Ridley Scott: pan vizuál

24. 11. 2008 - 11:25 | Téma | red

Ridley Scott: pan vizuál zdroj: tisková zpráva

Skládáme poctu jednomu z nejobrazotvornějších režisérů všech dob, tvůrci Vetřelce, tvůrci Blade Runnera- Siru Ridleymu Scottovi. Je to 67 let, co se v Anglii narodil Sir Ridley Scott (přesně 30.11.1937), filmař, který svými prvními filmy ovlivnil celé generace… a svými posledními vydělal peníze a stále stoupá na žebříčcích slavných

Je to 67 let, co se v Anglii narodil Sir Ridley Scott (přesně 30.11.1937), filmař, který svými prvními filmy ovlivnil celé generace… a svými posledními vydělal peníze a stále stoupá na žebříčcích slavných. Jeho obrazotvornost je věčná.
Ridley Scott je bratrem režiséra Tonyho Scotta a otcem Jakea Scotta, režiséra hudebních videoklipů.


Ridley Scott o sobě dal výrazně vědět hned zkraje, neobyčejně výtvarným debutem Soupeři (The Duellists). Jde o drama dvou vojáků v provedení Keitha Carradina a Harveyho Kietelat. Na začátku 19. století, v době napoleonských válek. Zatímco císařova moc roste a padá, jejich osudy se neustále prolínají, celých 15 let v nenávisti a úctě. Úctě k nepříteli. Tenhle film jsem viděl bohužel jenom v televizi, ale i tak si pamatuji na ohromující kompozice. Na rozsáhlé scenérie, na obrazy, které si to slovo –obraz- zasloužily každým centimetrem.

O dva roky později se ke Scottovi dostává scénář k filmu, který se stane jedním z nejlepších horrorů všech dob. Jde o scénář k Vetřelci (Alien). Nákladní loď Nostromo je odkloněna od své trasy, aby prozkoumala jakési vysílání z opuštěné planetky LB426. Při expedici si posádka do své lodi zanese jeho. Perfektní organismus s kyselinou místo krve. Scott potvrzuje výtvarné vidění. Interiéry Nostroma, její exteriér i planetka… úlet. Režisér zatajil hercům části děje a moment překvapení plus improvizované dialogy vytváří ze společných scén okamžiky prodchnuté jedinečnou atmosférou. Scott si tu vyzkoušel pracovat s hrdinkou- a odstartoval kariéru vyjímečné Sigourney Weaverové. Chytře nakládá i s Vetřelcem, výtvorem slavného švýcarského umělce H.R.Gigera. Skoro ho neukazuje. Tím se jednak vyhne stárnutí efektů, a jednak prostě zvyšuje napětí. Předevčírem jsem viděl novou verzi Vetřelce, tzv. Alien: DC. Ačkoli už se nebojíte, je radost se na to dívat. Několika novými scénami navíc Scott bere vítr z plachet Jamese Camerona a jeho pokračování slavné ságy- Vetřelec je jenom jeden. Scottův.

Svým třetím bijákem Scott dobyl trůn kultu. Psal se rok 1982 a režisér dokončil snímek z roku 2019. Snímek z města San Angeles. Snímek, který kombinoval cyberpunkovou vizi s klasickými ‚noir‘ prvky: skvostný Blade Runner s nepřekonatelným Harrisonem Fordem ve své životní roli.
Skrze šípy ohromujících světel, před pozadími pomalých panoramat, mezi levnými čínskými bistry a pod kapkami černého deště sledujeme marlowovského lovce ‚replikantů‘, který se mezi loky whisky a pěstními souboji zamilovává do cyborga v kůži Sean Youngové a sám zjišťuje, že možná není člověkem. Blade Runner je ve své režisérské verzi jedním z největší uměleckých děl 20.století.

A od té doby to jde s talentovaným Scottem dolů. Umělecky. Jako kdyby chyběla vize. Nejistota. Nutnost tvorby. V roce 1985 Scott točí Legendu (Legend), příběh ze světa fantasy s tehdy ještě nepříliš známým Tomem Cruisem. Temnota sílí a zabíjí jednorožce. Jack se jí postaví. Film běžel se dvěma různými hudebními podklady.

V roce 1987 Scott natočí drama Someone to Watch Over Me o svědkyni, která se zamiluje do své policejní ochrany.
Rok 1989 značí návrat k dešti a Japonsku- policejní drámo Black Rain s Michealem Douglasem a Andym Garciou, kterým se ztratí zabijácký příslušník Jakuzy.

