Zatímco poslední snímky studia Pixar vykazují občas umělecké ambice, v DreamWorks Animation se neštítí obyčejné komerce. Velkým hitem tu jsou žánrové parodie. Po sérii o pohádkovém Shrekovi a akční Kung-fu pandě přichází sci-fi Monstra vs. Vetřelci.
Pocit ohrožení rudým nebezpečím se v padesátých letech odrazil na sérii sci-fi hororů. Neznámo v nich pravidelně útočilo na pravé Američany. V mnohých směrech laciné filmečky k žánru sci-fi přivedly režiséry George Lucase či Stevena Spielberga. Po dalších dvou dekádách si vysloužily četná parodická zesměšnění. Vznikly snímky jako Mars útočí (1996), Muži v černém (1997), Železný obr (1999), Úžasňákovi (2004), ale i Indiana Jones a Království křišťálové lebky (2008). Teď si sem můžeme přiřadit také film Monstra vs. Vetřelci, a to nikoliv jen do počtu…
Měl to být neobyčejný den v životě Susan Murphyové, měla si brát svou velkou lásku Dereka Dietla. Ale – spadl na ni obrovský meteorit a ona za pár chvil povyrostla zhruba o třináct metrů. Ještě než stihla nenadálou změnu vstřebat, zaútočila na ni armáda.
Druhý den se Susan probudila s novým jménem – odteď bude známa jako Enormika – v novém domově a s novými spolubydlícími. Doktor Šváb je geniální, avšak pološílený vědátor, který sám sebe zmutoval s nezdolným hmyzem. Chybějící článek byl rozmrazen z ledu po mnoha tisíciletích. Želatinová kreatura B.O.B. vznikla jako vedlejší produkt laboratorního experimentu. Hmyzosaurus se probudil vinou atomových zkoušek v Tichomoří a poté zaútočil na japonská velkoměsta. Jak Enormice vysvětlí generál McBomba, všichni jsou uvězněni v armádní pevnosti, protože lidé se monster obávají. A zůstali by tu snad navždy, kdyby na malou planetku známou jako Země nedosedl robot vesmírného dobyvatele Gallaxhara. Enormika a její noví přátelé mají šanci ukázat, co v nich doopravdy vězí.
Monstra vs. Vetřelci jsou z těch filmů, které těží z odkazů na žánrové předchůdce. Už podobu hrdinů předurčily dávné pravzory. Enormika pochází z Attack of the 50 Foot Woman (1958). Chybějící článek připomene legendárního Netvora z Černé laguny (1954), doktor Šváb je bratrancem Mouchy (1958). B.O.B. pochází patrně z horůrku The Blob (1958) zkříženého s parodií Attack of the Killer Tomatoes! (1978). A Hmyzosaurus není jen Godzilla (1954), ale hlavně její odvar Mosura (1961). Z těchto postaviček si dětský divák jistě vybere svého oblíbence. Favoritem bude nejspíš rosolovitý B.O.B („Nemám sice mozek, ale mám nápad.“). Zde však citace zdaleka nekončí. Přes Supermana (1978) a Blízká setkání třetího druhu (1977) film doputuje až k E.T. – mimozemšťanovi (1982). K nejjiskrnějším momentům patří scény z generálního štábu ve stylu Dr. Divnolásky aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu (1964).
Během celého film poutají pozornost publika vtipné ozdůbky. Divák by málem zapomněl, že vedle nich toho Monstra vs. Vetřelci už mnoho dalšího nepředvádějí. Na šablonovitém příběhu o nečekaných a zprvu podceňovaných zachráncích byl založen už nejeden obdobný snímek, třeba Galaxy Quest (1999). Úžasňákovi dokázali žánrovým klišé „nastavovat zrcadlo“ o poznání dovedněji, a nezůstali jen u drobných legrácek. To vše je zde ale doplněno o mravní naučení ve stylu Walta Disneyho – snímek nakonec i poradí mladým dívkám, že své místo nemusí hledat jen po boku muže. V roce 2009 jistě ožehavý problém americké společnosti. Anebo se jedná o důvtipný parodický šleh vůči padesátým letům?
Monstra vs. Vetřelci jsou „pouze“ velmi profesionálně animovanou podívanou (navíc v některých kinech bude k vidění i 3D verze), která nabídne spousty vtipů, jimž se lze bez uzardění zasmát. Stylizovaný svět tohoto filmu by ale bylo škoda opustit hned po první návštěvě, na rozdíl od spousty jiných je k dalším pokračování přímo zrozen.