Týden od 1. do 7. března
UMĚNÍ NA OBRAZOVCE
TIP TÝDNE
Slavnost (La cérémonie)
ČT 2, čtvrtek 4. března, 21.30
Z povědomí možná ještě nevymizely příběhy o zhůvěřilých panských (či jen popanštělých) rodinách, které se k bezbranným služebným chovaly tak surově, až vyprovokovaly bezbřehou nenávist. Model kdysi vytyčený Annou proletářkou (kdysi se dočkal i televizního zpracování) se stal pojmem i pro ty, kteří ji nečetli ani neviděli. Nyní však francouzský režisér Claude Chabrol, autor již klasických děl "nové vlny" jako Krásný Serge nebo Bratranci, natočil snímek Slavnost, čerpající z téhož námětového okruhu. Vyznění jen pootočil - těmi primitivními a závistivými jsou tentokrát proletáři (v daném případě dvě ženy, hospodyně a poštovní doručovatelka), jejichž schopnosti ani rozhled nestačí na jiný než hmotně i duchovně přízemní způsob existence. Jediné, co v nich sílí, je vražedná zášť k úspěšným, a tudíž i bohatým lidem. Na filmu zaujmou především strhující herecké výkony Sandrine Bonnaireová a Isabelle Huppertové.
FILMY
ČT 2, pondělí 1. března, 22.05
Nuda a zničující pocit zápecnictví, z něhož není úniku - takové je rozpoložení mladých hrdinů tohoto zajímavého nizozemského filmu. Jejich pokusy uniknout z tohoto prostředí jsou však (sebe)destruktivní, postrádají pozitivnější vyhlídku. Jak je nyní módní, i zde zaznamenáme rádoby šokující, cynické motivy, nějaké morální zábrany rozhodně jednání protagonistů neomezuje. A tragické selhávání veškerých snah něco změnit sice může pobavit, avšak v podtextu jasně rozpoznáváme varovné postřehy. Vypovídají o tom, že marnit lidské existence nelze do nekonečna, že jednou se vak s nenaplněnými předsevzetími roztrhne.
Bohové a monstra (Gods and Monsters)
ČT 2, středa 3. března, 23.05
Americký režisér James Whale se sice kdysi proslavil Frankensteinem, ale fanoušci na něho již dávno zapomněli, když si dobrovolně zvolil život v luxusním ústraní, věnuje se toliko malování. Taková je výchozí situace tohoto zpola autentického, zpola mystifikujícího životopisu, který se začíná odehrávat v prudérních 50. letech. Pro stárnoucího umělce totiž znamená nesmírně mnoho příchod mladého, urostlého zahradníka, jenž jej začíná neodolatelně přitahovat. Začíná se střetávat bezprostřední vitalita mládí s rafinovanou dekadencí zašlého Hollywoodu. Ian McKellen v hlavní roli předvádí svrchované herecké mistrovství.
Šeptej
ČT 2, pátek 5. března, 22.50
Také český režisér David Ondříček v této tragikomedii (natočené před sedmi lety) zkoumá zájmy i dilemata dospívající mládeže, snaží se postihnout důležité atributy, charakterizující dnešní teenagery. Klipovitě roztříštěný životní styl se všemi hudebními i módními zálibami se odráží ve vypravěčském pojetí, soustředěném na osudy mladičké dívky z malého města, jejíž poněkud naivní prchání k samostatnosti se stalo velkou hereckou příležitostí pro Tatianu Vilhelmovou.
Americká krása (American Beauty)
ČT 1, sobota 6. března, 22.20
Tento americký snímek zachycuje, jak pod zdánlivou maskou blahobytu se skrývají těžké životní krize, které mohou vést k nejedné tragédii. Režisér Sam Mendes rozehrává několik vzájemně se protínajících osudů, zaměřuje se na postavy sotva dospívající i dospělé hrdiny středního věku, vesměs trápené otázkou vstřícnosti a tolerance. Zkoumá mihotavá milostná okouzlení i generační rozpory, schopen zaujmout jak nápaditým vizuálním řešením, tak sugestivně napsanými i ztvárněnými postavami. Nejvíce pozornosti na sebe poutá Kevin Spacey, jenž hraje chlapa středního věku opouštějícího výnosné místo, aby znovu našel smysl své další existence.
Muž na Měsíci (Man on the Moon)
Prima, sobota 6. března, 22.40
Bavič Andy Kaufman skutečně žil a jeho drsné žertíky značně pohoršovaly bohabojné americké publikum. Když se Miloš Forman rozhodl o něm natočit film, chtěl věrohodně přiblížit spalující zákulisí takzvaného „bavičství“. Zajímalo jej, kam až se může posouvat hranice bavičovy identity - odkdy začne splývat se ztvárňovanou postavou. Extrémního žertéře si zahrál neméně výstřední komik Jim Carrey, zde prokazující nepochybné herecké schopnosti. Složitou, rozporuplnou osobnost totiž zachytil s touž vervou, která byla příznačná i pro Kaufmana.