Tom Hanks jako východoevropský uprchlík, který se bez platného pasu ocitá v USA a je nucen žít v mezinárodním prostoru letiště. Nejnovější komedie Stevena Spielberga jde ve stopách Chyť mě, když to dokážeš. +Fotogalerie. Svým novým filmem Terminál (The Terminal) pokračuje Steven Spielberg v cestě vytyčené Chyť mě, když to dokážeš (Catch Me If You Can)
Svým novým filmem Terminál (The Terminal) pokračuje Steven Spielberg v cestě vytyčené Chyť mě, když to dokážeš (Catch Me If You Can). Čerstvá upoutávka svou jednoznačnou popisností zároveň moc šancí, že by se slavný režisér vymaňoval ze své už poněkud dlouhodobé tvůrčí krize. Ale možná právě to jej inspirovalo k natočení velmi odlehčené a oslazené verze příběhu Merhana Nasseriho.
Nasseri byl íránským uprchlíkem, který v roce 1988 přistál v Paříži, načež mu byl do země odmítnut přístup, neboť mu ukradli pas. Nasseri zároveň nemohl letiště opustit, a tak mu nezbylo, než se stát dlouhodobým obyvatelem terminálu. Ostatně i Ruzyně má podobnou historku.
Spielbergovým hrdinou je jistý Viktor Navorski (Tom Hanks), obyvatel jisté východoevropské republiky Krakózie. Zatímco Navorski letí do USA, ve vlasti se rozhoří válka a země přestane úředně existovat. Navorski se tak na americkém letišti ocitá bez platných cestovních dokladů, a dokud se situace nevyjasní, musí zůstat v terminálu. Samotný nápad je velmi lákavý. Otázkou zůstává, zda bude hrdina zpracovaný hlouběji, nebo jen na efekt. První upoutávka zatím naznačuje to druhé: Navorski je v úvodu trochu za idiota, následně se zamiluje do letušky (Catherine Zeta-Jones)… nic nového v žánru lepivě teplé komedie na nedělní odpoledne. Jako med teče i klip samotný. Může za to důmyslné podsouvání zvuku, kdy se do aktuálního dialogu v obraze prolneme vždy až o pár sekvencí později.
Tom Hanks hrál v režisérově předchozím Chyť mě, když to dokážeš „záporného“ detektiva, v Terminálu je to ale už zase evidentně ten starý dobrý dobrák od kosti a la Forrest Gump. Spielbergovi na Terminálu pomáhá jeho obvyklý tým stoprocentních profíků: od kamery Janusze Kaminského přes hudbu Johna Williamse po střih Michaela Kahna. Scénář je tentokrát prací Sachi Gervasiho a Jeffa Nathansona. I podle několika málo scén lze vytušit, že i přes zatím nudně nahozenou historku bude Terminál v obraze stejně perfektní, jako ostatní Spielbergovy bijáky. Začíná to být ale také to jediné, kvůli čemu má cenu na tohoto - kdysi objevného - filmaře chodit. Světová premiéra 18.6., česká premiéra 9.9.2004