Raubíř Ralf - recenze

21. 11. 2012 14:48 - Recenze | Autor: Karel Drda

Raubíř Ralf - recenze

Animovaný rodinný film Raubíř Ralf v mnohém napravuje Disneyho reputaci po příliš umělé Raubířce a navíc definitivně dokazuje, že k originálnímu příběhu nepotřebuje vždycky Pixar. Tatínkové dnešní omladiny jsou odkojeni počítačovými hrami a je klidně možné, právě oni snímek odkojí mnohem více než jejich ratolesti.

Animovaný film posledních několika let trpí několika neduhy. I když, nejde vlastně o žádný velký problém, jen o marketing. Kreslený snímek prostě musí fungovat na obě strany. Malé dítě rodič samotné do kina nepustí a rodič sám na animák prostě nepůjde. Takže musíme nabídnout hopsání, pitvoření, legrácky a naivní příběh pro nejmenší a na druhé straně pak nějaké berličky pro staršího diváka. Podoba bývá různá, většinou jde o všelijaké lehce přisprostlé narážky na cokoliv. Dítě sedí a chichotá se nějaké stupiditě a vy se řehníte nad lechtivým podtónem dané hlášky. Někdy to funguje, většinou však ne.

Videoherní lábuš

Raubíř Ralf je v tomto velmi zvláštní výjimkou, on totiž nehledá tuto zlatou střední cestu křečovitě a násilně. Humor ve filmu obsažený je tady jaksi přirozeně servírován s naprosto brilantním nadhledem. Jaký byl osud filmu před samotným natáčením, netušíme. Chtělo by se dodat nějakou legendu o tom, jak se někdo snažil protlačit skvělé téma, prohrával jedno jednání za druhým, ale nakonec zvítězil. Jenže tomu tak prostě nebylo. Disney se prostě rozhodl natočit pohodovou animovanou komedii, která čerpá inspiraci v mnoha počítačových hrách, je o počítačových hrách a nedělá z hráčů počítačových her blbce. Protože Disney si je sakra vědom toho, že se nakonec všichni jeho diváci odvalí z kina a sednou doma ke svým konzolím. A platícího diváka uráží jen blbec. Malý kluk Ralf chce jen jedno, být oblíbeným a cestu ke svému obyčejnému snu nachází skrze postavy počítačových her. Příběh není podstatný, ale mnohem důležitější jsou způsoby, jakým nás tvůrci baví. Jak na nás míří dokonale načasované vtípky, které v dnešní době budou chytat s přehledem i čtyřletí kluci. Režie filmu se ujal Rich Moore, jehož humor a nadhled k dnešnímu světu se projevil naplno již v seriálu The Simpsons a Futurama. Malý kluk pronikne do světa, kde se potkávají herní postavy s jediným cílem, být nejlepší. Jenže jeho přítomnost spustí sled bláznivě napínavých situací, u nichž se budete popadat za břicho.

Raubíř Ralf

O hrách konečně v dobrém

Objevují se názory, že film je příliš akční, že je tam násilí pro malého diváka za hranou, ale není tomu tak. Raubíř Ralf je prostě takový, jací jsou dnešní děti. A právě v kontrastu se všemi těmi oživlými postavičkami z her plní sny nejen dětem, ale i jejich rodičům. Přiznejme si, kdo z nás někdy nechtěl být v nějaké své oblíbené hře. Moore vypiloval dialogy postav k naprosté dokonalosti, některé hlášky jsou fakt parádně cílenými narážkami na mluvu a pojmy z videoherního světa, jiné prostě jen mají cíl bavit, aniž by v nich bylo skryto ještě něco navíc. Nechceme tím snižovat nějak animované filmy, ale je smutné, že největší událost letošního roku přišla v podobě kresleného filmu pro nejmenší. Výtka směřuje k českému distributorovi, který neuvěřitelně podcenil dabing. Je tu, je to dobrý, ale hlasy jednotlivých postav byla vybrány trestuhodně nedbale. A navíc, kdo si chce tuhle parádu vychutnat bez překladatelských pokusů hlášky více počeštit, musí vidět anglickou verzi. Tam teprve dostává Raubíř Ralf ty skutečné grády.