Pokračování goticko-industriální fantasy Lena Wisemana Underworld: Evolution potěší fanoušky tři roky starého překvapivého hitu Underworld, nějaké nové však získá těžko: jestli někomu může k natočení dobrého filmu stačit dívka a pistole, pak dívka a latex o tom nepřesvědčila. Ani napodruhé.
Upírka Selene (Kate Beckinsaleová) prchá. Zabila proradného Viktora (Bill Nighy) a kvůli tomu se z ní stala lovná zvěř. Ku pomoci má jenom svého upírodlačího přítele Michaela (Scott Speedman), který ovšem stále ještě není úplně v kondici, protože v jeho těle doznívají vedlejší účinky mutace. Po stopách Selene a Michaela brzy do východoevropské divočiny vyráží pradávný upír Marcus (Tony Curran). Potřebuje najít cestu a klíč, aby mohl vysvobodit svého bratra Williama (Brian Steele). William, první vlkodlak vůbec, byl před dávnými roky uvězněn v odlehlém žaláři, který vybudoval Selenin otec. Druhou temnou figurou je tajemný muž v pozadí, vážený Alexander Corvinus (Derek Jacobi). On je pro změnu Marcusův otec. Pomocí svých speciálních jednotek se snaží přerušit Seleninu aktivitu seč může, sleduje ovšem jiné cíle, než bezcitný synátor.
Děj Evolution je prošpikován odkazy a grafickými vstupy z prvního dílu. Diváky, kteří jej neviděli, to může mást, některým z nich však naopak může Evolution ze stejných důvodů připadnout dějuplnější, než ve skutečnosti je.Scénář bývalého kaskadéra Dannyho McBridea je děravý jak ementál a slouží nanjevýš jako jakés takés zábradlí, aby akce a efekty nespadly ze skály. To se mu vcelku daří, ačkoliv snímku překvapivě chybí jakýkoli humor. Kvůli přirozeným dispozicím hrdinů se Underworld: Evolution odehrává opět zásadně v noci a sází také na stejné atrakce jako jednička. Štíhlá hrdinka v těsném latexu ladně prochází špinavými dílnami a starodávnými ruinami, kde se proplétají hi-end technologie s jonesovskými mechanismy. Jedna explozivní akce střídá druhou a zpomalené záběry Seleniných nadlidských schopností, podbarvené odpovídajícími působivými zvukovými efekty, koření Evolution špetkou mystiky.
Natáčení Evolution probíhalo v Kanadě, kulisy vesnic zapadlých v hlubokých lesích, či skalnatá panoramata jednoznačně evokují karpatskou krajinu drákulovského střihu, stejně jako mluva místních obyvatel. Technický vývoj i dvojnásobný rozpočet napomohl režisérovi při velkorysejší práci s upíry a vlkodlaky. Souboje zabírá Wiseman detailněji a nechal i větší prostor proměnám lidí ve vlčí muže. Nejimpozantnějším trikem jsou Marcusova obrovská křídla.
Kate Beckinsaleová s havraními vlasy a v lesklém oblečku, případně (velmi decentně) nahá, bude pro většinu mladých mužů v publiku dostatečnou atrakcí. Herecky jí role upírky nedělá žádný problém a mezi ženskými akčními hrdinkami se řadí ke špičce. Scott Speedman Beckinsaleovou hladce doplňuje a jeho svalnaté tělo může u dívčího publika vyvolávat vzrušení v sále. Závan aristokracie přinesou epizodní role Billa Nighyho a především Dereka Jacobiho.
Kameraman Simon Duggan ladí potemnělé obrazy do ocelově modrých, nebo ledově nazelenalých odstínů. Výjimkou jsou sépiové flashbacky a ohnivě rozpité milostné sekvence. I tady dává Wiseman najevo, že momentální styl a efekt jsou pro sérii Underworld rozlišovacím znakem číslo jedna a vše ostatní se až veze na druhé koleji. Prozatímní úspěch Underworld: Evolution dává tušit, že bychom se za pár let mohli dočkat i eventuálního třetího dílu, o který si scénář posledními stránkami hlasitě (i když ne nevkusně) říká.