
V USA si Vánoce přislazují snad ještě víc než v Čechách. Jednou ze součástí svátečního šílenství je převlékat dospělé chlápky do kostýmů Santa Clause a stavět je do nákupních center, aby je mohly oblézat dychtivé děti, které na Santu ještě věří. Jenže tenhle Santa je jiný. Vychlastá toho víc než vy kdy přeplavete, kouří jako fabrika, nadává hůř než černoši ve špatných akčních filmech, jí jako prase, chrápe, provozuje ve zkušebních kabinkách anální sex s tlustými ženskými... a v neposlední řadě umí otevírat sejfy. To ho kdysi spárovalo s Marcusem, černošským trpaslíkem, se kterým od té doby tvoří neporazitelné duo: před každými Vánocemi přetrpí několik týdnů v těch pitomých převlecích mezi všemi těmi uslintanými tlustými prcky, aby pak v příslušném nákupním centru na Štědrý den po zavíračce "nakoupili" za pět prstů a ještě k tomu vyloupili trezor. "Tržba" jim pak vystačí na další bezstarostný rok.

Bad Santa je film, který se prostě nedá vyprávět. Santu Willieho v něm totiž hraje Billy Bob Thornton. Je to kruté srovnání, ale pohled na něj mi připomněl historky o tom, jak pouhá přítomnost Jiřího Macháčka na plátně v Ondříčkově Jedna ruka netleská vyvolávala v divácích gaudium: Billy Bob jako by prostě ani nemusel nic moc dělat a člověku tečou slzy smíchu. Představte si ho, jak sedí v uváleném santaclausovském kostýmu polorozvalený na židli, každou chvíli si přihne z placatky, tváří se neuvěřitelně zpruzeně a na každé z nekonečné řady dětí, které mu dychtí sedět na klíně, jen vyštěkne "a co chceš kurva (k Vánocům) ty", než ho zase pošle do háje. Nebo jak ho úplně zkárovaného vyváží eskalátor na pracoviště, kde milý Santa před očima vyděšených dětí a jejich rodičů vztekle rozmlátí nakašírované vánoční kulisy včetně sádrového soba. Sakra, vždyť ono úplně stačí, když Billy Bob Thornton v tom obludném kostýmu natáhne s nenapodobitelným "víte co mi všichni můžete" výrazem z cigára: ten člověk má prostě grácii a tenhle film mu patří.

Story k Bad Santovi napsali známí nonkonformisté bratři Coenové, kteří ho taky spoluprodukovali. Ve finální podobě scénáře však jejich obvyklé cizelérství do značné míry překryla tlustá vrstva "fuck off" make upu, která způsobuje, že ten film není jen pro vybrané labužníky, nýbrž naprosto pro všechny, komu zdeformované Vánoce lezou krkem. Režie se ujal Terry Zwigoff, jenž dal svou nechuť nad chozením po vyšlapaných cestičkách dost jasně najevo svým Přízračným světem a dokumentem Crumb.
