Rosario Dawsonová

15. 7. 2009 - 13:42 | Téma | red

Rosario Dawsonová zdroj: tisková zpráva

Rosario Dawsonovou si oblíbili moderní filmaři, ať se věnují sociálnímu dramatu ( Spike Lee, Larry Clark), anebo bezuzdné zábavě (Robert Rodriguez, Kevin Smith)

Rosario Dawsonová Rosario Dawsonovou si oblíbili moderní filmaři, ať se věnují sociálnímu dramatu (Spike Lee, Larry Clark), anebo bezuzdné zábavě (Robert Rodriguez, Kevin Smith). Stala se jakýmsi symbolem multietnické budoucnosti západního světa. Její hrdinky zavrhly ženskou křehkost, hledají spíš klukovská dobrodružství a vyznávají sexuální nevázanost.

Narodila se 9. května 1979 v New Yorku; v těle jí koluje portorická, kubánská, černošská, irská a indiánská krev. Volnomyšlenkářští rodiče Isabelle a Greg Dawsonovi založili squat na manhattanském Lower East Side. Právě tady si patnáctileté Rosario – právě se poflakovala na ulici – všimli Larry Clark a Harmony Korine, chystající drama Kids (1995) o sexuálních eskapádách newyorské omladiny. Není těžké uhodnout, čím Rosario oba filmaře upoutala: neobyčejnou krásou spjatou s přirozeností. Role promiskuitní Ruby, jež se jako zázrakem vyhne HIV, inspirovala Dawsonovou k herecké dráze.

Rosario Dawsonová V polovině devadesátých let začíná Rosario Dawsonová navštěvovat kurzy v Lee Strasberg Institute. Ke zviditelnění jí dopomohli dva filmaři spjatí s „jejím“ New Yorkem – Spike Lee a Edward Burns. Proslulý černošský režisér ji obsazuje už do snímku Nejlepší hráč (1998), v dramatu mezi otcem-vrahem (Denzel Washington) a synem-basketbalistou (Ray Allen) ale pouze sekunduje jako vypočítavá přítelkyně mladšího z nich. V psychologickém snímku 25. hodina (2002) je znovu partnerkou ústředního hrdiny, drogového dealera Brogana (Edward Norton). V úloze protřelé krásky Naturelle poprvé dostává prostor k výraznějšímu hereckému předstaení. Také od Edwarda Burnse dostala dvě role: kvazidokumentární sonda Ulice New Yorku (2001) jí nabídla roli bezprostřední učitelky Marie, v dramatu Prach a popel (2002) dotvořila milostný trojúhelník s Elijahem Woodem a samotným Burnsem.

Rosario Dawsonová ve filmu 25. hodina Dawsonová nedisponuje pestrým rejstříkem hereckých podob. Nejvíce jí svědčí, pokud zůstává sama sebou: přímou, ráznou ženou z chudinské čtvrti, která svůj život nechává volně plynout. Kromě Leeho a Burnse to pochopil také režisér Dito Montiel, když ji obsadil do pouličního dramatu Průvodce k rozpoznání tvých svatých (2006).

Pokusy o průlom do velkého Hollywoodu Dawsonové nevyházejí. Povedla se jen sázka na akční komedii Vítejte v džungli (2003). Naopak sci-fi komedie Pluto Nash (2002) zapadla a Muži v černém 2 (2002) těžily výhradně z pověsti prvního dílu. Ani Stoneův historický opus Alexander Veliký (2004) nebyl přijat s nadšením; Dawsonová v něm představovala princeznu Roxanu a divákům asi navždy utkví díky odvážným erotickým scénám. Nezvykle seriózní úlohu vládní agentky přijala v thrilleru Oko dravce (2008). V melodramatu Sedm životů (2008) se podruhé setkává s Willem Smithem, tentokrát coby smrtelně nemocná Emily. Ani tento snímek ale její herecké dozrávání neavizuje.

Rosario Dawsonová Po vážném herectví Rosario Dawsonová nejspíš sama příliš netouží. Projevuje vášeň pro divoce stylizované projekty, vyznačující se svébytným humorem anebo nadsázkou. Vyhledává zejména comicsové podívané, ať Sin City – město hříchu (2005), kde zosobnila dominantní Gail, anebo divokou hudební komedii Josie a její kočičky (2001), v níž hraje baskytaristku Valerii. V rockové opeře Bohémové (2005) s úspěchem představovala na heroinu závislou tanečnici Mimi. Nepohrdla ani rolí básnířka Audrey v experimentu Ethana Hawka Chelsea Walls (2001). Představila se též v thrilleru Descent (2007), americké obdobě Noého filmu Zvrácený (2002).

Často se objevuje u proroků pokleslosti. V Tarantinově Grindhouse: Auto zabiják (2007) hraje nejvýraznější z upovídaných hrdinek, které se postaví vrahu Kaskadérovi (Kurt Russell). Zahrála si smyslnou, a přitom kamarádskou Becky v lascivní komedii Kevina Smithe Clerks: Muži za pultem (2001). Roli prý přijala kvůli finální scéně s oslí peep-show. Vyhledává drobné role v krvácích Roba Zombieho (Vyvrženci pekla, 2005; The Haunted World of El Superbeasto, 2009). V animované Wonder Woman (2009) namluvila bohyni Artemis. Je spoluautorkou comicsu Occult Crimes Taskforce (2006). S jejím „zkaženým“ vkusem a vyzývavou image není divu, že se stala oblíbenkyní mladého publika.

V civilním životě je Dawsonová striktně pokrokovou ženou. Angažuje se v charitativní organizaci Lower East Side Girls Club. Zapojila se do prezidentské kandidatury Baracka Obamy. Vystoupila ve feministické hře Vagina monology. Žije ekologicky…

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

9. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Nový thriller Netflixu Žena v okně s Amy Adams v hlavní roli se blíží a novým trailerem připomíná brzké vydání.
Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

8. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Warner Bros představují první trailer na nadcházející thriller Kdo mi jde po krku s Angelinou Jolie v hlavní roli.
Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

7. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Boxerské drama Creed bylo výborné a Stallonovi přihrálo nominaci na Oscara. Jenže teď se svou nejslavnější rolí asi definitivně končí.
Space Jam: Nový začátek posouvá věci do digitálního světa

Space Jam: Nový začátek posouvá věci do digitálního světa

6. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Warner Bros toho budou mít letos docela dost, ale vedle všech těch Matrixů a Dun by neměl zapadnout ani nový Space Jam.