Černá rodinná komedie Univerzální uklízečka umožňuje vyniknout dvojici věhlasných anglických hvězd. Rowan Atkinson přesvědčuje, že není jen klaunem, bavícím svými eskapádami coby nešikovný Mr. Bean, ale také velmi obstojným hercem. A Maggie Smithová jako titulní hrdinka dokazuje, proč je legendou anglického herectví.
Reverend Walter Goodfellow (Rowan Atkinson) má plnou hlavu starostí se svými ovečkami. A nepostřehne, že jeho ženu Glorii (Kristin Scott Thomasová) štve nejen noční řádění sousedovic psa právě tak, jako nedostatek manželských intimit. Jeví-li se první problém jako neřešitelný, ten druhý by tak rád rozlouskl pohledný instruktor golfu Lance (Patrick Swayze). Ani sedmnáctileté dceři Holly (Tamsin Egertonová) přízeň mužů nechybí. A ona sama pohříchu dává přednost každou chvíli jinému. A malý synek Petey (Toby Parkes)? Ten slouží jako fackovací panák partičce spolužáků. Vše se má ale změnit s příchodem nové hospodyně Grace (Maggie Smithová). Příjemná stará paní totiž bere rodinné štěstí Goodfellowových velmi vážně a je pro ně ochotna mnohé obětovat. Sousedovým psem jenom počínaje. Obzvláště když netradiční recept na domácí štěstí zafunguje až překvapivě účinně…
Třeskutá zábava, jakou naznačuje český název filmu, Univerzální uklízečka nepřináší. Naštěstí. Tvůrci nám totiž nabízejí žánr stále vzácnější – černou komedii takřka klasického střihu ve stylu Pěti lupičů a staré dámy (1955). Princip tohoto snímku je však obrácen naruby – vrahem je právě ona stará a v podstatě starosvětsky počestná dáma. A daří se jí mnohem víc než se kdysi vedlo partě kriminálníčků, pokoušejících se zbavit nechtěného svědka své loupeže. Z černého absurdního humoru, který příběh o „počestné vražedkyni“ přináší, těží snímek především. I proto je třeba ocenit přesun příběhu z původně amerického maloměsta do Anglie. Suchý britský humor se sem, do venkovské idylky s pěstěnými zahradami s rybníčkem a kamennými zídkami, hodí daleko více než k bílým plaňkovým plotům.
Ani Univerzální uklízečce se bohužel nevyhnul typický problém pro filmy posledních let. Snaha zavděčit se všem divákům dopadla i tentokrát klasicky. Snímek se plně nezavděčí vůbec nikomu. Snaha naroubovat na černou komedii rodinné a melodramatické prvky totiž zásadně kazí celkově kladný dojem. Univerzální uklízečka nám tak připomene patosem přecpanou Bílou vdovu (2000).
Největším lákadlem Univerzální uklízečky je silné herecké obsazení. Atypický Rowan Atkinson překvapuje tím, že dovede také hrát. Jeho reverend Goodfellow je takřka oproštěn o oblíbené klauniády, tolik obdivované fanoušky Mr. Beana. Svého breptajícího kněze z romantické komedie Čtyři svatby a jeden pohřeb (1994) Atkinson připomene pouze jedenkrát, kdy jeho hrdina znervózní při projevu na konferenci pastorů. A krutých sarkasmů ve stylu Černé zmije se také nedočkáte. Představuje se nám zkrátka nový Atkinson, v úloze obyčejného, i když lehce mimoňského faráře, která byla původně určena pro „normálního“ herce.
Do žánru černé komedie skvěle zapadá typická staroanglická dáma Maggie Smithové, která se od normálu liší jen tím, že svou vizi o dokonalé rodině míní dotáhnout do úplného konce, stejně jako klasická filmová Angličanka ve středních letech – nahořklá a ironická Gloria ztělesněná Kristin Scott Thomasovou. A Patrick Swayze se minimálně od Donnieho Darka (2001) už asi nezbaví tak trochu sebeparodické polohy zestárlého frajírka přesvědčeného o své neodolatelnosti.
Hlavní zásluhou začínajícího režiséra Nialla Johnsona je schopnost ukočírovat ansámbl plný hvězdných jmen. Je to právě vysoce položený standard hereckých výkonů, pro který stojí za to Univerzální uklízečku vidět. A když se k nim připojí i obstojné množství solidních vtipů, milovník komedií nemusí nad návštěvou kina dlouho váhat.