Zná ji jako svý boty

- Téma autor: red

Po Deníku Bridget Jonesové přichází do českých kin další snímek o ženách a pro ženy – romantické melodrama Zná ji jako svý boty

Po Deníku Bridget Jonesové přichází do českých kin další snímek o ženách a pro ženy – romantické melodrama Zná ji jako svý boty. Adaptace románového bestselleru Jennifer Weinerové si na příběhu dvou třicetiletých sester všímá nejen problémů obou hlavních hrdinek s láskou, ale především složitostí sourozeneckého vztahu.

Autorka předlohy Jennifer Wienerová i scenáristka Susannah Grantová (Erin Brockovich) prokazují, že si dovedou poradit se silnými ženskými charaktery, selhávají však při konstruování jejich protihráčů. Každý z trojice mužských hrdinů – otec obou mladých žen a Rosini kolegové Jim a Simon – tak zůstávají plochými a schematickými figurami, jimiž mohou ženy libovolně manipulovat. A lze-li ocenit, že se snímek Zná ji jako svý boty soustředí jako jeden z mála dnešních titulů na ženské hrdinky po třicítce, neschopnost uplést síť uvěřitelných vztahů mezi postavami naopak patří k jeho největším slabinám. Vyspekulovaností tak nakonec zavání nejen deklarování silných vazeb mezi oběma sestrami, ale například i oddané Simonovo usilování o korpulentní Rose, přestože mu jsou permanentní odpovědí sarkastické urážky. Zvláště selhávání sesterské linie příběhu zamrzí. Snímek Zná ji jako svý boty je totiž v současné americké kinematografii jedinečným pokusem postihnout téma sesterství, tolik opomíjené v porovnání se vztahy partnerskými na jedné straně a bratrskými na straně druhé.

Vznik snímku Zná ji jako svý boty byl zcela jistě vyvolán úspěchy obdobně laděných komedií Deník Bridget Jonesové a Moje tlustá řecká svatba. Na rozdíl od obou těchto filmů mu však schází nadsázka a smysl pro sebeironii. Měrou vrchovatou si naopak divák užije uslzenost a sebelítost. Pokus o ambiciózně pojatý pohled na svět dospělých ženských hrdinek vynikne v okolní produkci zcela zákonitě. Jeho poutavost pro publikum však spíše pramení z tematické unikátnosti než ze schopnosti postihnout a osvětlit vztahové peripetie dvou odlišných a zdánlivě se nesnášejících, avšak navzájem se potřebujících sester. Svému publiku tak Zná ji jako svý boty možná zprvu učaruje, prvotní okouzlení však u mnohého z diváků jistě vyprchá stejně rychle jako dojmy z přípitku trochu lepším šampaňským.

Dvě sestry, které už nemohou být rozdílnější. Starší z nich, právnička Rose (Toni Colletteová), žije jen svou prací, v níž se schovává před světem, a její jedinou vášní jsou dámské botky, které se jí po léta hromadí ve skříni. Mladší Maggie (Cameron Diazová) je prostinká blondýnka, která neustále putuje mezi sestřiným bytem, domem svého otce a nenáviděné macechy a náručemi náhodných milenců. A zároveň žena s nadáním ničit štěstí druhých, jak moc dobře ví životem zklamávaná Rose, které sestřička svede šéfa a milence v jedné osobě. Vzájemné přátelství obou sester se tak ocitá v troskách a konec je i Rosinu samaritánství vůči Maggie. Okamžik rozchodu však zároveň znamená osudový zlom v životech obou sester. A také novou šanci pro třetí dámu, která právě vstupuje na scénu: Ellu Hirschovou (Shirley MacLaineová), babičku obou hrdinek, jež kdysi tolik selhala, když se po smrti své dcery výchovy malých vnuček zřekla. I po více než dvou desetiletích však ještě Ella může leccos napravit, pokud nyní pomůže na nohy nejen zhýčkané Maggie, ale i nesebevědomé Rose, která se právě chystá promarnit největší lásku svého života…

Snímek Zná ji jako svý boty se řadí k titulům postaveným na silných charakterech a jejich vzájemném jiskření. První z klíčů k úspěchu filmu tak drží trio protagonistek. Jedinečné, snad dokonce nejlepší možné herecké obsazení však zajišťuje, že na této úrovni být problém zkrátka ani nemůže. Snímek je především velkým hereckým comebackem Toni Colletteové, jež kdysi zazářila v australské romanci Muriel se vdává, avšak poté se musela smířit s výraznými vedlejšími úlohami ve snímcích jako Šestý smysl či Jak na věc. Vděčnou úlohu ustrkované a sebepodceňující se Rose by ostatně bylo pro herečku jejího kalibru hříchem nevyužít a nevytěžit z ní maximum. Mnohem obtížnější úkol má Cameron Diazová v úloze rozjuchané a flámující Maggie. Na první pohled totiž Diazová jen parafrázuje obdobnou roli, jakou měla například v lascivní komedii Prostě sexy. Po bližším ohledání však vychází najevo, že nepřebírá jen zažité herecké grify, ale v momentech, kdy se prostinké Maggie vytratí úsměv ze rtů, dovede přesvědčit o nejistotách ženy ztracené v dospělosti, která by nejraději zůstala tatínkovým mazánkem beze špetky odpovědnosti za své činy.

Trojlístek hlavních hrdinek pak doplňuje Shirley MacLaineová, která exceluje v úloze zdánlivě nezlomné Elle, jež po léta skrývá trauma ze svého osudového podílu na dceřině smrti. Místy se dokonce zdá, jako by MacLaineová navazovala na Auroru Greenwayovou, svoji hrdinku z melodramat Cena za něžnost (1983) a Večernice (1996). Setkání tří hereckých osobností tak je jednoznačně nejvýraznějším důvodem pro návštěvu kinosálu.

Dokina.cz nabízí nejpřehlednější program kin na českém internetu. Programy kin sledujeme nejen v Praze a Brně, ale i v dalších městech, jako jsou Ostrava, Olomouc, Hradec Králové, České Budějovice, Plzeň a na mnoha dalších místech. Stejně tak vedle nejznámějších sítí Cinema City a Cinestar přinášíme i programy menších kin po celé České republice. Náš program kin je vždy kompletní a přehledný, takže snadno zjistíte, na jaký film a do jakého kina zajít.