Životopisná road-movie V zajetí rychlosti (The World’s Fastest Indian) Rogera Donaldsona přináší dojemný pohled na život legendárního motocyklisty Burta Munroa, kterého nepřekonatelným způsobem ztvárnil Anthony Hopkins.
Donaldsonovo V zajetí rychlosti a jiný současný motocyklistický snímek – Sallesovy Motocyklové deníky – spojuje náklonnost k sentimentu. K sentimentu nakažlivému a příjemnému jako procházka okolo řeky při západu slunce. Možná k tomu svádí onen klasický dlouhý záběr na hrdinu ujíždějícího prázdnou silnicí uprostřed krajiny otevřené natolik, že se v ní může stát cokoli…
V zajetí rychlosti přitom zezačátku jako road-movie vůbec nevypadá. Ocitáme se v šedesátých letech na Novém Zélandu. Dřímavý klid zapadlého městečka Invercargill narušuje gang rebelujících rockabilly motorkářů a jeden penzista, Burt Munro (Anthony Hopkins). Žije v domku, takřka garáži. Od časného rána tu denně ladí a tůruje svou starou motorku Indian Scout 45. Každou součástku podomácky upravil a optimalizoval na výkon, na absolutní rychlost. Pro invercagillské je Munro starý pošuk a tomhle mínění je utvrdí i poslední starcův vrtoch – Munro vybere úspory a zastaví dům, aby mohl se svou motorkou odcestovat do USA. Na nejrychlejší trati světa v Bonneville se chce pokusit překonat magickou hranici 200 mil za hodinu.
Australský rodák Roger Donaldson, který nezvykle emigroval na Nový Zéland, natočil o Munrovi už v sedmdesátých letech dokument Offerings to the God of Speed. Námět na V zajetí rychlosti nosil v hlavě dlouhou dobu a mezitím režíroval nejrůznější hollywoodské thrillery – od historické Bounty po špionážní Test (The Recruit). V zajetí rychlosti vykresluje Munra jako muže věkem i zvyky vzešlého téměř z prehistorie: hrdina zalévá citroník svou močí a je slávoplachý. Díky své otevřenosti se ale dokáže elegantně a nadmíru sympaticky vyrovnat se všemi (jakkoli skicovitými) úskalími moderní doby – s obrázkovým menu v restauraci, s řízením vpravo, i s drzými mladíky. Munrovu jízdu do Bonneville, jakousi americkou odyseu, vyplňují vřelá a obdivná setkání, obrázky z cest.
V divočině velkoměsta Munrovi pomůže cukrlatý transvestita, v divočině venkova zase skutečný indián. Později přijme hrdina znavený spolykanými kilometry i srdeční slabostí lože vdovy, jejíž dům lemují vraky automobilů… V samotném Bonneville se na Munra nejprve dívají skrz prsty – nemá potřebnou přihlášku a jeho stroj nesplňuje žádné bezpečnostní normy. Ovšem s pomocí místního závodníka Jima (Christopher Lawford) nakonec organizátoři Munra na trať pustí. V tomhle filmu jsou totiž všichni přátelští, nebo alespoň oblomitelní starcovou umanutostí. Dokážu si snadno představit, že by se V zajetí rychlosti mohlo pohodlně vézt po dálnici kýče a selanky. Donaldson ale ví, kdy přestat dojit slzy, a pak – mmá na plátně Sira Hopkinse.
Ten se ve V zajetí rychlosti s očividnou radostí zbavil svých obvyklých atributů filmového démona. Munro věru není žádným Hannibalem Lecterem. Hopkins ztvárnil hrdinu zaujatě a nanejvýš upřímně, zápalem v očích mu dokázal vdechnout život a historii. Divák je od prvního momentu na straně jedinečného Burta Munra, ačkoli se o jeho minulosti z filmu nedozvíme téměř nic, pomineme-li (cynicky vzato) „klasickou“ životopisnou kapitolku o zemřelém bratříčkovi.
Kamera Davida Gribblea servíruje V zajetí rychlosti na precizně klenuté obloze, s uměřenými porcemi špíny, mazu a pachu benzínu.
V zajetí rychlosti
21. 6. 2006 - 9:24 | Téma | red
Životopisná road-movie V zajetí rychlosti (The World’s Fastest Indian) Rogera Donaldsona přináší dojemný pohled na život legendárního motocyklisty Burta Munroa, kterého nepřekonatelným způsobem ztvárnil Anthony Hopkins
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY
Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…
24. 4. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce
Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu
6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze
30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce
16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola