Zmizení - recenze

18. 10. 2013 19:00 - Recenze | Autor: Karel Drda

Zmizení - recenze zdroj: Archiv

Když se jednou za čas objeví v kinech silný a dobrý příběh, v němž by se emoce i napětí daly krájet, svádí to k tomu, že chcete napsat cosi o velmi výjimečném filmu. Jenže Zmizení režiséra Denise Villeneuva nijak nevybočuje z řady. Je to prostě jen parádní kumšt. A bohužel je jich čím dál méně.

Zmizení je prostě jen pořádně dobrým snímkem, který divákovi nabízí silné téma zpracované skvělým způsobem. Villeneuv na to šel chytře a do svého filmu si vzal dvě herecké ikony teenagerských hitů z posledních let a zkusil s nimi natočit film, který je po všech stránkách vážnější a obě pánům nabízí i trochu toho „většího“ herectví. Hugh Jackman bravurně ztvárnil otce, kterému zmizí na den Díkuvzdání dcera. Malá Anna s kamarádkou Joy prostě nepřijdou domů, a přestože stopy vedou nedaleko, dívky se nenajdou.

Když to otec vezme do rukou

Vyšetřování se ujímá detektiv Loki (Jake Gyllenhaal), který velmi rychle zatýká řidiče nedaleko zaparkovaného karavanu Alexe (Paul Dano). Rychlost počátečního vyšetřování však velmi rychle končí propuštěním domnělého pachatele. Chybí nejen děvčátka, ale taky důkazy. Zoufalost otce malé Anny Kellera Dovera se logicky prohlubuje a z muže se stává zvíře chycené v kleci. Hugh Jackman v roli chlapíka, který bere spravedlnost do svých rukou, velmi připomíná svojí zarputilostí Mela Gibsona ve snímku Ransom.  Jen je uvěřitelnější a skutečnější.

Napadlo mne, že kdyby bylo Zmizení filmem domácí provenience, tvůrci by se soustředili pouze na psychologická rozpoložení rodičů a jejich přátel. Víc by jim nedovolil rozpočet. Americký film se pokouší přinést rovnou dvě roviny – nabízí divákovi psychologický film a detektivní zápletku. Každou rovinu reprezentuje jedna hollywoodská hvězda a divák si hned připadá takový hezky opečovávaný. Tu duševně strádající reprezentuje výborný Jackman, detektivní rovinu pak Gyllenhaal, který se však zjevně nezbavil svého postpubertálního kukuče a bohužel i ve velmi vážných rolích vypadá více jako dívčí idol, než jako vyšetřující policista.

První půlka výborná, druhá… taky

Přes tuto jemnou subjektivní odchylku však není jeho obsazení vyloženě chybou. Já jeho policajtovi nevěřil, ale prý jsem byl jediný. Přiznávám to a nijak se s tím netajím. Zmizení mi nedovolilo vydechnout, bavil jsem se a nechal se unášet vyšetřováním i vším, k čemu následně film měl dospět. Nebyla to Temná řeka, ale byl jsem napnutý a s chutí se rochnil v opravdu vynikajícím hereckém podání obou protagonistů (byť k jednomu jsem měl výhrady). Zmizení je bezesporu zajímavým filmem, který sice není kdovíjak originální, ale dokáže udržet uzdu napětí dostatečně dlouho. Minimálně první polovina snímku je opravdu výborná! A ta druhá? V té režisér občas trochu tápe, ale pořád dokáže udržet v divákovi nepříjemný pocit, že tohle se vlastně může stát každému.

Dovolávat se nějakého žánru a následně pak vyčítat tvůrcům, že se jej nedrží, je naprostý nesmysl. Možná se najdou tací, kteří v téhle bezesporu detektivce sezóny budou hledat něco víc, ale nakonec všechno ukáže jen a jen čas. Lokální distributor se dovolává spojení s filmem Sedm. To je silné tvrzení, ale když se oprostíte od příběhu, který je samozřejmě jiný, najdete zde stejně tíživě dusivou atmosféru, která hlavní protagonisty obklopuje i v jejich soukromí. Je to mlha bezvýchodnosti, v níž se probere jeden strašně naštvaný otec a rozhodne se konat.

Jděte na to

Zmizení je filmem, na který se vyplatí vyrazit do kina. Tady nepomůže žádná televize, ani projektor. Minimálně na poprvé to chce velké plátno a pocit sdílení prožitku. Svět filmu není jen o 3D. Kdyby fungovalo kino Alfa na Václaváku, hned bych věděl, že tohle tam přesně chci vidět.