vědecké zkoumání přicházející s ohromujícím závěrem, masivní řádění ústředního giganta a nečekané rozuzlení (obvykle po vzoru deus ex machina).

Jestliže má Godzilla v Hondovi a Tanakovi dva otce, pak matku má jen jedinou. Byly jimi obavy z jaderného nebezpečí, v Japonsku poloviny padesátých let pochopitelnější než kdekoli jinde a jindy. Nestvůra je okatým symbolem ničivé síly, kterou přinesla energie atomu. Příběh navíc prostupují jednoznačná prohlášení o důvodech existence Godzilly. Z mírového apelu originálu nezůstalo v četných pokračováních i všemožných variacích vůbec nic, ve své době se však jednalo o motiv, který na diváky silně zapůsobil.

Spíše než s Cestou do pravěku (1955) proto snímek kvůli svému poselství snese srovnání s jiným Zemanovým filmem – Vynálezem zkázy (1958). Či ještě lépe s Vávrovým (a Čapkovým) Krakatitem (1948). Také zde nacházíme téma vědce stiženého pochybnostmi: jeho dílo by mohlo lidstvu posloužit, hrozba zneužití je však natolik silná, že si vynutí tu největší z osobních obětí…

Na dnešní publikum, znalé Jurských parků či Emmerichova remaku Godzilly, nejspíš bude půlstoletí starý snímek působit zastaralým, snad i nechtěně směšným dojmem. Vždyť akční sekvence spočívají ve snímání chlapíka v gumovém obleku, který šlape po papírovém modelu velkoměsta. Tradice se ale ujala a lidé „hrají“ Godzillu a jiná monstra i v těch nejnovějších titulech. Sluší se dodat, že prvním představitelem Godzilly byl Haruo Nakadžima, který se při natáčení potýkal s takřka stokilovým kostýmem.

Godzillu provází příliš rozvolněné tempo vyprávění, střih nedokáže zakrýt mnohé z nedokonalostí. Snaha vystavět napětí se mnohdy míjí účinkem (dobový divák nejspíše trnul hrůzou při každém vyslovení slova „atomový“či „radiace“). Historická hodnota snímku však mnohé z nedostatků omlouvá. Godzilla je základním stavebním kamenem žánru, který od svého vzniku mnoho obsahových proměn nezaznamenal, změnil se pouze po stránce technické.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Prequel Šíleného Maxe se odkládá, Furiosy se dočkáme až v roce 2024

Prequel Šíleného Maxe se odkládá, Furiosy se dočkáme až v roce 2024

16. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Mad Max: Zběsilá cesta patří k tomu nejlepšímu, co na poli akčních filmů vzniklo, a to nejen za posledních deset let.
Padla poslední klapka disneyovského Predátora

Padla poslední klapka disneyovského Predátora

15. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Ani jsme se nenadáli a další Predátor je hotový, respektive míří z placu do postprodukce.
Bondovka Není čas zemřít představuje nové agentky

Bondovka Není čas zemřít představuje nové agentky

14. 9. 2021 | Trailery | Adam Homola

James Bond na to nebude v novém filmu sám, to už víme nějakou dobu. A teď se můžete na nové agentky podívat hezky zblízka.
Tom Cruise si může oddechnout. Konečně dotočil další Mission Impossible

Tom Cruise si může oddechnout. Konečně dotočil další Mission Impossible

13. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Sedmá Mission Impossible je hotová, ale osmička Cruise ještě pořád čeká.