Zdá se, že doba přeje filmům o pomstě. Není to jenom populární Tarantinův velebiják Kill Bill o ženě,jež mstí svým blízkým, kteří jí zradili. rozhodne dostat za každou cenu svoj. Není to jenom masakrální komiksová adaptace Kat (The Punisher) Jonathana Hensleigha o ublíženém zabijákovi, který se mstí těm, kteří se prve pomstili jemu. Motiv pomsty tak nějak visí ve vzduchu – viz Bushova věta „A taky chtěl zabít mýho tátu“ v kampani proti Saddámovi.
Park Chan-wook má s pomstou svoje zkušenosti. Jeho Oldboy je totiž druhým dílem trilogie pomsty, kterou režisér zahájil thrillerem Sympathy for Mr.Vengeance.

Potkáme jej až ve vězeňské cele zařízené jako obyčejný pokoj, s televizí ale bez okna. Z televize se Oh Dae-Su dozví, že měl zavraždit svou ženu. Léta utíkají a Oh Dae-Su začne plánovat útěk a pomstu (v prvé řadě však marně pátrá, kdo jej mohl chtít uvěznit). Dlouhá rytmická sekvence. Když už je hrdina téměř venku, věznitelé ho sami propustí. Po 15 letech.



Oh Dae-Su by byl ovšem poloviční bez Choi Min-Sika. Jeho živelnost, energie, plastičnost výrazu i gesta, schopnost ovládnout plátno, ale v jistých fázích také ustoupit - Choi Min-Sik mění akční figuru v rozervaný charakter, který neztrácí nic ze své výbušnosti a výhružnosti. Mistrný výkon.
Nedostižné je i vizuální zpracování filmu. Kamera Jeong-hun Jeonga užívá množství stylů a extrémně odlišných světelných podmínek pro ohromně živý obraz. Kompozice jsou barevně i designově naprosto dokonalé. Oldboy je film, u kterého platí: čím větší plátno, tím větší zážitek.
Přes výraznou krvavost a brutalitu se Park zabývá mnohem hlubšími tématy, než jak se pomstít, nebo kdo za tím vším stojí. Park porovnává hřích s mírou vědění a uvědomění. Kdy ještě si člověk sám odpustí omluvou „Nevěděl jsem“? Ve srovnání s realitou je Parkova výpověď bolestně umělecká a neskutečná – stačí připomenout aktuální německé drama Pád třetí říše, které jde podobným směrem.
Druhým Parkovým velkým motivem je životnost msty. Pokud jsme prve naráželi na Kill Bill, tam Nevěsta vykoná, co vykonat chtěla a spokojeně odchází se svou dcerkou, se svou odměnou.
V Parkově Oldboyovi je něco takového nemožné. Msta tady dokáže člověka zcela pohltit. A s jejím koncem přichází i konec mstitele.
Celosvětový úspěch Oldboye vedl Universal k zakoupení práv na remake, který se chystá na rok 2006.