Michael Kocáb - Český lev za nejlepší hudbu k filmu
Jaký má hudebník Vašeho formátu pocit, když dostane filmovou cenu za hudbu?
Mám z toho radost, protože mám film rád. Svět filmu mě vždycky fascinoval. Tomu odpovídá i to, že jsem udělal hudbu k více než třem stovkám filmů. Paradoxní je, že dříve takové ceny nebyly. Po revoluci jsem udělal hudbu k jedinýmu filmu a hned je z toho cena. A to se mi fakt líbí. Uvažuju o tom, že si udělám takovou normu. Co hudba k filmu, to Český lev.
Čím Vás snímek zaujal, že jste se rozhodl k němu udělat hudbu?
Hudba k filmu Král zlodějů si prodělala takovou malou anabázi. Režisér Ivan Fíla přede mnou totiž dva skladatele vyhodil. Ten film sám o sobě je dobrej. A pokud je film dobrej, tak nabídka na dělání hudby k němu se neodmítá. Stejně jako v životě jsou nabídky, které se neodmítají.
Kterého z českých filmařů byste rozhodně neodmítl?
Otázkou není osoba režiséra, ale film, který udělá. Je mi jedno kdo film točí, ale když ho vidím a dostane mě, tak to nemůžu odmítnout. Mám slabost pro filmy, které se obrací k tématům současnosti či budoucnosti. Nemám rád historické filmy. V životě jsem udělal hudbu k hodně filmů s historickou tématiku. Ale bytostně nenávidím napodobování těch dobových hudeb.
Herec Petr Čtvrtníček tady řekl zajímavou myšlenku, že když se díváte na film na gauči a otočíte se na druhý bok, je hudba a zvuk to jediné, co Vám z filmu zbude?
Především hudba je pro film extrémně důležitá. Speciálně se to dá dobře vysledovat u amerických velkofilmů, kde muzikou dohánějí půlku toho efektu. Když uděláte dobře hudbu, filmu dodáte ten působivý efekt. Král zlodějů v tomhle byl trošku obtížnější. Ten film totiž působil dobře a hotově i bez muziky.
Zpět na speciál Český lev 2004