První herecké zkušenosti posbírala v televizních seriálech a popularitu si získala ve druhé polovině devadesátých let díky výrazným úlohám v hitech, jakými byla akční komedie Mizerové (1995), katastrofické drama Drtivý dopad (1998) či o něco později horor Jurský park 3 (2001). Nejnověji se v našich kinech představuje po boku Jima Carreyho v krimikomedii Finty Dicka a Jane.
Téa Leoniová (vlastním jménem Elizabeth Téa Pantaleoniová) se narodila 25. února 1966 v New Yorku. Ovlivněna svou babičkou, herečkou Helenkou Adamowskou, která ve dvacátých letech účinkovala na Broadwayi a objevila se v několika němých snímcích, toužila Téa po herecké dráze již jako malá holčička. K naplnění dětského snu se ale dostala značnou oklikou. Během studií antropologie a psychologie na Sarah Lawrence College se totiž mladé ženě vyrůstající v luxusní manhattanské čtvrti Upper East Side zachtělo opustit zlatou klícku a vydat se na cestu kolem světa. Přes Evropu tak dostala až do Japonska, kde si na živobytí vydělávala modelingem, ale také zde vedla kurzy, kde učila, jak se chovat k západním ženám. Po návratu do Spojených států se konečně rozvzpomněla na přání stát se herečkou a zúčastnila se konkurzu na jednu z hlavních úloh v připravované akční sérii Angels ’88, remaku seriálu Charlieho andílci. Přestože roli získala, dlouho se z ní radovat nemohla: seriál byl už v zárodku zrušen. Leoniová však už šanci nepustila a brzy se uchytila v soap opeře Santa Barbara (1989).
Ve filmu Leoniová debutovala v roce 1991 roličkou v komedii Blakea Edwardse Proměna. Jen o málo výraznější úlohu jí svěřila Penny Marshallová ve sportovní komedii z prostředí ženské baseballové ligy Velké vítězství (1992). Zajímavější nabídky tak i nadále přicházely výhradně od televizních tvůrců. V sitcomu Flying Blind (1992-1993) se Leoniová představila jako svobodomyslná blondýnka Alicia, která se zamiluje do introvertního Neala (Corey Parker). Po titulní úloze v televizní romanci Falešná hraběnka (1994) a krátkém účinkování v komediální sérii Frasier (1995) si v sitcomu Nahá pravda (1995-1998) zahrála ústřední roli slavné fotografky Nory Wildeové, která se po skandálním rozvodu musí spokojit s jedinou nabízenou prací a stává se paparazzim. Přes slabší rozjezd se ze seriálu zakrátko stal hit, který v éteru setrval solidní tři sezony, a sama Leoniová si získala pověst osvědčené komediální herečky. Brzy ji ostatně měla potvrdit v několika filmových veselohrách, od detektivní přes romantickou až ke komediím hořkým…
Po westernu s Kevinem Costnerem Wyatt Earp (1994), kde ztělesnila prostitutku Sally, získala Leoniová úlohu korunní svědkyně Julie, o jejíž bezpečnost se stará duo černošských policistů, světácký Mike (Will Smith) a usedlý Marcus (Martin Lawrence), v akční krimikomedii Mizerové (1995). Obou protagonistů učinil nečekaný hit hvězdy, svou porci slávy si vysloužila i pohledná Leoniová. A ač se sama mezi velké star nikdy nezařadila, stala se v letech následujících vyhledávanou herečkou, která svým šarmem častokrát vynikne nad spoluprotagonisty. V nezávislé hořké komedii Flirtování s katastrofou (1996) se tak v jedné ze svých nejlepších rolí představila po boku Bena Stillera jako svůdná sociální pracovnice, která zamotá hlavu muži prožívajícím krizi identity. Ve katastrofickém sci-fi Drtivý dopad (1998) pak ztvárnila novinářku Jenny, jež informuje o obřím meteoritu, který ohrožuje pozemský život. Slibně nastartovanou hereckou kariéru však poté načas ztlumila a po sňatku s hereckým kolegou Davidem Duchovnym se věnuje také rodině (je matkou sedmileté Madelaine a čtyřletého Kyda).
Úlohu mladé matky převzala Leoniová nejen v životě, ale i na filmovém plátně. V romanci Otec rodiny (2000) o úspěšném, ale osamělém makléři, který se náhle probouzí do života, v němž je milujícím manželem a rodičem, si Leoniová zahrála společně s Nicolasem Cagem. V hororovém sci-fi Jurský park 3 (2001) se pak objevila coby matka čtrnáctiletého syna, jenž uvízl na ostrově ovládaném dinosaury. V žádném z trojice výše zmíněných žánrových titulů však nedostala prostor předvést své herectví, a tak byl její odklon od velkofilmů na místě. Už v následném snímku, satiře Woodyho Allena Hollywood v koncích (2002), kde ztělesnila partnerku producenta, která pomůže stárnoucímu filmaři (Allen) k významné zakázce, opět dostala šanci ukázat svůj šarm. V tragikomedii House of D (2004) svěřil Leoniové hlavní ženskou roli režijně debutující David Duchovny. Leoniová se ve snímku představila v pro sebe atypické úloze ovdověné matky pokoušející se o sebevraždu, potvrdila však jen fakt, že není všestrannou herečkou schopnou vdechnout život jakékoli postavě a že jí mnohem více svědčí role žen, jimž je dáno okouzlovat mužské protějšky.
V posledních dvou snímcích se Leoniová vrací k osvědčeným komediálním figurám. První z nich přišla s veselohrou Jamese L. Brookse Španglicky snadno a rychle (2004), kde ztělesňuje společně s Adamem Sandlerem pár neurotických boháčů, sbližujících se s rodinou své mexické služky. V krimikomedii Finty Dicka a Jane (2005) pak tvoří s Jimem Carreym manželské duo, které se vydává na dráhu zločinu.