Odehrává se v současnosti. Aaron (Carruth) a Abe (Sullivan) patří do čtveřice mladých mužů, kteří se po práci a o víkendech scházejí v garáži na předměstí a baví se vyvýjením nových technologií. Jejich nejnovější vynález má zajímavé vedlejší následky, kterých si Aaron s Abem všimnou a začnou se jejich zkoumání věnovat bez účasti zbytku skupiny. Pokusem a omylem zjistí, že jim v garáži leží stroj času. Začnou jej využívat ve svůj prospěch a následky nechávají na potom…
Primer je pro komplikovanost přirovnáván k Aronofského Pi, nebo Nolanovu Mementu. Carruth (sám původně inženýr) se vyhýbá speciálním efektům a soustředí se na morální úskalí cestování v čase. Režisér ostatně tvrdí, že Primer stál 7.000 dolarů, což se zdá poněkud neuvěřitelné zvlášť když uvážíme, že se natáčelo na super 16, a takový rozpočet prostě efekty ani nedovoluje.
Z upoutávky je patrné, že režisér má cit pro kompozici i barvu. Smyslem pro geometrické tvary a laděním do studených tónů Primer připomíná jinou vizionářskou sci-fi, ve které myšlenky a estetika zdaleka předčily veškeré efekty - Lucasův THX 1138.
Čistou grafickou úpravou, skladbou záběrů i přesným střihem na hudbu pak upoutávka získává ohromně silný estetický náboj a nekompromisní tempo.
Kromě scénáře a režie Carruth snímek produkoval, stříhal, ohudbil, částečně natáček a také se obsadil do hlavní role. Také další role připadly debutantům stříbrného plátna a někteří zároveň působili i ve štábu: Anand Upadhyaya (Phillip) byl kameraman, David Sullivan (Abe) asistent výroby.
Primer nevypadá na divácky „přátelský“ film, o to větší je šance, že se stane zbožím s vůní kultu.