Psí poslání - recenze

Tento dojemný pejskařský film vypráví o psí duši, která se po dobu asi padesáti let převtěluje mezi různými psy (asi šesti), celou dobu o tom vypráví (v originále hlasem Joshe Gada) a hledá smysl své existence, tedy jakési mytické "psí poslání".

Nebudu spoilerovat, ale v závěru filmu se ukáže, že psím posláním není zastavit invazi análně znásilňujících mimozemšťanů, ale něco úplně jiného. Kupodivu.

Film vznikl na motivy poměrně slavné knihy, což je pravděpodobně jeho největší problém (nečetl jsem ji). Příběh je zjevně dost prokrácen (přesto má film úctyhodné dvě hodiny) a mnoho věcí je v něm řečeno jen velmi stručně, abychom co nejdříve byli u dalšího zásadního emocionálního vrcholu. Přičemž většina "emocionálních vrcholů" spočívá pochopitelně a logicky v tom, že všichni ti psi (kromě posledního) během filmu nějak umřou, což "duše" také komentuje. Hodně zvláštně to působí u úplně prvního pejska, který je na plátně přibližně dvě minuty, pak umře (mimo obraz) a jede se hladce dál, protože THIS TRAIN HAS NO BRAKES.

Pokud předem neznáte základní premisu, bude to na vás pravděpodobně působit zvláštně. Ovšem každý, kdo se podívá na trailer, zná nejen základní premisu, ale i závěrečnou pointu filmu (pokud se to dá nazvat "pointou"):

Psí komentáře (které představují naprostou většinu dialogů - tedy vlastně monologů) jsou místy docela vtipné (asi třikrát jsem se zasmál, především mrtvé kočce), ale rozhodně nečekejte nic světoborného, co by šlo do jakékoliv hloubky. Je to opravdu jen ta nejzákladnější, přibližně fungující příběhová kostra, na kterou jsou navlečeny ty nejzákladnější pejskařské humory.

Docela obdivuji Lasseho Halströma, že se mu podle tak chatrného scénáře podařilo natočit film, který není nechtěně směšný a ždímá emoce víceméně tak, jak má. Je to ale pořád především vypočítavý, chladný kalkul, který se snaží obluzovat majitele psů podobně, jako třeba Twilight obluzuje pubertální děvčata.

Pokud chcete vidět něco v podobném stylu, ale kvalitnějšího, než je Psí poslání, zkuste Marley a já nebo amerického Hachika (od stejného režiséra!).

P.S: Viděl jsem dabovanou verzi a filmu to nepomohlo.

Hodnocení: 50%