Thriller s nadpřirozenými prvky Svěrací kazajka (The Jacket) Johna Mayburyho (Láska prokletá (Love Is the Devil: Study for a Portrait of Francis Bacon)) je vizuálně působivý, skvěle zahraný a místy vážně strhující. Je to příjemnost, ke které však není radno přilnout.
Svěrací kazajka začíná dramatickou sekvencí z války v Zálivu (1991). Do baterie nemilosrdných autentických záběrů z nočních útoků se postupně začnou vkrádat inscenované záběry s vojákem Jackem Starksem (Adrien Brody). Na první pohled jsou v tom moři zrnité zeleně cizí, Mayburymu se ale nakonec podaří obě linky svázat silou vůle. Jack je postřelen. Jako veterán se nikým nevítaný hrdina vrací do zimního Vermontu. Potká malou holčičku Jackie, její sjetou matku Jean (Kelly Lynch) a jejich porouchané auto. Pomůže ho nastartovat, s holčičkou si padnou do oka, ale Jean Jacka odežene. Jack potom chytne stop, auto zastavuje policejní hlídka… a Jack je za vraždu policajta před soudem a hned nato v blázinci. Nepamatuje si, co se na silnici tehdy stalo.
V ústavu se Jacka ujme doktor Becker (Kris Kristofferson). Nadopuje Jacka drogami, navleče ho do svěrací kazajky a na pár hodin šoupne do kovového boxu pro mrtvoly, jakých bývají ve filmových márnicích plné stěny. Agresivní metodou hodlá Becker Jacka vrátit zpátky mezi normální lidi. Box působí na Jacka jako píst. Slepé vzpomínky se náhle tlačí na povrch a co víc – Jack se během zběsilého tripu objeví v budoucnosti. Konkrétně na Štědrý den roku 2007, a to hned před místním bufetem. Tady dělá Jackie, z níž už je Keira Knightleyová. Jackie se Jacka ujme ze soucitu. Když se jí Jack připomene, Jackie mu oznámí, že už dávno zemřel- tehdy v ústavu. Začíná hektické pátrání po tom, co a jak se vlastně stalo, a zda tomu jde zabránit: Jack má ve svém skutečném životě zemřít již za čtyři dny…
Adrien Brody (Pianista) byl pro postavu na vyžádání zranitelného pomatence Jacka papírově ideální (i když už trochu nudnou) volbou. Brody se pohybuje od vyčerpání ke zmatku, od milovníka ke chladnému zúčtovateli. Keira Knightleyová podává Jackie intenzivně a citovou nevyrovnanost řeší místo přehrávané neurózy vnitřní zarputilostí. A taky odhalí ňadra.
Hlavní představitele doplňují velmi precizní vedlejší výkony. K nepoznání namaskovaný Daniel Craig zvolil pro pacienta Rudyho nicholsonovsky eklektický projev + americký přízvuk, Jennifer Jason Leighová (Dr. Lorensonová) Brodymu ve zvládnutých změnách chování stačí bez problému i na malém prostoru. Překvapením je Kris Kristofferson jako Dr. Becker. Jeho figura s bohatou kšticí rovná plátno.
Materiál kameramana Petera Deminga je odstínově čerstvý a křehký, ať už ve studených nemocničních interiérech, či barevně bohatší budoucnosti. Fragmenty Jackovy minulosti potom připomínají VJův berserk. Snad jen časté uvozující záběry na vchod blázince si mohl Maybury odpustit.
Mezi hollywoodskými thrillery je Svěrací kazajka bio-produkt. Mám ale pocit, že měla našlápnuto dál a výš. Scénárista Massy Tadjedin, Maybury a producenti ze Section 8 (Soderbergh, Clooney) zvolili místo sebezpytu snů a realit akčnější formát. Kromě ústřelové milostné scény se jim ho daří naplnit scénami a větami, nad kterými stojí za to přemýšlet. V závěru bohužel tvůrci spoléhají na efekt a totálně bourají logiku věci. Co na tom, že to pořád vypadá zatraceně pěkně. Svěrací kazajce se nevyhnula ani sada drobných klišé: Jackova „psychopatie“ je zobrazena roztomilým žvatláním. Aby se ukázalo, že holka Jackie je psycho, má nehty nalakované černě. A mezi hlavními hrdiny prostě MUSÍ proběhnout milostná scéna.