Krátce po narozeninové oslavě unesou Libora dva vyděrači, kteří chtějí požadovat tučné výkupné. Jak tvrdí, milion dneska nic není. Odvážný mladík jim ale plány zhatí, protože po noci strávené v polorozpadlém mlýně vezme nohy naramena a tak slizký párek rychle vyklidí pozice a ve filmu se už se zlatem ověnčeným hubeňourem a obézním chlupáčem alá Sandokan nesetkáte. V tuto chvíli je ve snímku dějový předěl, kdy se z hektické metropole dostáváme do malebné letní krajiny.
Režisér si byl tohoto faktu vědom, přesto kdo by čekal nějakou taškařici typu S tebou mě baví svět, bude možná zaskočen. Únos domů totiž není bezstarostnou zábavou. Čiší z něj realita. Vždyť právě pro dnešní dobu je často příznačné, že se rodiče z různých důvodů nevěnují dětem tak, jak by měli. Snímek se sice odehrává v prostředí bohatých, ale osamělost dospívajících lidí hledajících porozumění, jde skrz všechny sociální třídy.
Právě v tom, že Únos domů nastavuje společnosti svým způsobem zrcadlo, vidím velkou devizu filmu. Autorský záměr je dosti odvážný, mnozí rodiče třeba budou říkat: „Tak tohle u nás v rodině není. My jsme správnými rodiči.“ Možná ale jejich syn v pokoji sní o nějakém únosu jinam. Film navádí mladého i dospělého diváka k zamyšlení. Byť hraje prostřednictvím docela svižného a nikterak složitého příběhu evidentně na city, zbytečně nemoralizuje.
Váš názor na film se bude odvíjet dosti od toho, do jaké míry se dokážete s Liborem ztotožnit. Vojtěch Kotek se své role chopil dobře a nabídnutou příležitost (konkurzem prošly stovky dětí) určitě chytnul za pačesy. Možná se někdy může zdát jeho pláč nepřesvědčivý (ale nebojte, u slzících typů dojde určitě na kapesníky), celkově není hercův výkon nijak statický či afektovaný. To už se tolik nedá říci o jeho kamarádech z internátní školy. Naštěstí nemají velikou příležitost do děje moc zasáhnout. Ještě ke škole: scénu s obrazem prezidenta Havla, kdy zmatený černoušek nazve hlavu státu zlodějem koní, si mohl autor odpustit, je zbytečná.
Hana Maciuchová a Marek Vašut jsou v rolích nevšímavých vychovatelů docela příjemní. Z hereckého dua přeci jen trochu vyčnívá Maciuchová, jejíž role stárnoucí držgrešle působí oproti „klasickému“ Vašutovi výrazněji. Z herců, kteří dostali příležitost v „přírodní“ části filmu, jednoznačně vede Barbora Hrzánová v roli potrhlé, leč děti milující Blanky. Její chuť na tajnou cigaretu či na neustálé pletení náramků je tak přirozená, že v duchu podvědomě vytahujete z levé kapsy krabičku Startek a pravou ruku nastavíte před sebe. Hrzánové úspěšně sekunduje Radek Holub alias otec Erik. Dokáže skloubit mužskou autoritu i něžnou toleranci.
Z Gustových nových sourozenců čiší největší charisma z Marcely, v podání studentky ročníku hudebně - dramatického oddělení pražské konzervatoře Hany Kusnjerové. Slabším článkem je nahluchlý Podestát Pavla Landovského. Při vší úctě k herci je dobře, že si hledí hlídání kozy a do filmu po svém minivýstupu dále nezasahuje.
Únos domů má své „mouchy“, ale celkově působí kompaktně, nejsou v něm hluchá místa. Ze sedaček vás nikdo nebude muset unášet, těch 103 minut si docela užijete a potom si možná při cestě domů někteří z vás položí otázku, zda zahrnují své děti skutečnou lásku. Pokud vám to vydrží co nejdéle, film pak splní svůj účel.