Mé XX. století

20. 6. 2005 - 8:05 | Téma | red

Mé XX. století zdroj: tisková zpráva

Zdá se, jako by si maďarské filmy v poslední době našly k českému divákovi opět svou cestu

Zdá se, jako by si maďarské filmy v poslední době našly k českému divákovi opět svou cestu. Mezinárodně uznávaná a festivalově úspěšná díla této kinematografie se často objevují nejen v programu České televize, ale dostaly prostor také v našich kinech. V případě poetického filmu Mé XX. století režisérky Ildiko Enyediové se jedná o obnovenou premiéru titulu, který byl u nás poprvé v distribuci uveden již na začátku 90. let, ovšem v přílivu tehdejší americké produkce si nezískal svého diváka a bohužel poněkud “zapadl”. Ildiko Enyediová, která v roce 1984 absolvovala filmovou režii na Divadelní a filmové akademii v Budapešti a poté pracovala pro Studio Bély Balázse, natočila Mé XX. století v roce 1988 jako svůj celovečerní debut. Okamžitě zaujala nejen diváky, ale i odbornou veřejnost a na 42. MFF v Cannes získala v následujícím roce 1989 cenu Caméra d’Or (Zlatá kamera).

Příběh začíná někdy v roce 1880 snovou scénou, ve které Thomas Edison poprvé na veřejnosti představil svou žárovku. Současně se na druhém konci světa kdesi v Budapešti narodí do chudých poměrů dvojčata – sestry Lili a Dora (jejich jména odkazují ke skutečným historickým postavám – sestrám a herečkám Lillian a Dorothy Gishovým). Obě dívky zakrátko osiří, později jsou rozděleny a vyrůstají samostatně, každá v jiném prostředí a pod různými vlivy. Jedna s druhou ztratí kontakt, nicméně jejich cesty se zcela náhodně protnou po letech v roce 1899, když obě hrdinky cestují Orient expresem. Dora je hýčkaná milenka bohatých mužů, která žije na jejich účet, Lili se zase přidala k anarchistům a chystá se spáchat atentát na ministra vnitra.

Obě role odlišných sester (a v úvodních pasážích filmu navíc i roli matky) hraje polská herečka Dorota Segdaová, která si výborně poradila s charakteristikou svých postav. Musela vytvořit dvě velmi odlišné a protichůdné osobnosti – na jedné straně extrovertní, sexuálně přitažlivou a frivolně flirtující Doru, která je vedena svou nenasytností a požitkářstvím a sebejistě se pohybuje ve vyšší společnosti, a na straně druhé prostou, plachou a nesmělou Lili, podněcovanou svými ideály, nevinností a touhou po rovnoprávnosti. Kontrast mezi oběma ženami – děvkou a pannou – je pak také zdůrazněn také volbou kostýmů a charakteristikou prostředí, ve kterém se obě hrdinky pohybují. Protřelá Dora řídí luxusní drahá auta, pije šampaňské, obléká se do drahých rób, zatímco střízlivá Lili neváhá usednout do vozu nacpaného venkovany a jejich zvířaty. Také výborný kameraman Tibor Mathé komponuje své černobílé obrazy s důrazným kontrastem. Odkazuje na poetiku prvních němých filmů, vedle záměrně naivistických symbolických výjevů vidíme téměř dokumentární pasáže pohrávající si s expresivitou.

Do života obou dívek vstupuje záhadný muž Z. (Oleg Jankowski). Touží po křehké Lili, ale setkává se s pokušitelkou a svůdkyní Dorou. Svým důvtipem však odhalí spojitost mezi oběma ženami. Jejich protikladné archetypy – sexualita na straně Dory a emancipace na straně Lili – umožňuje režisérce vyjádřit osobitý pohled na dualitu moderní ženy konce 20. století. Enyediová nicméně nestraní ani jednomu z těchto principů. V závěru filmu se pak otevřeně ptá: “Která žena může učinit muže šťastnějším?” a její odpověď jednoznačně zní, že jedině obě dvě. Ildiko Enyediová svůj film zamýšlí rovněž jako alegorii, ve které se soustředí na téma postavení ženy v moderní době. Jednotlivé události a zážitky v životě obou hrdinek jsou prokládány zdánlivě nesouvisejícími záběry Thomase A. Edisona. Postupné přibývání jeho vynálezů symbolizuje narůstající zkušenosti v životě obou dívek a zdůrazňují roli ženy v civilizaci. My tak cestu sester-dvojčat – moderní pohádku o technické, politické a sexuální revoluci – můžeme vnímat také jako paralelu vyvíjejícího se 20. století, akceptujícího ženskou emancipaci.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.
Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Významnou změnou v nadcházejícím filmu Avengers: The Kang Dynasty je novinka, že Destin Daniel Cretton odstoupil z role režiséra.