Anténa

15. 7. 2009 - 13:17 | Téma | red

Anténa zdroj: tisková zpráva

Anténa je imaginativní alegorie na totalitní násilí a manipulaci plná výtvarné fantazie. Film je také poctou němému filmu, z něhož čerpá a na jehož filmy odkazuje

Anténa je imaginativní alegorie na totalitní násilí a manipulaci plná výtvarné fantazie. Film je také poctou němému filmu, z něhož čerpá a na jehož filmy odkazuje.

Vstupujeme do zasněženého černobílého města, které ovládá pan Televize. Moc si udržuje a rozšiřuje pomocí televizního vysílání. Díky všudypřítomným obrazovkám, reklamním billboardům a dokonce televiznímu jídlu není před panem Televizí úniku. Lidé jsou němí, přišli o hlas, dorozumívají se jen slovy, jenž z nich bezhlase vypadávají a zobrazují se jako namalované titulky. Hlasem je obdařená jen paní Hlas, která zpívá celému městu, a její bezoký syn, o jehož daru zatím nikdo kromě matky neví. Pan Televize chce zneužít Hlas k experimentu, který by měl lidi zbavit už tak omezené svobody.

Esteban Sapir připravil dokonalé výtvarné představení postavené na hravosti a originálním symbolickém vnímání. Jako prostředek uměleckého ztvárnění zvolil na první pohled naivní pohádkovou perspektivu, která je ale protknutá vážnými odkazy a myšlenkami.

Obrazotvornost tvůrce čiší z každého záběru. Od výtvarného zpracování města pojatého jako skládačka, přes hory ze slov a písmen, hypnotizující krabice od vloček s logem všudypřítomné televize a televizní brýle, až k Balónovým mužům, vznášejícím se s nafouklými těly na obloze. Vizuální stránka filmu plnohodnotně doplňuje hlasově tichou podívanou, ozdobenou převážně smyčcovým hudebním doprovodem.

Hlavní oporou dobra jsou ve filmu dětští hrdinové, dcerka opraváře televizí a slepý chlapec s šťastným úsměvem na tváři. Dospělí, rodiče, nejsou příliš spolehliví partneři a z počátku svým dětem moc nepomohou. Dětství očividně symbolizuje nevinnost a čistotu, dospělí jejich odvrácenou tvář.

Některá podobenství a symboly odkazují na typické projevy totalitní diktatury. Jsou to konkrétní reminiscence na fašistický teror v symbolech hákového kříže nebo židovské hvězdy. S totalitou úzce souvisí odebrání nebo omezení svobody (uzmutí hlasu). Lidé si na útlak zvykají, přizpůsobují se a považují jej za přirozený stav. Je to taky propaganda a manipulace veřejného mínění, jsou to zásahy do nejintimnějšího soukromí lidí, zdánlivě výhodné hry o ceny napojené na zdroj moci: „Vydělej body a leť!“. Takové alegorie lze ale velmi lehce přenést do současnosti. Nové podoby a tváře snahy o ovládnutí lidí můžeme vidět v zneužívání médií, které koncentrují obrovskou moc, nebo v propagaci konzumního způsobu života.

Kouzlo Antény je v propojení dětského světa a světa dospělých, dětské fantazie, upřímnosti a hravosti s dospělou vynalézavostí ale i krutostí a bezcitností na straně druhé. Co se skrývá za plány a tajemnou mocí pana Televize? Pokud na film nepůjdete, nedozvíte se to.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Prequel Šíleného Maxe se odkládá, Furiosy se dočkáme až v roce 2024

Prequel Šíleného Maxe se odkládá, Furiosy se dočkáme až v roce 2024

16. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Mad Max: Zběsilá cesta patří k tomu nejlepšímu, co na poli akčních filmů vzniklo, a to nejen za posledních deset let.
Padla poslední klapka disneyovského Predátora

Padla poslední klapka disneyovského Predátora

15. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Ani jsme se nenadáli a další Predátor je hotový, respektive míří z placu do postprodukce.
Bondovka Není čas zemřít představuje nové agentky

Bondovka Není čas zemřít představuje nové agentky

14. 9. 2021 | Trailery | Adam Homola

James Bond na to nebude v novém filmu sám, to už víme nějakou dobu. A teď se můžete na nové agentky podívat hezky zblízka.
Tom Cruise si může oddechnout. Konečně dotočil další Mission Impossible

Tom Cruise si může oddechnout. Konečně dotočil další Mission Impossible

13. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Sedmá Mission Impossible je hotová, ale osmička Cruise ještě pořád čeká.