Total Recall - recenze

28. 8. 2012 - 13:16 | Recenze | red

Total Recall - recenze zdroj: tisková zpráva

Byl jednou jeden chlápek. Žil si poklidným životem dělníka v nedaleké budoucnosti, každý večer ho doma vítala krásná manželka. Měl vlastně všechno, co mohl k životu potřebovat a přesto se mu zdálo, že se mu to všechno jenom zdá. Evidentně k absolutní spokojenosti potřeboval něco navíc a tím byla dovolená v říši snů. A pak se všechno pokazilo!

Stručný popis děje nového Total Recallu zapadá přesně dějového schématu předchozího snímku, jen s tím rozdílem, že od originálu uplynulo několik dlouhých let a že téma už v dnešní době není žádným vyhledávaným  a očekávaným pojmem. Když se někdo rozhodne znovu natočit příběh, který už ve své době na mnoho lidí působil jako úsměvné sci-fi s Arnoldem Schwarzeneggerem a díky nenáročnému publiku si vykoledoval statut kultovního příběhu, pak už to musí jít s Hollywoodem opravdu od desíti k pěti. Nejde. Jen se ukazuje, jak málo je v současné době kvalitních scénářů a že producentům nezbývá nic jiného, než oživovat filmy s alespoň nějakým potenciálem.

Z Marsu zpátky na Zemi

Význam žánrového označení akční sci-fi zde dostává opravdu brutálně na frak a je i pochopitelné, že opravdu hodně diváků přistupuje k remaku tohoto filmu velmi obezřetně a hledá na něm každou evidentní chybu. V takovou chvíli jsme coby filmoví fandové velmi krutí a i malou mušku dokážeme proměnit v opravdu velký hmyz. Total Recall s pořadovým číslo dvě není tak špatný, jak by se na první pohled mohlo zdát. Jasně, není to žádné veledílo a kultovního věhlasu Verhoevenova originálu nikdy nedosáhne. Tři ňadra, Arnold a Mars, to jsou esa těžkotonážního kalibru a je jasné, že tohle jen tak něco nepřekoná.

Na druhou stranu, buďme k novému zpracování Total Recallu spravedliví. Je jasné, že fráze o řemeslné zručnosti tvůrců znějí v mnoha uších jako berlička novináře ve slepé uličce, ale co také od tohoto filmu čekat. Originalitu? Skvělý příběh? Ale kdež! Total Recall má být fajn sci-fi béčko, popcornová jednohubka, kterou si spokojený divák za pár měsíců pořídí na Blu-ray disku. Nic víc od takového filmu asi nikdo nečekal. Douglase Quaida vulgo Hausera si zahrál Colin Farrell, jeho ženu pak Kate Beckinsale a rebelku Melinu Jessica Biel. Silný chlápek ve společnosti dvou krásných dam už k úspěchu potřebuje jen dobré vizuální efekty a souboje, na které všichni čekáme. V tomto ohledu není nové zpracování zklamáním. Jasně, tvůrci opustili populární Mars a ponechali příběh na Zemi. Přidali několik bizarních technologií jako například výtah skrze jádro planety, čímž se jim podařilo kategorii sci-fi deklasovat na úroveň šestákové pohádky pro retardované, ale stále se na to dá dívat. A to je asi pro diváka v kině rozhodující.

Průměrný znamená, ehm dobrý!

Na adresu Lena Wisemana se objevují výtky, že nedokázal využít potenciál prvního dílu, ale pusťte si doma znovu klasiku s Arniem a možná dojdete k závěru, že natočit tohle téma znovu, chce prostě odlišný přístup. V případě Wisemana, který stál za zrodem série Underworld, tak nešlo o žádné šlápnutí vedle. Zvolil si solidní téma a překopal původní scénář do vlastní verze a celkem mu to vyšlo. V první polovině může film připomínat v náznacích okatých i skrytých odkazy na starší sci-fi snímky. A protože jich zjevně tvůrci příliš neviděli, v té druhé ponechali příběh klišovitému a předvídatelnému vývoji. Přes všechny známky průměrnosti však na Total Recall stojí za to do kina vyrazit. Už prostě proto, že i průměrných sci-fi filmů je žalostně málo.