Mrňouskové - recenze

28. 12. 2013 17:03 - Recenze | Autor: Karel Drda

Mrňouskové - recenze

O celovečerním filmu Mrňouskové jsem vlastně vůbec nechtěl psát. Proč také psát recenzi na animovaný snímek, který je vlastně jen prodlouženou verzí notoricky známých digitálních grotesek ze světa hmyzu? Názor jsem změnil v okamžiku, kdy jsem na film vyrazil se čtyřletým synem. Dámy a pánové, dovolte mi, abych vám představil nejlepší film letošního roku pro nejmenší diváky.

V posledním roce jsem viděl asi všechny animované filmy, které dorazily v České republice do kin. Teprve u Mrňousků jsem zažil neuvěřitelné reakce nejmenších diváků.  Bylo to nejspokojenější dětské publikum končícího roku 2013, které se smálo, tleskalo, dýchalo za ty hodné a lamentovalo, když se na chvíli dařilo těm špatným. Chvíli jsem si připadal jako na interaktivním představení, kde i reakce dětí jsou zahrnuty v ceně vstupného. Na Mrňouscích je zajímavé to, že se podařilo téměř nemožné. Pětiminutové grotesky fungují na počítačích, v mobilech i televizi. Tam všude je svým ratolestem pouštíme a dovolujeme jim je sledovat. Zábava v podobě hmyzích bajek má přesně svých pět minut před spaním, čistěním zubů, či funguje jako odměna. Všichni, kdo máme malé děti, známe Mrňousky a dost z nás s nimi spojuje i určité rodinné rituály. Ale jít na ně do kina na neuvěřitelných 80 minut? To přeci nejde. Hlavně to nemůže fungovat. Jenže skutečnost je úplně opačná.

Hmyzí rodinná podívaná

Mrňousci v seriálu nabízejí vždycky jednoduchý a krátký příběh, který je mnohdy pořádně nahuštěný a našinec za tím vším představuje další příběhy. Nejznámější postavou krátkých dílů je malá beruška, která nás provázela nejčastěji v první sezóně. Nyní se v plné síle vrací na scénu, aby pomohla malým černým mravencům v boji proti mravencům červeným. Je to jednoduché a současně tato krátká věta nabízí nepřeberné množství nápadů a námětů pro zápletku, gagy, ale také ponaučení. Za těch 80 minut prožijeme opravdu neotřelé dobrodružství, v němž nechybí tolik potřebný humor. Děti jsou napnuti, nedutají, ale jakmile se na scéně objeví naschválníček v podání berušky, sál se mění dětským smíchem v nezvladatelnou školku, z níž utekli všechny učitelky. Při sledování filmu jsem si všimnul jedné zajímavé věci. U většiny kreslených filmů se rodiče a děti smějí vždy v jiný okamžik. U amerických animáků jako je například Doba ledová, se děti smějí jednoduchým skečům. Pro rodiče pak tvůrci do filmu vždy vkládají nějaké ty jinotaje, dvojsmysly a těm se pak směje dospělý doprovod. V případě Mrňousků je zajímavé, jak se všichni pospolu chechtají. A tak by to mělo být.

Pohádka pro všechny

Tvůrčí duo Helene Giraud a Thomas Szabó již natočili kolem šedesáti dílů a stále se mohou chlubit velmi dobrou formou. Tu kupodivu neztratili ani u celovečerního filmu. Pokud hledáte v mezidobí svátečním, ale i po něm nějaký program pro svoje ratolesti, nebojte se je vzít do kina právě na tuhle dobrodružnou hmyzí podívanou. Víte, nejzábavnější bylo, když jsem zjistil, kolik dospělých vyrazil na Mrňousky samo, bez dětí. Film je pohádkou pro všechny a to tady opravdu hodně dlouho nebylo.