Konzultant - recenze

29. 11. 2013 19:00 - Recenze | Autor: Karel Drda

Konzultant - recenze zdroj: Archiv

Jaké to je, když se spojí dvě velké a význačné kultury? Jedna je slavným filmovým režisérem a druhá pak vynikajícím spisovatelem. Logická odpověď by asi zněla, že jde o spojení téměř dokonalé a možná i grandiózní, ale ono je to naopak. V případě režiséra Ridleyho Scotta a scénáristy Cormaca McCarthyho a jejich společného díla Konzultant symbióza nevyšla.

Konzultant (Michael Fassbender) pracuje pro majitele nočního klubu Reinera (Javier Bardem). Oba pánové se dostanou k úžasné možnosti, jak zbohatnout na obchodu s drogami. Jenže jejich konání díky jedné neuvěřitelné náhodě spustí celou řadu událostí, které dotyčné opravdu pořádně semelou. Konzultant sází na pomalý start, promyšlenou zápletku a docela zajímavý závěr, který oproti zoufale nudnému tempu v první polovině filmu, náhle nabídne téměř šokující rozuzlení. Jenže jakýkoliv náznak by mohl být označen za nechutný spoiler, který do recenze nepatří.

Jdete na Scotta, nebo McCarthyho?

Pravdou však je, že Konzultant nenese onen originální rukopis ani jednoho z pánů. Je to zvláštní a nudný film, který na diváka chrlí celou řadu otázek. Většinou jde o takové ty jednoduché ve stylu, proč dotyčný dělá zrovna tohle, kam jde a za kým, kdo je sakra tenhle a proč se chová tak divně? Totální dezorientace v pomalém tempu je nehorázně ubíjející.  Jenže pak přijde ono finále a hned by se chtělo říci, na první hodinu zapomeňme. Máme tu přeci hvězdné obsazení, které už se ve filmech tak často nevidí. Když někdo na jednu hromadu vrazí zajímavé tváře současného Hollywoodu, ještě to neznamená, že to dopadne dobře. Fassbender a Bardem k sobě lícují a fungují na výbornou. Jejich spojení je úžasným hereckým koncertem a to, že oba pánové většinu filmu mluví v jinotajích a skrytě o něčem, o čem jako diváci vůbec netušíme, nevadí. U nich to funguje. Trochu horší a méně pochopitelné je obsazení Brada Pitta. Jeho Westray je postavou už méně uvěřitelnější. Jenže ono to pořád funguje a diváka od soustředění neodtahuje ani tak stále sympatická Penelope Cruz, která si zahrála přítelkyni Konzultanta, ale Reinerova partnerka. Bavíme se zde o největší chybě při castingu na napínavý thriller. Roli mafiánské ženské Malkiny dostala Cameron Diaz. A její rádoby vůdčí projev je více směšný, než uvěřitelný.

Potenciál utopený v úctě

Ve filmu se hodně mluví, ale většinou se tluče jen prázdná sláma. A to je vlastně největší problém. Režisérský přínos Ridleyho Scotta je i tak velmi dobrý, ale z blbého příběhu prostě veledílo nevykřesáte. Osmdesát minut jsem se nudil. Nebavil jsem se a pořád čekal, kdy to jako přijde. Vzpomenul jsem si na výborného Amerického gangstera a říkal si, že to dostane grády a začnu se najednou v duchu panu režisérovi omluvit. Jenže takový okamžik nepřišel. Celé to vypadá, že si známý filmař sedl na zadek před spisovatelem, kterému neřekl: „Hele chlape, každý film by měl být o něčem a tady jsou jen mluvící hlavy. Tedy hodně dlouho jsou a divák se nebude bavit.“ Jenže to neřekl a s posvátnou úctou k McCarthymu natočil zjevně jeho scénář bez připomínek. A to je škoda, protože potenciál zde je velký.