Chačipe

31. 1. 2006 - 13:10 | Téma | red

Chačipe zdroj: tisková zpráva

Středometrážní dokument Miroslava Janka patří mezi ty, které jsou tím výmluvnější, čím míň toho řeknou explicitně v prvním plánu

Středometrážní dokument Miroslava Janka patří mezi ty, které jsou tím výmluvnější, čím míň toho řeknou explicitně v prvním plánu. Život a vnitřní svět dětí vyrůstajících v dětském domově tu divák během necelé hodiny nazře komplexněji a bezprostředněji, než by se mu to povedlo ze sebeobsáhlejší psychologicko-sociologické publikace.

Janek se v Chačipe víceméně vzdává hodnotícího hlasu: dává jednu z kamer do rukou dětem a nechá je vymýšlet, inscenovat a natáčet scénky či animované sekvence, jež pak výsledný film zahrnuje. Ovšemže tento postup tvoří součást autorského plánu, ale to nestojí v cestě tomu, aby generoval pocit autenticity, samovolnosti a nezprostředkovanosti sdělení. Výpověď není filtrovaná žádnými autorskými komentáři, tvrdými daty ani hlasy odborníků; svět dospělých a vlastně i dospělí sami ve filmu takřka chybějí. Zbývá neředěná dětská optika, a ta je natolik univerzální - protože dětstvím si prošel každý a téměř každý si na ně dokáže vzpomenout - že právě na jejím pozadí nejlépe vynikne, že v životě těchhle dětí je něco zcela špatně.

Dětské vnímání sestává ze základních, neabstrahovaných vjemů. Svět - to jsou pro děti stromy, kameny, nebe, tráva, Slunce, zvířata a jiní lidé. Věci mohou být buď příjemné, nebo nepříjemné. Každý den v sobě skrývá něco nového a často i nějaké tajemství. Dobro a zlo ještě neexistují odděleně a očekávání jsou výhradně pozitivní. Děti zatím neznají mechanismy, které ovlivňují jejich životy, a proto berou všechno jako danost. Do svých her a výstupů zahrnují s naprostou samozřejmostí i věci, jež by podle běžného úsudku lidé jejich věku ještě dávno neměli znát: malí aktéři si tu s dětskou chtivostí nápodoby hrají na manželské hádky, alkoholismus, bezdomovectví, násilí na dětech a další podobné „dospělácké“ projevy, aniž by jim rozuměli a aniž by tušili, že hlavně kvůli nim jsou tam, kde jsou. Zatím si totiž nejsou příliš vědomi skutečnosti, že nevyrůstají jako jiní jejich věku: nemají srovnání, všechno je pro ně nové, a proto nádherné. To jenom nám, kteří už „víme“, jejich naivita připadá krutá, a za krásou jejich očí, tváří, úsměvů i slz vidíme to, co je jednou bude odlišovat od očí, tváří, úsměvů i slz „normálních“ lidí.

Miroslav Janek má zkušenosti jak s nezprostředkovaným zobrazováním světa jako takového (spolupracoval na filmech Godfreye Reggia Powaqqatsi, Naqqoyqatsi a Anima mundi), tak i s nahlížením do subjektivního světa lidí tak či onak odlišných od průměru (například dokument s tematikou nevidomých Nespatřené). I v případě Chačipe našel ideální výrazové prostředky: dětský svět ilustruje mollovou hudbou a obrazy s primální působivostí, jeho vnitřní logiku pak akcentuje pomocí „mimorozumové“ surrealistické poezie a halucinativní noční sekvence. Kombinací s tvorbou malých chovanců tak dosahuje výrazu stojícího na maximálně sensuální zkušenosti, která vytěsňuje racionální složku vnímání. Respektive racionalitu, jak ji známe my, protože v dětském vnímání je „rozumné“ jen to, co je „kýžené“: jedna z dívek například nepochybuje o tom, že ji její matka má ráda, i když už se nepamatuje, kdy ji naposledy přišla navštívit. Nevidí v tom rozpor, natož špatný záměr, protože ten, koho rozumí pojmem "matka", by své dítě přece neopustil, a musí v tom tedy být být zásah nějakých vyšších sil.

Tatáž dívka pak na závěr filmu slibuje, že ona své děti do „děcáku“ nikdy nedá - a kombinace tohoto prohlášení, jejích bezelstných očí a našeho tušení její budoucnosti se stává pointou, která v divákovi zůstává ještě dlouho po skončení této mimořádně sdělné filmové sondy. Možná i jednou provždy.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

24. 4. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantická komedie Láska na zakázku představuje první záběry
Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.