Michel Gondry je známý především díky svým novátorským videoklipům. Průlom přišel v roce 1993, kdy Gondry natočil pro Björk klip k Human Behaviour. Hrdinka se v něm pohybuje snovým světem, kde neplatí proporce ani pravidla běžné reality. Od té doby je snová atmosféra Gondryho trademarkem. Pokusil se ji zapracovat i do svých celovečerních filmů Slez ze stromu (Human Nature) a Věčný svit neposkvrněné mysli (Eternal Sunshine of a Spotless Mind). Až v The Science of Sleep to však dostává ty správné grády.

Z práce se nakonec vyklube nudná rutina v trhlém grafickém studiu. Šéfem je tu padesátník Guy (Alain Chabat), nespoutaný lamač srdcí i postelí, který si vezme romantika Stéphana pod křídlo.
Zatímco Zoé se ne a ne ukázat, Stéphane objeví neobvykle spřízněnou duši ve Stéphanii. Oba spojuje dar výjimečné představivosti a dětské hravosti. Stéphane nosí nové kamarádce nejvýstřednější vynálezy – např. stroj času, který na vteřinu umožní cestu do minulosti nebo do budoucnosti. Chtějí natočit animov

Gondry v těchto i dalších snových scénách využívá starou dobrou švankmajerovskou trikovou animaci. V době, které vládnou počítače se nestydí postavit město z kartónů a prohánět hrdinu po blue-screenu. Naopak jde ještě dál – blue-screen je matricí snu a prostředím, kde se může stát cokoliv.
Stéphanie ovšem odmítá Stéphanovy romantické city, a tím hrdinu uvrhne do zběsilého kolotoče, ve kterém se mu sny a realita pletou se životu nebezpečnými důsledky.

Inspiraci pro své kousky čerpá Gondry ze stejného zdroje, u kterého se zrodily jeho videklipy. V pozdějších pasážích The Science of Sleep velmi blízce připomíná příběh „Bachelorette“ (pro Björk), oddaní Gondryho fanoušci ale najdou v jeho nejnovějším filmu referencí a vlastních citátů ještě mnohem víc.
Gael García Bernal dává Stéphana s netušeným zaujetím pro nedospělost hrdiny. Charlotte Gainsbourg tónuje svou hrdinku jemněji a dospěleji, Chabat si užívá vděčnou roli stárnoucího prasáka.
Určitou slabinou filmu je, že příběh postupně ztrácí puls, anebo utíká do nesouvisejících epizod (Stéphanova role dealera).
Ve vizuálně přesvědčivém, když ne přímo invenčním provedení + s hudbou Jean-Michela Bernarda v pozadí je ovšem The Science of Sleep po všech stránkách osvěžujícím snímkem.