Bratři Tuvia (Daniel Craig), Zuš (Liev Schreiber), Azael (Jamie Bell) a mladinký Áron (George MacKay) Bielští, to jsou jen čtyři z desetitisíců Židů, kteří byli po okupaci německých vojsk předurčeni k smrti. Jako jedni z mála však neuvěřili v lidskost protivníka a rozhodli se bojovat se zbraní v ruce. Zprvu je vedla touha po pomstě za pogrom svých blízkých. Pak se ale v táboře Bielských vytvořila komunita uprchlíků, kterou bylo třeba zaopatřit. Mezi bratry vypukly spory. Tuvia, podpořený Azaelem, čerstvě zamilovaným do jemné Chaji (Mia Wasikowská), se ujímá osudu desítek měšťanů, kteří by v lesích neměli šanci přežít. Zuš chce válčit, a proto odchází ke komunistickým partyzánům. To však neznamená, že by se jejich kroky rozešly jednou provždy.
Hrdinové ve filmech Edwarda Zwicka se pohybují v dějinných momentech, kdy masově selhávalo lidství. Toto téma provázalo už dramata Glory (1989), Stav obležení (1998) a Krvavý diamant (2006). Snímkem Odpor se Zwick poprvé věnuje velkému tématu svého vlastního národa – osudu evropských Židů v první polovině dvacátého století. Na počátku filmu zřejmě stálo odhodlání popřít klišé, že Židé za své životy nebojovali. Autorům posloužil příběh bratrů Bielských, kteří se před skrývali v divočině na dnešní bělorusko-polské hranici.
Odpor je typickým filmem Edwarda Zwicka: na jednu straně si klade ambice přinášet svědectví o člověku a jeho době, ale zároveň vše podřizuje spektakulární formě. Sice nese nálepku „pravdivého příběhu“, ale charaktery i osudy jednotlivých hrdinů jsou upraveny pro potřeby Hollywoodu. To je ale typické pro vesměs všechna historická dramata. Platilo to u Schindlerova seznamu (1993) stejně jako u Valkýry (2008), platí to i pro Odpor. Bratry Bielské sice snímek nevykresluje právě jako mírumilovné beránky, skutečnost byla ale ještě drsnější. K opravdovým bitvám s Němci, jak je líčí film, však nikdy nedošlo.
U režiséra Zwicka bylo jisté, že vsadí na precizní výpravu Darana Fulhama a Véronique Melery. Že se kamera Eduarda Serry kromě moderního ztvárnění akčních sekvencí nevyhne ani okouzlenému romantizování přírody či mladé lásky. Že hudba špičkového řemeslníka Jamese Newtona Howarda, kterou ozvláštní židovská melodika, si vyslouží nominaci na Oscara. A že bude film disponovat velkou dávkou patosu.
Z hollywoodské vaty, jež dovede být někdy cukrová a jindy vycpávková, však probleskují také nadčasová konstatování. Memyslím uměle dodané paralely mezi příběhem Bielských a biblickými motivy (vztah Kaina a Ábela či putování ve stylu Mojžíše). Odpor povyšuje nad úroveň průměru pojetí jednotlivých postav, odhalující lidskou malost. Daniel Craig byl zrozen pro úlohy zatvrzených bojovníků, jeho Tuvia ale není pohádkovým Robinem Hoodem. Stává se vůdcem s obyčejnými lidskými slabostmi. Nedovede zabránit, by se z kultivovaných lidí nestala masa, kterou ovládne touha po pomstě metodou lynče. Překvapivě silný výkon podává i Liev Schreiber. Jeho Zuš již od začátku války baží po německé a zrádcovské krvi a trvá hodně dlouho, než svou zlobu utiší. Jamie Bell ukazuje, že patří ke špičkám v hereckém oboru vyzrávajících mladíků. Odpor však nejsou jenom tito tři protagonisté, ale také řada mikropříběhů ostatních uprchlíků. Vyzdvihnout si zasluhují alespoň dvě ženy, křehká Mia Wasikovská jako Azaelova vyvolená Chaja a elegantní Alexa Davalosová v roli Tuviovy lásky Lilky.