Vysoké podpatky

Vysoké podpatky

Tacones lejanos
1991, 112 min
dokina.cz 7.2 index
Režie:
Scénář:
Hudba:
Hrají:

Ve svém novém filmu španělský režisér Pedro Almodóvar (Ženy na pokraji nervového zhroucení, Spoutej mě!) pokračuje ve vyprávění o svých oblíbených ženských hrdinkách prostřednictvím typické dráždivé směsi černé komedie, melodramatu, erotického filmu a love story, v níž se tentokrát výrazněji prosazuje kriminální zápletka.

Televizní hlasatelka Rebecca se po patnácti letech setkává s matkou Becky kdysi slavnou pophvězdou. Znovu v ní ožívá dávný trýznivý pocit, jenž jí komplikuje i její dospělý život. V okamžiku, kdy je zastřelen bývalý matčin milenec a zároveň současný dceřin nevěrný manžel, jde však už o víc než o vyjasnění rodinných vztahů. Rebecca na sebe přijme vinu, domnívajíc se, že vraždila matka; nejsou však proti ní žádné důkazy, a tak ji vyšetřující soudce Dominguez propustí. To je však teprve začátek překvapivých odhalení, ve kterých hraje zásadní roli motiv tak "pokleslý" jako je právník, vyšetřující v mužských i ženských převlecích, vedle motivů pocházejících z "vysokého" umění (Bergmanova Podzimní sonáta) nebo z ironizovaných postupů "seriózní" vědy (freudismus). Kriminální zápletka však slouží režisérovi nikoli k tomu, aby byla vyřešena, ale k tomu, aby svou otevřeností zvýraznila obraz režisérem vytvořeného světa (mohla vraždit třeba Becky, Rebecca, mužova milenka - nebo také sám soudce či jeho matka).

Divákovi je ponechávána svoboda interpretace, nejde však o jednu určitou volbu, ale naopak o postižení tajemné mnohotvárnosti reality. Režisérův provokující, vypjatě postmodernistický styl skrývá pod velmi efektním "nevážným" povrchem, vršícím na sebe ostře kontrastní situace, barvy i motivy, komplikovanou úvahu o pravdě a lži a o roli, kterou v nich hraje umění. Ve filmu opět nalezneme všechny Almodóvarovy "obsese" - popkulturu, chladná média (zde zvláště televize) a především vášnivou lásku na různé způsoby...

celý popis

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY