Old Boy (Oldboy)

18. 4. 2005 - 13:20 | Téma | red

Old Boy (Oldboy) zdroj: tisková zpráva

SVĚTOVÉ HITY: Min-sik Choi exceluje v přepisu japonské mangy od Chan-wook Parka o pomstě a ceně hříchu. Fincherovská atmosféra, miikeovské násilí, Velká cena poroty v Cannes. Napsal: ŠIMON ŠAFRÁNEK. + Fotogalerie. V pondělí - závěr série: PŘEKVAPENÍ. Velkolepé, vizuálně bohaté a dramaticky strhující dílo Chan-wook Parka s naprosto jedinečným Choi Min-Sikem letos vyhrálo Velkou cenu poroty v Cannes

Velkolepé, vizuálně bohaté a dramaticky strhující dílo Chan-wook Parka s naprosto jedinečným Choi Min-Sikem letos vyhrálo Velkou cenu poroty v Cannes. Těžko říct, zda zaslouženě. Oldboy je totiž pro mne zatím nejlepším filmem roku.

Zdá se, že doba přeje filmům o pomstě. Není to jenom populární Tarantinův velebiják Kill Bill o ženě,jež mstí svým blízkým, kteří jí zradili. rozhodne dostat za každou cenu svoj. Není to jenom masakrální komiksová adaptace Kat (The Punisher) Jonathana Hensleigha o ublíženém zabijákovi, který se mstí těm, kteří se prve pomstili jemu. Motiv pomsty tak nějak visí ve vzduchu – viz Bushova věta „A taky chtěl zabít mýho tátu“ v kampani proti Saddámovi.
Park Chan-wook má s pomstou svoje zkušenosti. Jeho Oldboy je totiž druhým dílem trilogie pomsty, kterou režisér zahájil thrillerem Sympathy for Mr.Vengeance.

Oldboy V prvním obrazu vidíme ukecaného ožralu ve středních letech jménem Oh Dae-Su (Koi), jak dělá virvál na policejní stanici. Neučesané záběry sugerují dojem reality. Později přichází přítel a Oh Dae-Sua si odvede. Na promočené ulici mužové zavolají Oh Dae-Suově ženě a dcerce, načež Oh Dae-Su záhadně zmizí.
Potkáme jej až ve vězeňské cele zařízené jako obyčejný pokoj, s televizí ale bez okna. Z televize se Oh Dae-Su dozví, že měl zavraždit svou ženu. Léta utíkají a Oh Dae-Su začne plánovat útěk a pomstu (v prvé řadě však marně pátrá, kdo jej mohl chtít uvěznit). Dlouhá rytmická sekvence. Když už je hrdina téměř venku, věznitelé ho sami propustí. Po 15 letech.
Oldboy Oh Dae-Su chce okamžitě zjistit, kdo jej uvěznil. Ale nepřítel (studený asketa Yu Ji-Tae) se ozve první. Oh Dae-Su zrovna konzumuje živou chobotnici a zakoukává se do mladé servírky Mi-Do (okouzlující Kang Hye-jeong). Nepřítel oznámí, že Oh Dae-Su je jeho „projektem“ a nechá jej v mlze nejistoty. Oh Dae-Su se nevzdává a začíná rozkrývat rozsáhlou tajenku a zdá se, že je pěšcem v ohromné hře. Když nepřítel uzná, že Oh Dae-Su a Mi-Do se zamilovali, vyhlásí hrdinovi ultimátum: musí do pěti dnů zjistit, kdo je, jinak Mi-Do zabije. Když Oh Dae-Su uspěje, zabije nepřítel sebe.

Oldboy Oldboy vznikl na základě stejnojmenné japonské mangy Minegishiho Nobuakiho a Tsuchiyi Garona. Žánrově je Odlboy akčním thrillerem fincherovské režie a asijského násilí. Jeho bojové scény mohou směle soupeřit s kalibry typu Tarantina, či Miikeho. Připomeňme nekonečnou famózní sekvenci ve „vězení“, kde Oh Dae-Su podstupuje boj s mnohonásobnou přesilou. Park vše snímá ze širokého profilu, takže to vypadá jako výjev z arkádové videohry. Mezi opravdu nezapomenutelné krveprolití patří i vytrhávání zubů kladivem za zvuků Vivaldiho „Čtvero ročních období“.
Oldboy Scénář Jo-yun Hwanga a Chun-hyeong Lima je však ohromně připravený, vybroušený. Vývoj, kterým Oh Dae-Su projde, je neuvěřitelný: od zhulákaného vejtahy přes ocelového zabijáka a tichého milence až k absolutnímu ponížení. To vše ve 2 hodinách, takže vícero shlédnutí je nevyhnutelné, aby divák v celé šíři zachytil autorskou komplikovanost a smysl pro detail. Tato složitost také může ale mnoho diváků odradit, přes neustálou nitku humoru není Oldboy snadno stravitelný film.

Oh Dae-Su by byl ovšem poloviční bez Choi Min-Sika. Jeho živelnost, energie, plastičnost výrazu i gesta, schopnost ovládnout plátno, ale v jistých fázích také ustoupit - Choi Min-Sik mění akční figuru v rozervaný charakter, který neztrácí nic ze své výbušnosti a výhružnosti. Mistrný výkon.

Nedostižné je i vizuální zpracování filmu. Kamera Jeong-hun Jeonga užívá množství stylů a extrémně odlišných světelných podmínek pro ohromně živý obraz. Kompozice jsou barevně i designově naprosto dokonalé. Oldboy je film, u kterého platí: čím větší plátno, tím větší zážitek.

Přes výraznou krvavost a brutalitu se Park zabývá mnohem hlubšími tématy, než jak se pomstít, nebo kdo za tím vším stojí. Park porovnává hřích s mírou vědění a uvědomění. Kdy ještě si člověk sám odpustí omluvou „Nevěděl jsem“? Ve srovnání s realitou je Parkova výpověď bolestně umělecká a neskutečná – stačí připomenout aktuální německé drama Pád třetí říše, které jde podobným směrem.
Druhým Parkovým velkým motivem je životnost msty. Pokud jsme prve naráželi na Kill Bill, tam Nevěsta vykoná, co vykonat chtěla a spokojeně odchází se svou dcerkou, se svou odměnou.
V Parkově Oldboyovi je něco takového nemožné. Msta tady dokáže člověka zcela pohltit. A s jejím koncem přichází i konec mstitele.

Celosvětový úspěch Oldboye vedl Universal k zakoupení práv na remake, který se chystá na rok 2006.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Indiana Jones 5 přidává Phoebe Waller-Bridge

Indiana Jones 5 přidává Phoebe Waller-Bridge

12. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Po celé řadě odkladů a komplikací se nový Indiana Jones začne natáčet v červenci, tentokrát už snad doopravdy.
Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

9. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Nový thriller Netflixu Žena v okně s Amy Adams v hlavní roli se blíží a novým trailerem připomíná brzké vydání.
Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

8. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Warner Bros představují první trailer na nadcházející thriller Kdo mi jde po krku s Angelinou Jolie v hlavní roli.
Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

7. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Boxerské drama Creed bylo výborné a Stallonovi přihrálo nominaci na Oscara. Jenže teď se svou nejslavnější rolí asi definitivně končí.