V roce 2001 snímek Rychle a zběsile zkombinoval několik herců charismatických (Vin Diesel, Michelle Rodriguezová), nebo alespoň atraktivních (Paul Walker, Jordana Brewsterová), nablýskané prostředí závodních automobilů a krimizápletku vypůjčenou z thrilleru Bod zlomu (1991). A byl z toho hit. Diesela film proslavil a přiřkl mu role pouličních drsňáků. Rychle a zběsile 2 (2003) si ale muselo vystačit pouze s Walkerem jako zvlčilým policistou Brianem O'Connerem. Další díl Rychle a zběsile: Tokijská jízda (2006) už s původními hrdiny neměl nic společného. S ohledem na vyhasínající hereckou kariéru Dieselovu i Walkerovu a hollywoodskou vášeň pro pokračování vznikl film čtvrtý – Rychlí a zběsilí.
Zloděj a pouliční závodník Dominic Toretto (Vin Diesel) v Los Angeles skončil. Jeho gang uprchl do Dominikánské republiky. Spolu se svou milenkou Letty (Michelle Rodriguezová) tady Toretto krade cisterny s benzínem. Při jedné ze svých krkolomných akcí však Dominic i Letty málem přijdou o život. Ona dál touží v po rychlých loupežích a zběsilých večírcích. On se na tuhle srandu cítí už moc starej, a tak utíká do Panamy. Až tam ho zastihne zpráva o Lettyině úmrtí, která zemřela při automobilové honičce v Los Angeles. Toretto vyhlašuje pomstu všem, kdo s její smrtí mají co do činění.
Brian O'Conner (Paul Walker) se vrátil k policii. Jeho nejnovějším úkolem je zatknout losangelského narkobarona Bragu. Identita nového krále podsvětí zůstává zahalena tajemstvím. Jediným výsledkem pátrání je smrt tří policejních informátorů. Netrvá dlouho a kroky někdejších (ne)přátel se zkříží. Bragův pohůnek Fenix (Laz Alonso) je totiž Lettyiným vrahem.
Po krajně nepovedené Tokijské jízdě dostal režisér Justin Lin od producentů ještě jednu šanci a k ní spoustu omšelých „součástek“. Vracejí se čtyři protagonisté jedničky, zejména Dieselův Toretto je znovu oním alfasamcem, jakého předvedl už tolikrát. Bezmála dvaačtyřicetiletý herec zkouší i romantiku stárnoucího grázla, jenž by se chtěl polepšit. V závěru pak nechá zavzpomínat na svého hrdinu z thrilleru Osamělý mstitel (2003). Zestárnutí víc prospělo někdejšímu hezounkovi Paulu Walkerovi, takže mu rebelujícího poldu lze spíše uvěřit; je nejpříjemnějším překvapením filmu. Michelle Rodriguezová se objeví v krátkém cameu, které její kariéře novou dynamiku určitě nedodá. Nejhůře ale dopadla Jordana Brewsterová. V roli Torettovy sestry Miy je odsouzena k mravoličnému blábolení, obvyklému pro hollywoodské filmy všech žánrů. Propojení s Tokijskou jízdou zajišťuje rolička pro teenagerskou hvězdu – Sung Kang zde znovu hraje japonského kriminálníčka Hana.
Charakter snímku často vyvářejí až záporné figury. V Rychlých a zběsilých je zastupují povídavý mafiánský podšéf Campos a mohutný černošský řidič-zabiják Fenix. Prvního zosobňuje John Ortiz, jenž si svou dosavadní nejslavnější chvilku odbyl v Americkém gangsterovi (2007). Druhého hraje Laz Alonso, jehož možná proslaví Cameronův Avatar (2009), avšak zde je zatím jen zlostným hromotlukem. Filmu ani jeden nepřinesl osobitější chvilku, jež by ho pozvedla nad schematickou úroveň televizních seriálů.
Režisér Lin se představil pompézním úvodem, při němž není ostudou zatajit dech. Nadupané úvodní minuty stavěly Lina poblíž mistra akční nadsázky Michaela Baye. První minuty však asi spolykaly valnou část rozpočtu a zbytek přináší fádní podívanou, jež může navnadit snad jen specifickou sortu diváků, která se zhlédla v tuningu, útlých dívčích bocích a rapové muzice. Pro ně mají Rychlí a zběsilí uchystánu jednu solidnější závodní honičku à la Deathrace 2000 (1975) – a víc nic. Valnou většinu filmu totiž hrdinové prosedí a profilosofují. Jsou už taky v letech, tak kam by pospíchali…