Mladá americká herečka, která patří k nastupujícím hvězdám Hollywoodu. Po začátcích v teenagerských snímcích se prosazuje především díky svému komediálnímu talentu. Ten projevila například v hitech jako Pravá blondýnka či Holka na roztrhání. Věnuje se rovněž filmové produkci.
Laura Jean Reese Witherspoonová se narodila 22. března 1976 v Baton Rouge (stát Luisiana), vyrůstala však nejprve v německém Wiesbadenu, kde její otec sloužil jako lékař tamní posádky americké armády. Již v roce 1980 se ale celá rodina přestěhovala do Nashvillu a malá Laura Jean se navrátila tam, kam její rodina už dlouhá desetiletí patří: na americký Jih. K šoubyznysu přivoněla v sedmi letech, a to jako dětská fotomodelka, krátce poté začala navštěvovat také kurzy herectví a v jedenácti dokonce získala první místo v soutěži Ten-State Talent Fair. Ve třinácti již měla za sebou několik televizních reklam a v roce 1991 debutovala také v celovečerním snímku, dramatu V měsíčním svitu režiséra Roberta Mulligana. Ve filmu zasazeném do padesátých let si zahrála čtrnáctiletou Dani, která se zamiluje do sedmnáctiletého kluka ze sousedství – a hned se dočkala řady pochvalných kritik. Neuspěla sice v konkurzu na úlohu ve Scorseseho thrilleru Mys hrůzy (1991) s Robertem De Nirem, když „její“ roli nakonec získala Juliette Lewisová, zato ale účinkovala v televizním dramatu Divoký květ, režírovaném Diane Keatonovou. Zazářila také v hlavní roli dalšího televizního dramatu Desperate Choices: To Save My Child (1992) jako dívka umírající na leukémii.
Netrvalo dlouho a z mladičké Reese Witherspoonové se stala oblíbenou představitelkou hlavních rolí v dětských a posléze i v teenagerských snímcích. K těm prvním lze zařadit disneyovské dobrodružství Vzdálené místo, odehrávající se v Jižní Africe. Popularitu jí však přinesla až westernová minisérie Return to Lonesome Dove (1993) s Tommym Lee Jonesem a především teenagerský thriller Milenec nebo vrah (1996). Osvědčený příběh, tentokrát o středoškolačce Nicole zamilované do tajemného cizince, v němž si Reese zahrála společně s Markem Wahlbergem, získal Witherspoonové její první obdivovatele. Po drobné roli v noirovém thrilleru Soumrak (1998) s Paulem Newmanem a Susan Sarandonovou se objevila společně s Tobeym Maguirem v netradiční satiře Pleasantville: Městečko zázraků (1998). Jako sourozenci, kteří se ze současnosti přesunuli do děje televizního sitcomu z padesátých let a kteří svým vlivem na okolí mění černobílý svět v živočišně barvitý. Kriticky i divácky kladně hodnocený snímek tak opět posunul Reese o stupínek výše.
Především u teenagerského publika pak zabodovala Reese Witherspoonová jako panenská Annette ve vyumělkovaném dramatu Velmi nebezpečné známosti (1999). Snímek variující slavný román Nebezpečné známosti zavedl publikum mezi americkou zlatou mládež a její znuděné příslušníky a Witherspoonová se v něm poprvé sešla se svým manželem Ryanem Phillippem, představitelem Valmonta. K nejvýraznějším hereckým příležitostem v její dosavadní kariéře patřila hořká komedie Kdo s koho (1999) režiséra Alexandra Paynea, v níž se střetávají středoškolský profesor (Matthew Broderick) a extrémně ambiciózní premiantka. Snímek, který vystoupil z tradičních schémat teenagerských snímků, stál a padal především s výkonem Witherspoonové, která zazářila jako mladičká dívka, která při honbě za budoucí kariérou zamíří daleko za hranice morálky. Po průměrném thrilleru Nebezpečná síť (1999) a menší roličce v komedii Malý Nicky – Satan Junior (2000) se Witherspoonová představila jako prostinká a materialisticky založená dámička v satirickém thrilleru Americké psycho (2000). Obdobnou úlohu, avšak tentokrát pojatou mnohem pozitivněji pak představila v komedii Pravá blondýnka (2001). Jako titulní hrdinka, populární vysokoškolačka, která sleduje nejnovější módní trendy, předvedla jeden z nejvýraznějších ženských komediálních výkonů za poslední roky, který byl po právu oceněn nominací na Zlatý glóbus. Úspěch snímku navíc vyvolal vznik pokračování Pravá blondýnka 2 (2003), které hlavní hrdinku zavedlo mezi washingtonské politiky.
Ke komediálnímu herectví se Witherspoonová navíc přihlásila nejen roličkou v populárním sitcomu Přátelé, ale i v romanci Holka na roztrhání (2002), kde se jako úspěšná módní návrhářka musí rozhodnout mezi dvěma šarmantními muži: svou láskou z dětských let a úspěšným synem starostky New Yorku. Série tří komedií navíc prokázala, že Reese je jednou z mála mladých protagonistek, jejichž filmy pravidelně vydělávají v pokladnách amerických kin přes 100 milionů dolarů. V roce 2004 pak Witherspoonová navázala na svou úlohu v nepříliš vřele přijaté komedii podle Oscara Wildea Jak je důležité míti Filipa (2002) a chopila se hlavní roli v adaptaci klasického románu Williama Makepeace Thackerayho Jarmark marnosti. V další romantické komedii A co když je to pravda? (2005) se pak ztělěsnila ducha mladé ženy ležící v kómatu. Veselohru, tentokrát bláznivou a se sváteční náladou, zvolila i v roce 2008 - jmenuje se Čtvery vánoce.
Ke klíčovým snímkům její kariéry patří biografie zpěváka Johnnyho Cashe Walk the Line (2005), kde se po boku Joaquina Phoenixe představuje v roli zpěvákovy životní lásky June Carterové. V této pro ni atypické úloze mohla konečně ukázat šíři svého dramatického herectví a po zásluze byla oceněna Oscarem a Zlatým glóbem. V menší roli extravagantní Annie se objevuje v pohádkové Penelope (2006).