V roce 1991 se Scott opět dostává do hledáčku milovníků zajímavých příběhů svou ženskou parafrází na ‚buddy movies‘ Thelma & Louise. Susan Sarandon a Geena Davis na cestě za ultimativní svobodou, kterou překříží polda v podání Harveyho Kietela. Je tu pár prima obrazů a krásný závěr, ale je to všechno, co mistrovi zbylo?
Naopak. Ztratí ještě víc.
U příležitosti 500 letého objevení Ameriky Scott premiéruje 1492: Dobytí ráje (1492: Conquest of Paradise) s Gerardem Depardieuem v hlavní roli. Snímek lze charakterizovat výrazem ‚eyecandy‘. Radost pro oko.
Horror přichází o čtyři roky později, kdy Scott režíruje Bílou bouři (White Squall). Založen na skutečných událostech, film sleduje osud lodi Albatross, na které Jeff Bridges a jeho žena v roce 1960 dohlíží na 8 studentů, kteří se mají naučit loď ovládat. Cestu Albatrossu ale zkříží divoká bouře a kostky jsou vrženy… Pamatuju se, že jsem Bílou bouři odsledoval zívajíc kdysi na LFŠ… znechucený tak, že jak říká Vojtěch Rynda „bych zmlátil promítače…“
Roku 1997 Scott režíruje krásnou Demi Moore v mundůru. Bio se jmenuje G.I. Jane a popisuje trable statečné vojačky. Uf.
V roce 2000 má premiéru historické drama Gladiator. Přes nelibost většiny profesionálů- já si nemůžu pomoct- mě to přišlo fajn. Ano, tohle nebyl Blade Runner. Ale bylo to zábavné. Klasicky postavený snímek o odplatě, který vyvolal náležitý ohlas u publika (pokladny) i Akademiků (nominace). Russell Crowe se stal hvězdou a nikdo neokecá úvodní bitvu.
Rok 2001. Evropská premiéra Hannibala, pokračování přeceňovaných Mlčení jehňátek. Skepticky se tísním spolu s nezvladatelným davem před sálem jednoho z berlínských cineplexů a po třech hodinách odcházím mírně rozčarován z absolutně prázdného ‚uměleckého‘ thrilleru, který nezachránilo ani kulinářské umění Anthony Hopkinse.

Je nutné zdůraznit, že s úpadkem svých sdělení Scott překonává své rekordy u pokladen. Ještě roku 2001 uvádí Černý jestřáb sestřelen (Black Hawk Down), „adaptaci“ nepodařené americké vojenské mise v Somálsku na počátku 90.let.
Letošní Švindlíři (Matchstick Men) jsou lehkou podvodnickou komedií, a odklonem od tvrdých dramat. V režisérově tvorbě mají nejblíž k Legendě. Zároveň se letos do kin dostává režisérská (prodloužená a vyčištěná) verze Vetřelce.

V současné době se soustředí na produkování- má ohlášené tři projekty: Tristan & Isolde (2004),Emma's War (2005) a Kingdom of Heaven (2005), které zároveň režíruje.
Ridley Scott je kromobyčejně talentovaným filmařem, ale už přes dvacet let si vystačí s řemeslem, které mu plní konta. Přes to, že od něj už málokdo očekává něco velkého, jeho první tři filmy jedinečné. V plném významu toho slova.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Stříhala původní Star Wars, teď kritizuje nové: „Otřesné“

Stříhala původní Star Wars, teď kritizuje nové: „Otřesné“

23. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Nová trilogie Star Wars je všechno, jen je jednomyslně opěvovaná. A teď se do ní pustila i editorka původní trilogie.
Ewan McGregor si pochvaluje natáčení seriálu Obi-Wan Kenobi

Ewan McGregor si pochvaluje natáčení seriálu Obi-Wan Kenobi

22. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Ewan McGregor si šel pro svoji první cenu Emmy za hlavní roli v seriálu Halston a při té příležitosti zmínil i svůj aktuálně nejočekávanější projekt.
Režisér Hellboye pošle do Uličky přízraků Bradleyho Coopera a Cate Blanchett

Režisér Hellboye pošle do Uličky přízraků Bradleyho Coopera a Cate Blanchett

21. 9. 2021 | Trailery | Adam Homola

Oscarový režisér Guillermo del Toro se vrací a zase to bude o monstrech, jen o těch trochu jiných.
Tom Hanks se vrací k Applu, tentokrát s pejskem a robotem

Tom Hanks se vrací k Applu, tentokrát s pejskem a robotem

21. 9. 2021 | Trailery | Adam Homola

V novém sci-fi dramatu Finch půjde o odhodlání titulního Finche (Hanks), jednoho z posledních lidí na světě, najít nového páníčka pro svého psa Goodyear.