Odvíjí se o jedné líné sobotě v New Jersey.
Dantemu (O'Halloran) ráno volají z práce, aby vzal záskok, alespoň na dopoledne. Dantemu je 22, chodí s Veronicou (Ghigliotti) a miluje svou ex Caitlin (Spoonhauer), o které si v novinách právě přečetl, že se má vdávat. Dante se živí jako prodavač v koloniálu a sobotní šichta mu škrtá plány – odpoledne měl jít hrát hokej. To ještě Dante neví, že celý den bude tak trošku jiný, plný improvizací a překvapivých zvratů.

Svojí práci ale nenávidí oba stejně. Však i slogan snímku zní „To, že vám slouží ještě neznamená, že vás mají rádi.“
Na ulici mezitím zevluje famózní dvojka dealerů Jay a Mlčenlivý Bob (Mewes a Smith), maskoti všech režisérových filmů a hlavní hrdinové komedie Jay a Mlčenlivý Bob vrací úder (Jay and Silent Bob Strike Back).

Podobně moment, kdy se kluci trumfují ve vypočítávání nejapných otázek svých zákazníků.
Vrchol Smithovy zakřivené komiky však přichází, když Caitlin navštíví toaletu v Danteho obchůdku.
Kapitoly mají názvy jak ze scénáristické učebnice, což oponuje titěrným dějům a Smith zde dociluje osvěžující ironie. Většina snů je pryč, hrdinové ale film neopouštějí jako zakyslí vládci své pokladny a okolních 10 m2.

Kamera je jednoduchá. Dialogy snímá v dlouhých tichých záběrech. Nejhlučnější je švenkování v automobilu. Hovořící hrdiny sledujeme ze zadního sedadla, a tak právě energický pohyb kamery nahrazuje hýbající se obličeje.
Clerks. jsou Smithovou autorskou výpovědí a bezpochyby jeho nejsilnějším dílem. Určitou slabotu pozdějších bijáků jako Dogma, Jay a Mlčenlivý Bob vrací úder (Jay and Silent Bob Strike Back), nebo Táta na plný úvazek (Jersey Girl) možná zapřičiňuje dočasná ztráta inspirace, za úspěchem Clerks. ale stojí i autorova osobní zkušenost a dokonalý odhad mentálních pochodů mladých ne-rebelů s příčinou.
Randal Graves: „No co, co je s tebou, vole? Si nic neřek, už nějakejch dvacet minut. Co máš sakra za problém?“
Dante Hicks: „Tenhle život.“
Randal Graves: „Tenhle život?“
Dante Hicks: „Co z něj mám?“
Randal Graves: „Vem si chipsy, uleví se ti.“
Dante Hicks: „Jsem zaseklej v týhle díře, dělám za míň, než otrockou mzdu. Makám v den svýho volna, zatracený rolety jsou stažený, musím vyjít s každým sráčem na planetě. Smrdím jak lak na boty. Moje ex dostala katatonii, když ošukala mrtvolu. A moje holka vykouřila 36 ptáků.“
Randal Graves: „37“