Legendární parta - recenze

5. 12. 2012 12:56 - Recenze | Autor: Karel Drda

Legendární parta - recenze film Legendární parta | zdroj: Archiv

Filmová studia fungují podle lehce předvídatelného klíče, který samozřejmě vychází z nějakého marketingového chování diváků. A tak se nelze divit, že většina animovaných snímků se v kinech objevuje na sklonku roku, kdy děti nerejdí venku, je zima a rodiče rádi pustí nějakou tu korunu navíc. Legendární parta se tak zařadí po bok mnoha jiných filmů, na které se možná časem zapomene.

Neberte to prosím tak, že když hned v úvodu recenze napíšeme, že jde o film hodný zapomenutí, že nemá smysl na něj vyrazit. Tak tomu není. Pravdou ovšem je, že zrovna ucházející Legendární parta to bude mít vedle nedávno uvedeného Raubíře Ralfa docela těžké. Ono totiž platí jedno smutné pravidlo. Dětský film musí nějakým způsobem bavit i rodiče. Ti sice už nepatří do hájemství pořadů Studia kamarád, ale současně se nechtějí s dětmi v kině nudit. A v případě Legendární party je právě tato složka jaksi na pováženou. Tvůrci v čele s režisérem Peterem Ramseyem však měli zjevně zcela opačný dojem, protože se pokusili udělat klasický digitální animák s cílem oslovit celou rodinu. A jako celou rodinu si zjevně představují někoho, kdo zajde rád na komiksový film od Marvellů a zároveň chce takovou radost zprostředkovat v trochu něžnější podobě i ratolestem. A tak je tu parta superhrdinů bojující proti zloduchovi, co dětem krade radost.

Legendární parta film Legendární parta | zdroj: Archiv

Všichni na Bubáka

Skupinka nesourodých pohádkových bytostí je zde vykreslena moderním způsobem – vedle sebe tu bojují bohatýrský Santa, víla Zuběnka, velikonoční zajíc a nakonec i Jack Frost, postavička kreslící na okna v mrazu malůvky. Tvůrci v podstatě oživili postavička, na které věří především americké děti. Víla Zuběnka je typickým úkazem. Nicméně neznalost nevadí. Jsou to prostě ti vtipní a akční hrdinové, kteří i s několika chybami nakopou zlu zadnice a ještě se u toho dosyta zasmějeme. Problém je ovšem v poněkud křečovitě napsaném scénáři, z něhož čiší urputná snaha být moderní. Nesourodé figurky pospolu bojující proti zlu jen ukazují na všemocnost scénáristů a producentů, kteří k sobě klidně dají do party Hitlera, polského kněze a ledního medvěda, jen když to přitáhne do kin diváky. V Raubíři Ralfovi charakterová atypičnost byla také, ale všechny postavičky spojovaly počítačové hry, v nichž žili. Dalším problémem  je hlavní protivník Bubák, který se snaží vyškrtnout z kalendáře všechny oblíbené svátky jako jsou Vánoce a Velikonoce. Jak to chce kouzelná postavička provést, když proti ní ve skutečnosti nestojí jen parta hrdinů, ale také miliardy marketingových peněz investovaných do nákupního šílenství před svátky, je taková menší filmařská díra.

Smutný dabing

Humor střídá akce, akce je střídána toporným humorem. A přes všechny výhrady bych se své dítě nebál na tenhle film usadit. Kdyby ovšem nebylo českého dabingu. Originální zvuk je prostě originálem, o tom nikdo nepochybuje. Pitvoření a naprosto příšerné české hlasy však filmu snižují zbytečně hodnocení a je nepochopitelné, že si lokální distributor s výběrem dabingového obsazení nedá trochu víc práce. Legendární parta je ucházejícím průměrem, která se snaží být moderní a svižnou pohádkou, jen už to není vlastně žádná pohádka. Američtí producenti se totiž zjevně domnívají, že dětem už dnes stačí pořádná akce a těm menším ji proto zabalí do takového trochu zmateného guláše. A pokud tušíte, že jste předabováním do českého jazyka přišli o zajímavé hvězdy, schválně si zjistěte, kdo kreslené hrdiny v originále namlouval.