Nejlepší kamera: Guillermo Navarro (Pan’s Labyrinth)
Nominace: Věc Makropulos mezi kandidáty letošního Oscara za nejlepší kameru, maďarský rodák Vilmos Zsigmond, už letos oslaví sedmasedmdesátku. Svého jediného Oscara získal za Spielbergovo sci-fi Blízká setkání třetího druhu. Později byl ještě dvakrát nominován, za western Nebeská brána a drama Řeka; loni se do světa filmu vrátil s noirovým dramatem Černá Dahlia. • Oblíbený parťák Alfonsa Cuaróna Emmanuel Lubezki nesměl chybět ani při natáčení Potomků lidí. K předchozím třem nominacím (Malá princezna, Ospalá díra, Nový svět) tak mexický kameraman připojuje v pořadí čtvrtou kandidaturu. Hlavního favorita letošních Oscarů z Lubezkiho činí výroční cena od American Society of Cinematographers. • Angličan Dick Pope spojil většinu své kariéry s tvorbou Mika Leigha (Nahý, Tajnosti a lži, Vera Drakeová). O svého prvního Oscara Pope usiluje za secesní romanci Iluzionista. • Druhý z mexických kameramanů, kteří svými obrazy v posledních letech okouzlují Hollywood, se jmenuje Guillermo Navarro a je pravidelným spolupracovníkem Guillerma del Tora. Filmová ocenění začal sbírat až zásluhou pohádkového hororu Pan’s Labyrinth – před oscarovou nominací to byla třeba hlavní cena na festivalu Camerimage v Lodži nebo španělská výroční cena Goya. • Jediný Američan z pětice potenciálních vítězů Wally Pfister svých největších úspěchů dosahuje díky režiséru Christopheru Nolanovi. Loni byl nominován za Nolanův spektákl Batman začíná, letos za kouzelnický thriller Dokonalý trik.