Terry Gilliam byl hostem 41. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, kde uvedl svůj nejnovější snímek Krajina přílivu.
Jediný americký člen komediálního sexteta Monty Python, karikaturista, animátor a filmový režisér, jehož filmy se vyznačují důrazem na originální vizuální stránku, prvky fantastiky a mytologie.
22. listopadu 1940 narozený Terence Vance Gilliam žil od svých jedenácti let v Los Angeles. Hlavní město filmové iluze mu však neučarovalo, Gilliam je dodnes vášnivým kritikem Hollywoodu. Jako dítě projevoval výtvarný talent, na universitě se však věnoval nejprve fyzice, od níž utekl k studiu politologie. Těsně před absolvováním se ale rozhodl zaslat několik čísel svého humoristického časopisu Fang comicsovému kreslíři Harveymu Kurtzmanovi. Ten byl nadšen a mladý Terry strávil v redakci Kurtzmanova satirického magazínu Help! následující tři roky coby autor textů, kreslíř i designér. Po službě v Národní gardě a práci karikaturisty v Paříži se Gilliam dostal nakonec do reklamní agentury v Los Angeles. Po účasti v poklidné demonstraci brutálně potlačené policií ho však čekal vyhazov.
V roce 1967 přilétá Gilliam do Londýna a za pomoci kamaráda Johna Cleese zanedlouho získává práci v televizi. Pro dětský pořad Do Not Adjust Your Set (účinkovali v něm Eric Idle, Michael Palin, Terry Jones) a show We Have Ways of Making You Laugh vytváří animované skeče. Autorsky se podílí na sérii Marty (mezi její scénáristy patřil Graham Chapman). Klíčovou událostí v životě šesti mladých mužů s velmi specifickým humorem a neúctou k autoritám se stalo založení komediálního týmu Monty Python (Cleese, Idle, Palin, Jones, Chapman a Gilliam) prostřednictvím televizní série Monty Pythonův létající cirkus. Gilliama sice ostatní členové před kameru příliš nepouštěli, zodpovídal však za pro pythonovský styl důležité animované předěly mezi jednotlivými skeči. Gilliamovy rozpohybované koláže se, stejně jako celý pořad, zanedlouho staly kultem.
Šestici autorů se dařilo držet show na vynikající úrovni pět sezón, pronikli i do světa filmu. Zatímco And Now for Something Completely Different (1971) je sledem na plátno převedených pythonovských scének, film Monty Python a svatý grál (1974) už měl ambici vyšší. Specifická variace na artušovskou legendu od režijního dua Gilliam–Jones si vzala na mušku národní mýty a akademické pojímání mytologie v Británii. Pak přišla jednorázová televizní komedie Monty Python Meets Beyond the Fringe (1976). Gilliam se brzy nato rozhodl pro první samostatnou režii. Stala se jí fantasy komedie na motivy básně Lewise Carrola Žvahlav. Terry do středověkého příběhu o mladém bednáři, vydávajícím se na souboj s příšerou ohrožující místní království, obsadil Michaela Palina.
Další pythonovský opus Život Briana (1979) o příhodách palestinského rodáka Briana Kohna, který je v pohnutém roce 33 našeho letopočtu nedopatřením považován za proroka, se stal vůbec nejúspěšnějším filmem skupiny. Strefuje se do bigotních věřících stejně jako do mesianistů a fanatiků nejrůznějšího ražení. Pythonovská filmografie pokračuje filmovým záznamem jejich divadelního vystoupení Monty Python v Hollywoodu (1982). Gilliam v stejném roce natočil svůj druhý snímek - komediální fantasy Lupiči času o skupince trpaslíků, doprovázející chlapeckého hrdinu otvory v časoprostoru po místech reálných i pohádkových.
U pythonovského posledního společného filmu Monty Pythonův Smysl života (1983) zaujal Gilliam jeho prologem Crimsonova permanentní pojišťovna, ve které se již projevují náznaky jeho příštího projektu, Brazil (1985). Tato tragikomická orwellovská dystopie o úředníčkovi, který se střetne s mašinérií totalitního státu, zvedla ze židle šéfy Universalu. Snímek odmítali uvést do distribuce, na nátlak amerických kritiků se ale film do kin nakonec dostal.
Dobrodružství barona Prášila (1989), vlastní verzi příběhů světoznámého fantasty, Terry proto natočil v Evropě. Film zklamal diváky i producenty. Gilliam si pověst napravil režií komerčně úspěšného holywoodského melodramatu Král rybář (1991). Pokračoval postkatastrofickou si-fi Dvanáct opic (1995), v níž je poslán zpět časem vězeň James Cole (Bruce Willis).
V roce 1998 Gilliam zfilmoval autobiografický román Huntera S. Thompsona Strach a hnus v Las Vegas. Příběh permanentně zdrogovaného novináře (Johnny Depp) a jeho právníka (Benicio Del Toro). Spolupráci s Deppem si chtěl Gilliam zopakovat při natáčení svého vysněného filmu The Man Who Killed Don Quixote, štěstí však tvůrcům nepřálo a tak je řada nešťastných událostí, které nedokončený snímek potkaly, alespoň zachycena v dokumentu Ztracen v La Mancha, filmu o filmu rozšířeném do délky celovečerního snímku. Náladu si Gilliam mohl spravit až díky v Čechách natáčené pohádkové fantasy Kletba bratří Grimmů (2005). Dosud nejdražší Gilliamův snímek však zklamal svou roztříštěností a filmovým hitem se zcela zaslouženě nestal. Napraví si Gilliam pověst netradiční variací na Alenku v říši divů Krajina přílivu (2005), které sází na mnohem nižší rozpočet než jeho předchozí film?