Let - recenze

9. 2. 2013 10:00 - Recenze | Autor: Karel Drda

Let - recenze

Režisér Robert Zemeckis se vrátil k hranému filmu. Zemeckis si odskočil od digitálních pohádek. Takhle a ještě jinak novináři píší anotace k novince tvůrce, který má za sebou takové hity jako sérii Návrat do budoucnosti, či oscarový snímek Forest Gump. Senzační ohlášky většinou skončí v okamžiku, kdy publicista jeho poslední počin Let s Denzelem Washingtonem v hlavní roli shlédne.

Nedejte na názory kolem vás, nebojte se toho. Jen si pořádně rozmyslete, na co vlastně chcete do kina jít. Snímek Let totiž v anotacích nabízí především leteckou katastrofu a hrdinský čin pilota Whipa Whitakera, který v okamžiku, kdy se na jeho dopravním letadle objeví závada a řítí se k zemi, zareaguje a netradičním manévrem s letadlem spadne do polí. Zachrání tak životy mnoha desítek lidí a je hrdinou. Letecká katastrofa s dobrým koncem však tvoří jen úvodní část filmu a je jakousi předehrou k věcem následujícím.

Washington v roli opilce

Whip chlastá a šňupá kokain a s letadlem se bravurně řítil k zemi v situaci, kdy byl opilý pod obraz. Zemeckisův Let je filmem o jedné letecké katastrofě, jejím vyšetřování a hlavně o souboji jednoho celkem sympatického pilota s alkoholovými démony, vztahem s novou přítelkyní a snaze najít cestu k synovi. A ve všech těchto polohách je Denzel Washington skvělý. Jen jsme si všichni navykli, že skáče z vagónu na vagón, s revolverem v ruce hledá unesenou dceru mexického miliardáře, či vyjednává s únosci newyorského metra. Denzel Washington je naprosto úžasným a tvárným hercem. Je univerzálním talentem, který dokáže zahrát akčního hrdinu, rozpolceného ochránce, ale také drogového bosse a nyní i ožralého a démony posedlého pilota. Jen jsme to nikdo nečekali. Po dvaceti minutách adrenalinové jízdy, kdy se snaží svůj letoun dostat bezpečně k zemi, utečou jako voda. Když se Whip probere v nemocnici, kde se seznámí s nevyrovnanou feťačkou Nicole, bystřejší divák pochopí, že tady se velký režisér rozhodl hrát psychologii.

Let

Epizodka Goodmana? Good!

Zemeckis se naštěstí nesnaží křečovitě, přesto jím režírovaný příběh místy drhne. A to jen proto, aby v samotném závěru mohl s hlavním hrdinou předvést morální orgasmus. A tak nechá hrdinu popíjet, udělá z něj arogantního hajzlíka, ale divák jeho počínání trochu chápe. Navíc se všichni diví, proč pilotovi, který přeci zachránil pasažéry, hrozí vězení jen proto, že mu našli alkohol v krvi. Nesmyslná Amerika! Snímek Let je hereckým koncertem Denzela Washingtona, z něhož je i cítit, že si roli opravdu užíval. Vybočil totiž ze schématu jím hraných postav. Nudný výkon podává jeho přítelkyně v podání Kelly Reilly. Další tuctová, trochu vyžilá a hysterická ženská, která projde plátnem, za dva roky jí spatříte v jiném filmu a budete si říkat: „Tu už jsem někde viděl.“ Prostě, zapomeňte na ní. Za zmínku však stojí malá rolička psaná snad přímo pro Johna Goodmana, který se vizáží trochu vrátil k postavě z Big Lebowského, ale zde si zahrál bravurně drogového dealera. Jeho příchod na scénu, kdy se W3hip válí opilý na hotelovém pokoji, je jedním z mála dobrých okamžiků filmu.

Zemeckis s herci stále umí

Návrat Roberta Zemeckise se nepodařil. Od mistra tohoto kalibru čekáme něco jiného. A akčně natočená scéna s pádem letadla je prostě v kontextu s tím, co přijde, úplně zbytečná. Přes všechny tyto výtky však Let stojí za to vidět. A to prosím není ona alibistická tečka recenzenta na závěr. Zemeckis stále umí pracovat s herci, nevybral si dobré téma, ale dokázal z něj vykřesat celkem solidní psychologický snímek. A to se také počítá, nemyslíte?