Revolver

2. 2. 2006 - 11:09 | Téma | red

Revolver zdroj: tisková zpráva

Guy Ritchie se po kritizované komedii Trosečníci (Swept Away) vrátil ke „svému“ žánru gangsterky

Guy Ritchie se po kritizované komedii Trosečníci (Swept Away) vrátil ke „svému“ žánru gangsterky. Místo drzého humoru jí ale tentokrát obalil pseudointelektuálním balastem a „copy – paste“ odkazy na dvě hrsti filmů, mezi kterými by Revolver rád viděl. Na víc než výstřel do vlastního spánku to ale nestačí. Revolver je monstrózní sebevražda.

Ritchie Revolver sám psal, producenta tentokrát místo Matthewa Vaughna zastal král komerce Luc Besson. A jako kdyby se tu sešli dva tvůrci, pro které je forma nad obsah, a ten první má navíc pocit, že když přečetl pár knih, musí to za každou cenu prodat. Hned v úvodu se tak dočkáme kanonády citátů od Caesara přes Macchiavelliho až k příručce pro šachisty. Je to svým způsobem jako výčet kapitol v knize – na všechny v průběhu večera dojde. Několikrát.

Revolver se odehrává v neznámém, zjevně americkém městě. Opulentní fasády připomínají Las Vegas, dvanáctidolarové bankovky zase jako kdyby vypadly ze hry Monopoly. Jake Green (Jason Statham) byl ve vězení. Sedm let. Na samotce. Ve vedlejších celách seděli velmistr šachu a prohnaný podvodník. Jake se od nich hodně přiučil a když se dostal ven, během krátké doby se mu podařilo přijít k penězům. Zbývá jediné – pomstít se šéfovi místního casina, chlápkovi s dívčím jménem Dorothy Macha (Ray Liotta), jenž Jakea do vězení poslal. Jake nejdřív Machu svým ledově klidným vystupováním vyvede z konceptu a rozbije mu bank, jenže potom podklesne v kolenou a za pompézních chorálů se svalí ze schodů… Probudí se takřka pod palbou Machových ostrostřelců. Naštěstí se objeví dvojka lichvářů, elegantní mladík Avi (André Benjamin) a mafián ze staré gardy Zach (Vincent Pastore). Vysekají Jakea z bryndy, ale zároveň chtějí jeho peníze. Všechny. Za to ho berou pod svojí ochranu. A aby toho nebylo málo, řeknou mu, že do tří dnů zemře na vzácnou krevní chorobu. Lékaři to potvrdí. Oba hlavní gangy doplňuje dravá yakuza Lorda Johna (Tom Wu) a je jen otázkou času, než si gangsteři začnou lézt do zelí a na ulicích se rozhoří válka.

Stathamův dlouhovlasý Jake je studený a odhodlaný, bez nálady na fóry. Jako kdyby na něj pořád lilo. Jeho působivost ve vážných scénách je slabší, ale možná prostě Revolveru nevěří. Ray Liotta pro změnu prochází celým filmem ve slipech a s vyceněnými zuby. Avi Andrého Benjamina je předpisově vlezlý, Zach je šusťákovým mafiósem, jakých může Pastore sekat stovky. Nejzajímavějším charakterem Revolveru je Machův neomylný zabiják Sorter Marka Stronga. Po scéně se v dlouhém kabátě pohybuje jako úsporný stroj, mimo akci mumlá, koktá a chová se nanejvýš nejistě, což každou jeho scénu naplňuje vítaným napětím.

Na Ritchieho přístupu je s každou vteřinou vidět, jak moc chce natočit dobrý film. Od prvního momentu upoutá výtvarný lesk a čistota kamery Tima Maurice-Jonese. Akční sekvence jsou brilantní. Hudební doprovod jim skvěle pasuje. A Ritchie je stále tím dobrým mistrem střihu jako dřív. Stejnou akci dokáže nahlížet z několika úhlů tak, že divák ztrácí přehled a poddá se režisérovu strhujícímu vyprávění. Problém je, že Ritchie se opakuje. Slyšíme stejné úvahy, vidíme stejné záběry a citáty. S přibývajícím časem potom jako kdyby Ritchie ztrácel smysl pro míru, klopotně vysvětluje jednoduché pravdy a z banalit dělá bibli.

Svou životní lekci o napálených a napalujících navíc Ritchie, ať už mimovolně či záměrně, zabalil do pozoruhodného množství již použitých scén a prvků. Zápletka jako by Obvyklým podezřelým (The Usual Suspects) z oka vypadla, hrdinova vězeňská eskapáda může připomenout Oldboye. Dávat hrdinům jména podle barev je pasé, stejně jako vložit do bijáku jednu japanimovanou akční sekvenci (i když je zrežírována nápaditě). Záběry z kasina jsou jak –ehm– z Casina, scéna šílení připomíná Osvícení (The Shining), přestřelka u Jakeova bratra zase Bessonem vlastnoručně produkovaného Utrženého ze řetězu (Unleashed). Dílo zkázy dokonává téměř absolutní absence humoru.

Trosečníci zavezli Ritchieho zpátky do přízemí, Revolver je suterén. Žádný div, že se Jake bojí výtahů. Kde bude další zastávka?

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

9. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Nový thriller Netflixu Žena v okně s Amy Adams v hlavní roli se blíží a novým trailerem připomíná brzké vydání.
Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

8. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Warner Bros představují první trailer na nadcházející thriller Kdo mi jde po krku s Angelinou Jolie v hlavní roli.
Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

7. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Boxerské drama Creed bylo výborné a Stallonovi přihrálo nominaci na Oscara. Jenže teď se svou nejslavnější rolí asi definitivně končí.
Space Jam: Nový začátek posouvá věci do digitálního světa

Space Jam: Nový začátek posouvá věci do digitálního světa

6. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Warner Bros toho budou mít letos docela dost, ale vedle všech těch Matrixů a Dun by neměl zapadnout ani nový Space Jam.