Dobrý den, noci

2. 4. 2009 - 9:56 | Téma | red

Dobrý den, noci zdroj: tisková zpráva

Celý svět byl otřesen spolu s Itálií činem Rudých gard, když roku 1978 unesly vůdce křesťanské demokracie Alda Mora, usilujícího o historický kompromis s komunisty

Celý svět byl otřesen spolu s Itálií činem Rudých gard, když roku 1978 unesly vůdce křesťanské demokracie Alda Mora, usilujícího o historický kompromis s komunisty. Kissinger ho považoval za nebezpečnějšího než Castra a vlivné kruhy úspěšně mařily jednání s únosci. I když masy protestovaly proti teroristům a papež vyzýval k jeho propuštění, bylo po 55 dnech nalezeno mrtvé tělo oblíbeného politika v kufru auta. Na toto téma vznikly dva filmy a k čtvrtstoletí tragédie natočil Marco Bellocchio třetí, nazvaný Dobrý den, noci.

Název vychází z básně Emily Dickinsonové a naznačuje dilema ústřední postavy, dvaadvacetileté Chiary, členky skupiny pověřené ukrýváním Alda Mora. Film rámovaný politikovým únosem a zabitím, se odehrává v konspiračním bytě, který Chiara pomáhala vybrat a vybavit. Zatímco spolubojovníci hlídají a vyslýchají politika, uzavřeného v zadní místnosti rozlehlého bytu, Chiara dochází do zaměstnání v knihovně. Kromě toho nakupuje, vaří a stará se o zázemí. Sledujeme reakce jejího bezprostředního okolí, v televizi vidíme masové protesty a politická jednání. Její partneři jsou šokováni odmítavým postojem celé země, ale dovedou tomu čelit lépe než citlivá Chiara. Ta je rozpolcená mezi proklamovaným odsuzováním zajatce a vzrůstajícím soucitem k němu. Roli tu hraje respekt mladé ženy vůči silné osobnosti staršího muže, ale také narůstající rozpor s ideály, k nimž byla vedena svou rodinou. Do reálného děje se začínají vkrádat její denní i noční sny, vrcholící představou, že zajatce pouští na svobodu...

Bellocchiův diskurs o politickém fanatismu nevychází z předvádění násilí, ale z analýzy chování izolované skupiny, kdy tlak vyhrocené situace obnažuje povahy lidí. Politické události jsou tu jen pozadím k rozehrání lidských osudů. Jako v každém dramatu, které má mít přesvědčivost, vzbuzují sympatie obě strany, tedy i únosci. Mladí radikálové jsou normální lidé, jen utopická snaha o změnu je svedla na scestí.

Postavy Chiary a Mora dávají filmu hlubší rozměr a přesvědčivost díky jejich představitelům. Morovi podobný Roberto Herlitzka (1937), se zkušeností třiceti filmových rolí, má charisma; věříme mu, když jeho hrdina překonává slabost a strach ze smrti myšlenkami na milované a vírou. Maya Sansaová ztělesnila Chiaru s velkou citlivostí. Její široké hnědé oči a měkký výraz vyjadřují vyrovnanost i trýznivou nejistotu. Jednoho z jejích partnerů hraje režisérův syn Pier Giorgio Bellocchio, rolí hrdinčiných tet se ujaly Letizia Bellocchiová a Maria Luisa Bellocchiová.

Vedení herců ke zdrženlivě tlumenému projevu, jen s občasným vyhrocením konfliktů, poněkud kontrastuje s volbou výraznějších barev i hudby. Film upoutá stylem sedmdesátých let, jímž jsou pečlivě a s elegancí zachyceny postavy i prostředí rozlehlého, klaustrofobicky působícího bytu. Duch doby je dotvářen autentickým televizním zpravodajstvím, které hrdinové sledují na obrazovce. Přes množství reálií nejde o drama v dokumentárním stylu, ale o dramatický příběh s lyrickými a tragickými prvky. Nalezneme v něm i melodramatické tóny. Lze tu odkrýt jistou sebezhlíživost, projevující se slabostí pro efekty (třeba útěk kanárka nebo expozice snových scén).

Věčný rebel a kdysi i levicový aktivista Marco Bellocchio (1939) byl dlouho zastíněn svým generačním souputníkem Bernardem Bertoluccim. Do popředí jej vynesly až dvě zralá, vyrovnaná díla. První z nich, Hodina náboženství, věnovaná nedávno zesnulé matce, se zabývá jejím obrazem a rolí církve. Ten druhý, Dobrý den, noci, věnoval svému otci, o něhož přišel v dětství. Vedle terorismu zde jde i o zobecněnou roli otce, kterého personifikuje Aldo Moro. Film získal mj. několik cen v Benátkách a Cenu FIPRESCI udělenou Evropskému filmu 2003.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Prequel Šíleného Maxe se odkládá, Furiosy se dočkáme až v roce 2024

Prequel Šíleného Maxe se odkládá, Furiosy se dočkáme až v roce 2024

16. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Mad Max: Zběsilá cesta patří k tomu nejlepšímu, co na poli akčních filmů vzniklo, a to nejen za posledních deset let.
Padla poslední klapka disneyovského Predátora

Padla poslední klapka disneyovského Predátora

15. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Ani jsme se nenadáli a další Predátor je hotový, respektive míří z placu do postprodukce.
Bondovka Není čas zemřít představuje nové agentky

Bondovka Není čas zemřít představuje nové agentky

14. 9. 2021 | Trailery | Adam Homola

James Bond na to nebude v novém filmu sám, to už víme nějakou dobu. A teď se můžete na nové agentky podívat hezky zblízka.
Tom Cruise si může oddechnout. Konečně dotočil další Mission Impossible

Tom Cruise si může oddechnout. Konečně dotočil další Mission Impossible

13. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Sedmá Mission Impossible je hotová, ale osmička Cruise ještě pořád čeká.