Nový snímek Rona Howarda a další z velkých rolí Russella Crowea - Těžká váha (Cinderella Man) - vypráví o Jamesi Braddockovi, bývalém boxerovi, který se v období Velké hospodářské krize v Americe znovu postaví na nohy. Aby se mohl postarat o svou rodinu, vydá se zpět na boxerskou dráhu. Zpočátku podceňovaný boxer začne vyhrávat jeden zápas za druhým a pro mnohé se stane inspirativní legendou...
Autorem hudby k Těžké váze je Thomas Newman, který po více než desetileté spolupráci s Ronem Howardem vystřídal Jamese Hornera. Newman je jedním z nejoriginálnějších autorů vůbec. Jeho rukopis je dobře identifikovatelný především díky své jedinečnosti, ve které lze jen těžko vystopovat cizí vlivy, pokud nepočítáme nutné využití cizokrajných a národních motivů v jeho kompozicích (jako zde např. skladba Hope of The Irish s typickou škálou irských píšťal a podlazených rytmických kytar). Zároveň je Newmanova hudba neskutečně vlídná, místy melancholická a až hrozivě smutná, ale výsledná atmosféra je často okouzlující. Snad jediným Newmanovým problém je, že občas do svých experimentů sklouzne natolik, že ve svém díle upřednostní hudbu před vyprávěním příběhu, a často je pak soundtrack směsicí kratších (kolem jedné a půl minuty), zvukově experimentálních a novátorských skladeb, kde nástroje fungují malinko jinak, než tomu bývá zvykem, a často znějí spíše jako plochy. Těžká váha je právě tento případ. Newmanova hudba téměř vždy působí velmi emotivně už od doby The Shawshank Redemption, jeho snad nejvíce ceněného soundtracku...
Na soundtracku k Těžké váze začíná Newman lapat do svých hypnotických sítí už první skladbou The Inside Out za pomocí standardní orchestrace lehounkých dechů, smyčců (které ovšem neznějí jako nejtypičtější smyčce) a klavíru, který zde zní velice něžně, téměř až domácky, a jen z pár tónů se mu daří vykouzlit odzbrojující atmosféru. Takto pokračuje po zbytek soundtracku, jen jednou zaskočí velice dusnou a nepříjemnou, depresivní skladbou Cold Meat Party, která zní jako temné hučení ze studny a naruší krásnou hypnotickou atmosféru desky.
Pokud očekáváte nějaké dynamičtější skladby jako doprovod k boxerským scénám, pak jich tu najdete doslova jen pár, a to Pugullism, která hodně připomíná scénu „odhalení“ machinací ředitele věznice v Shawshank Redemption (především basovou a klavírní linkou), a poté již zmíněná Hope of Irish. Zato tu nechybí ještě jedna další a skutečně depresivní skladba v Cold Meat Party stylu (ovšem tentokrát se zvukem, jako by vše Newman prohnal ocelovou trubkou) s názvem Good as Murder, kde ostatně jméno vypovídá za vše.
Na soundtracku jsou navíc skladby prostřídávány s dobovou jazzovou hudbou od autorů jako Bud Freeman či Spencer Williams, píseň Londonderry Air je zde ovšem doprovázena vokálem Paula Giamattiho, jednoho z hlavních aktérů tohoto snímku...
Verdikt: Jako Newmanův fanoušek bych na to měl jít malinko s odstupem a doporučit ho především... mmmm... Newmanovým fanouškům, ale i těm, kteří dokáží skousnout i něco méně přímočarého...
Hodnocení: 70%
Seznam skladeb:
1. Inside Out (1:20)
2. Shim-Me-Sha-Wobble (1:03)
3. Mae (1:16)
4. Change of Fortune (1:15)
5. Weehawken Ferry (2:43)
6. Cold Meat Party (0:40)
7. All Prayed Out (2:38)
8. Tillie's Downtown Now (2:19)
9. Three Bucks Twenty (1:01)
10. Corn Griffin (1:12)
11. Shoe Polish (0:48)
12. Londonderry Air (0:27)
13. Hope of the Irish (0:52)
14. Hooverville Funeral (2:54)
15. Fight Day (3:39)
16. Good as Murder (0:51)
17. We've Got to Put That Sun Back in the Sky (1:27)
18. No Contest (1:08)
19. Pugilism (1:06)
20. Bulldog of Bergen (1:42)
21. Big Right (2:50)
22. 9, 4, 2, Even (1:27)
23. Cinderella Man (4:48)
24. Turtle (3:21)
25. Cheer Up! Smile! Nertz! (4:02)