Mexický režisér Harryho Pottera a vězně z Azkabanu Alfonco Cuarón změnil žánr a podle roménové předlohy od P. D. Jamesové natočil sci-fi příběh z budoucnosti, v níž se už po celou jednu generaci nenarodilo žádné dítě. Světovou premiéru si snímek za 150 miionů dolarů nedávno odbyl na filmovém festivalu v Benátkách.
SYNOPSE:
Na představy o světlém zítřku může lidstvo zapomenout. Píše se rok 2027 a svět se pomalu, ale jistě ocitá v rozkladu. Demokratické systémy se rozpadly, v Anglii se ujali moci fašisté, v řadě jiných zemí vládne anarchie. A média právě informují o vraždě osmnáctiletého mladíka, do té doby nejmladšího člověka na světě. Ať už za to mohou genetické experimenty a znečištění životního prostředí, anebo hněv Boží, muži i ženy náhle ztratili schopnost rozmložovat se. Nová naděje by však mohla vzejít z hroutícího se Londýna – členové protifašistického odboje zde totiž nalezli mladou těhotnou černošku (Clare-Hope Ashiteyová), kterou je třeba ochránit a dopravit do mezinárodní vědecké komunity. A vyvoleným mužem pro tento náročný úkol je někdejší mírový aktivista a dnes loajální úředníček Theo Faron (Clive Owen), jemuž nescházejí ideály ani možnost bez potíží projít přes všudypřítomné policejní kontroly.
INSPIRACE:
Díky futuristickému románu Potomci lidí do světa filmu vstupuje jedna z nejpopulárnějších britských autorek dneška, šestaosmdesátiletá Phyllis Dorothy Jamesová. Poněkud paradoxně se tak děje díky pro ni zcela atypickému žánru – dystopii. Slávu si totiž Jamesová vydobyla na poli detektivek, řada z nich se dočkala i televizní podoby (zmiňme jen několik minisérií o detektivu Adamu Dalglieshovi s Royem Marsdenem v hlavní roli). Román Potomci dětí vyšel poprvé v roce 1992 a vedle ústřední dějové linie o profesoru filosofie, doufajícím, že nalezl za čtvrtstoletí první těhotnou ženu, nabízí rovněž zamyšlení nad tím, do jakých extrémů by mohlo lidstvo zajít ve svých posledních okamžicích. A vize to nejsou nijak optimistické.
Adaptovat knihu pro potřeby Hollywoodu se postupně pokoušeli Hawk Ostby a Mark Fergus (mladí scenáristé, kteří momentálně pracují na připravovaných filmech podle comicsu Iron Man a Burroughsova románu John Carter of Mars) a dva autoři se zkušenostmi s politickými thrillery David Arata (Spy Game) a Timothy J. Sexton (Živě z Bagdádu). Konečnou podobu dal scénáři sám režisér Alfonso Cuarón.
UPOUTÁVKA:
Trailer naznačuje, že Londýn budoucnosti v Potomcích lidí bude kombinací téhož města, jak ho známe z postapokalyptického hororu 28 dní poté (2002) a z orwellovské dystopie V jako Vendeta (2005). Potěší snahy oprostit se od jakýchkoli futuristických hračiček a srandiček, jimž se nevyhnulo ani vynikající Spielbergovo sci-fi Minority Report (o A.I. Umělé inteligenci nebo 6. dni ani nemluvě). Potomci lidí se zkrátka zdají být pokusem o „civilní“ drama, které se jen shodou okolností odehrává nikoli dnes, ale až za dvacet let. Anebo je všechno jinak a Cuarón má připraven zvrat ve stylu Dvanácti opic?
OBSAZENÍ:
Hrdiny proti své vůli Thea Farona se ujala hvězda nejbližších let Clive Owen (Král Artuš, Na dotek), který se nebál odmítnout i „neodmítnutelnou“ nabídku na roli agenta 007 Jamese Bonda – a výrazně se na tomto rozhodování podílel právě snímek Potomci lidí. Owen zde zatím završuje svou sérii charismatických drsňáků (Sin City – město hříchu, Spojenec), na jejichž bedra lze naložit i budoucnost celého lidstva. Owena pak doplňují zástupci toho nejlepšího hned ze tří hereckých generací. Staré bardy zastupuje oscarový Michael Caine (hraje excentrického novináře na odpočinku Jaspera), který se v posledních letech přeškolil v představitele „čestných“ vedlejších úloh, jimž stačí relativně malý prostor, aby na sebe strhli divákovu pozornost (Austin Powers – Goldmember, Batman začíná). Ke střední generaci se řadí jedna z nejvšestrannějších hereček dneška Julianne Mooreová, která se v úloze Faronovy exmanžely a odbojové vůdkyně Julian do tuzemských kin vrací po krátké odmlce, vyplněné účinkováním v drobných nezávislých projektech.
Dnes začínající a zítra slavné pak reprezentují dva mladí angličtí herci: Chiwetel Ejiofor a Charlie Hunnam. Devětadvacetiletý Ejiofor už zazářil například ve Frearsově sociálním dramatu Špína Londýna (2002) a s Owenem se nedávno sešel ve Spojenci (2006), o tři roky mladší Hunnam nedávno ovládl drama Hooligans jako vůdce bandy fotbalových fanoušků Pete. V menších rolích se pak objevují syn slavného otce Danny Huston (The Proposition) a oblíbený herec Kena Loache Peter Mullan, jenž se prezentoval skvělým autorským debutem Padlé ženy.
TVŮRCI:
Na Oscara nominovaným dramatem o ztrátě nevinnosti Mexická jízda (2001) si režisér Alfonso Cuarón získal pozornost Hollywoodu a velmi vydařeným Harrym Potterem a vězněm z Azkabanu (2004) prokázal, že se může přiřadit mezi přední režiséry velkofilmů. Potomci lidí by měli tuto naději potvrdit. Anebo ji vyvrátit. Výběr spolupracovníků je ale příslibem té první varianty. Dva z nich se s Cuarónem podíleli už na Mexické jízdě: kameraman Emmanuel Lubezki má na kontě tři nominace na Oscara, mimo jiné za Burtonovu Ospalou díru (1999) či Malickův Nový svět (2005), o střih se postará Alex Rodríguez. Že snímek sází především na realističnost výtvarné podoby, o tom svědčí angažování znalců anglického prostředí: o kostýmy se stará Jany Temimová (Harry Potter a vězeň z Azkabanu, Bridget Jonesová – S rozumem v koncích), dekorace navrhují Geoffrey Kirkland, Jennifer Williamsová (dlouholetí spolupracovníci se podíleli na dramatu Andělin popel) a Jim Clay (Láska nebeská, Match Point – Hra osudu). O hudební doprovod se postaral (u filmu debutující) přední anglický skladatel vážné hudby Sir John Tavener.