Norman a duchové - recenze

11. 9. 2012 - 20:44 | Recenze | red

Norman a duchové - recenze zdroj: tisková zpráva

U každého animovaného filmu bývá zvykem se na začátku recenze pozastavit nad úrovní moderních amerických pohádek, které oproti těm českým postrádají naivní kouzlo a jasně definované zlo a dobro. Nad Auty od Pixaru si smlsne snad každý a pokud chcete pitvat například detailně dialogy, můžete najít mouchy i na Době ledové. Nová pohádka Norman a duchové přináší bez servítků do dětského světa hororovou tématiku v podobě zombie.

Opravdu snesou malé děti nášup s oživlými mrtvolami? Není to na jejich psychiku už za pomyslnou hranicí? Pokud tedy hledáte jasnou odpověď při rozhodování, zda na snímek vzít do kina svoji ani ne ratolest, pak vězte, že ani já vám rozhřešení nedám, ač jsem jako pokusného králíka na film vzal svého čtyřletého syna. Typickým úkazem americké animované tvorby je snaha tvůrců být za každou cenu univerzální. Hlavní hrdinové se musí pitvořit, padat a hýkat, to aby potěšili nejmenší diváky. Současně však film musí nabídnout přesvědčivou zápletku pro starší děti a několik vtípků, nad nimiž se zasmějí i dospělí diváci.

Za hororem s dětmi

Koneckonců právě rodiče za film vytáhnou z peněženky ne zrovna malý obnos a měli by tedy vydržet s dětmi až do konce. A v případě snímku o malém chlapci Normanovi, který ze všeho nejvíc miluje staré horory a rozhovory se svojí zesnulou babičkou, budou mít dospělí hodně práce, aby napjatě sledovali tuhle zbrusu novou taškařici a zároveň uklidňovali plačící děti. Příběh o klukovi, který vidí mrtvé a zároveň se utká s hordou zombie, jenž se rozhodli zaútočit na typické americké maloměsto, v sobě nese celou řadu odkazů na klasické hororové filmy. Jejich smysl dětský divák zcela určitě nepochopí a ten dospělý, pokud ano, nebude asi dost dobře chápat, proč to musí sledovat všechno ještě jednou upravené pro potřeby nejmenších diváků. Filmové postavičky se samozřejmě pitvoří, legračně hýbají, takže je zde ona povinná várka jasně rozpoznatelného humoru. Zároveň je však většina scének s oživlými mrtvými a duchy za pomyslnou hranou a kdo do kina zamířil s předškolním dítětem, asi občas bude muset vysvětlovat, co se to na plátně odehrává. Tvůrci se pokusili hororový žánr pojmout dětsky, ale současně nad nimi viselo prokletí v podobě nutnosti srovnávat s filmem Coraline. Jenže poetika Neila Gaimana je jedna věc, bizarní humor snažící se vyhovět úplně všem, pak věc druhá. Pokus natočit dětský horor je prostě nesmyslem.

Zábava za každou cenu

Ono totiž otázkou je, zda už spojení slov dětský a horor není vlastně absurdním protimluvem. Pokud se oprostíme od těchto pocitů, zůstává před námi zcela obyčejný příběh, v němž nechybí všechna ta klišé americké kinematografie - odstrkovaný hlavní hrdina, který pro svoji odlišnost má problémy s rodiči i svým okolím, malé městečko navyknuté na svůj klid, ale současně skrývající nejedno tajemství a závěrečné ponaučení. Americký film ParaNorman tak uspokojí opravdu jen ty diváky, kteří chtějí za každou cenu vyrazit do kina na animovaný film, neřeší příliš kvalitu a chtějí se nechat bavit. V tomto ohledu snímek celkem funguje. Nicméně znovu stojí za to zopakovat, že s těmi nejmenšími budete mít v kině v problém. Pochvalu zaslouží lokální distributor, který nechal snímek celkem dobře nadabovat. Žertovně i strašidelně dokázal udržet v českém znění atmosféru i humor.