Nejlepším a nejkomplexnějším filmem minulého roku pro mě bylo pomstychtivé drama Oldboy Chan-wook Parka. Vězeňská časová zkratka, vytloukání zubů za zvuků Vivaldiho, bezmezné ponížení štěkajícího hrdiny. Brilantní orchestrace akčních sekvencí v potemnělé atmosféře. Toto je dílo nalinkované sebevědomými, odvážnými tahy. Recenze leží zde.
V ČR se Parkův Oldboy bude promítat od jara. Napřesrok pak přijde americký remake.
Hlavní filmová ocenění za rok 2004:
Pán prstenů: Návrat krále (The Lord of the Rings: The Return of the King) Petera Jacksona získal 11 Oscarů a 4 Zlaté glóby.
Sundance: sci-fi Primer Shanea Carrutha.
Berlinale: černá komedie Proti zdi (Gegen die Wand) Fatiha Akina.
Cannes: dokument Fahrenheit 9/11 Michaela Moorea.
Benátky: dramatem Vera Drake Mika Leigha.
V Karlových Varech vyhrálo drama Certi bambini bří Frazziů.
PŘEKVAPENÍ:
První díl ruské upírsko-existenciální akční trilogie Noční hlídka (Nočnoj dozor) Timura Bekmambetova se stal ve své domovině obrovským trhákem, zastínil i návštěvnost Návratu krále a další díly bere pod křídla studio Fox.
Debut Karla Janáka Snowboarďáci se stal hitem českých kin a atakuje hranici 50 miliónů korun.
Halle Berry se ukázala ve dvou filmech a Gothika i Catwoman byly famózní propadáky. Berry vypadá pořád skvěle, ale od oscarové herečky se prostě doufá ve víc.

Očima Vojtěcha Ryndy:
COMPANY (r: Robert Altman)
Pohled do zákulisí po závěrečném představení, kde si baletka porovnává zranění s kuchařem. Žádná okázalost, žádné iluze, balet je práce jako každá jiná.
DÍVKA S PERLOU (GIRL WITH A PEARL EARRING) (r: Peter Webber)
Když Griet (Scarlett Johansson) otevře okna v ateliéru… bez komentáře.
HOREM PÁDEM (r: Jan Hřebejk)
Rodinné setkání. Skvěle napsaný herecký koncert, což se tu - oproti obecnému přesvědčení - Hřebejkovi s Jarchovským pořádně povedlo poprvé.
INVAZE BARBARŮ (LES INVASIONS BARBARES) (r: Denys Arcand)
Rémyho smrt. Pár záběrů na nebe a na jezero. Kdo tohle ještě umí - a kdo tohle ještě dělá?
MÁ KAMERA A JÁ (MA CAMÉRA ET MOI) (r: Christophe Loizillon)
Natáčení hrátek slepé dívky s milencem jejím voyerským přítelem. Dokonalá definice kinematografie.
NIČEHO NELITUJI (r: Theodora Remundová)
Zatímco se nejstarší z trojice žen dojímá rekapitulací někdejšího vlastního pokusu o sebevraždu, její dcera a vnučka si bez zájmu povídají opodál. Zamrazí za každého počasí.

Intro. Explozivní úspornost.
VESNICE (THE VILLAGE) (r: M. Night Shyamalan)
Slepá dívka v lese (možná) plném příšer. Virtuózně natočený vrcholně filmový moment.
ZRŮDA (MONSTER) (r: Patty Jenkins)
Šlapka Lee (Charlize Theron) se na zaplivaných záchodcích čančá na rande se Selby (Christina Ricci). Krutost a ubohost života bez šance v pár záběrech, okamžitá katarze.
ZTRACENO V PŘEKLADU (LOST IN TRANSLATION) (r: Sofia Copolla)
Tady budu trochu podvádět, ale kdo zná, pochopí. Sometimes od My Bloody Valentine při noční jízdě taxíkem/Just Like Honey od Jesus And Mary Chain po posledním polibku.
Očima Šimona Šafránka:
BIRTH (r: Jonathan Glazer)
Dvouminutový záběr na tvář Nicole Kidmanové za rozervaných zvuků Wagnerových. V hrdinčině tváři se odehraje tolik emocí, kolik obvykle v multiplexu nenajdete za celou noc.
KILL BILL 2 (r: Quentin Tarantino)
Rozlícená Nevěsta (Uma Thurman) konečně dorazí na Billovu (David Carradine) haciendu a obezřetně nakračuje chodbami… když tu jí překvapí hledaná dcerka s plastikovou pistolkou v ruce a Nevěstu „zastřelí“.
IMMORTEL (ad vitam) (r: Enki Bilal)
Modrovlasá Jill (Linda Hardy) se za zvuků Hjartaõ Hamast (Bamm Bamm Bamm) od Sigur Ros prochází muzeem, kde objevuje vlastnosti lidského těla a následně kráčí po traverze nad bilalovsky moebiovským městem.

Finální přestřelka mezi Batôem a Kusanagi na straně jedné a stovkami nahých dívčích loutek na straně druhé.
ONE MISSED CALL (CHAKUSHIN ARI) (r: Takashi Miike)
Dívka stižená démonem a la Nenávist, nebo Kruh si v televizním studiu během přímého přenosu utrhne vlastní hlavu.
REVIZOŘI (KONTROLL) (r: Nimród Antal)
Strhující honička koridory metra, ve které se revizoři marně snaží lapit notorického černého pasažéra přezdívaného „Gyalogkakukk“. Jde o možná vůbec nejlépe natočenou akční scénu v postsovětském bloku.
SNÍLCI (THE DREAMERS) (r: Bernardo Bertolucci)
Trojzrcadlová kompozice v koupelně.
ZEMĚ NEZEMĚ (FINDING NEVERLAND) (r: Marc Forster)
J.M.Barrie (Johnny Depp) má premiéru své nové hry a také neodbytný pocit, že jde o propadák. Odhrne závěs do hlediště a vidí, jak na způsobně sedící diváky leje.
ZRŮDA (MONSTER) (r: Patty Jenkins)
Intro, v němž se Aileen rozhoduje, jestli se má zastřelit, nebo jít utratit pět dolarů do baru a zastřelit se až pak. Vedle Úsvitu mrtvých (Dawn of the Dead) film, na který se nevyplatí přijít pozdě.
ZTRACENO V PŘEKLADU (LOST IN TRANSLATION) (r: Sofia Copolla)
Nešťastný Bob (Bill Murray) v hotelovém baru v Tokiu, na sobě oblek secvakaný na zádech sponami, aby mu zepředu sednul.