Takže řekněme (nespoilerově), že film je o mladé krásné zlodějce, která je nastěhována jako služka do domu mladé japonské šlechtičny, a má pomoci sňatkovému podvodníkovi připravit tuto šlechtičnu o jmění (tím, že si ji vezme a pak nechá prohlásit za nepříčetnou).
Nicméně už takovýto krátký nástin A) je spoilerem (protože na začátku nevíme, že služka je podvodnice), a B) ani zdaleka nevystihuje, o čem film vlastně je. Nespoilerově pouze napíšu, že se dočkáme několika překvapivých zvratů a několika lízání asijských rozkroků.
Komorná (podle neasijské knižní předlohy) je svou atmosférou velmi podobná Oldboyovi: Absurdní zápletky, občas nějaká nestandardní erotika nebo brutalita, občas nějaká velmi vtipná nebo velmi divná drobnost, u které vám nebude úplně jasné, co to mělo znamenat. Navíc je tam trocha starého Japonska a viktoriánské Anglie, takže fajn.
Pokud jste Oldboye neviděli, tak se dá říct, že Komorná je něco jako pozdější filmy od Briana De Palmy: Je to trochu divné, trochu záměrně béčkové, chvílemi příliš dlouhé, ale má to místy velice slušnou atmosféru.
A teď už SPOILERY.
Film pozůstává ze tří částí. Ta první je vyprávěna především z pohledu služebné, kteá navazuje lesbický milostný vztah se šlechtičnou, kterou by měla zničit. Jak už je u Parka zvykem, některé sekvence jsou natočeny poněkud nepřehledně / zmateně. Ovšem zřejmě záměrně, aby si divák nebyl jistý tím, co právě viděl.
Po hodině skončí část jedna zásadním odhalením, spočívajícím v tom, že ve skutečnosti byla šlechtična s podvodníkem domluveni proti služce, a rozhodli se obě dívky prohodit - takže služka zůstane v blázinci a všichni si o ní myslí, že je šílená šlechtična, zatímco skutečná šlechtična s podvodníkem a dědictvím mizí do světa!
Druhá část filmu pak vypráví příběh šlechtičny, a to už od jejího raného dětství, kdy z ní její perverzní strýček začne vychovávat něco jako sexuální otrokyni předčítačku něco divného. Ve druhé části několikrát vidíme kompletnější verze scén, které jsme viděli dříve, a začnou dávat větší smysl. Na konci druhého dílu se do sebe obě dámy upřímně zamilují a domluví se, jak převezou podvodníka.
A o tom je třetí díl (výrazně kratší, než první dva): Něco jako Podraz, ale s trochou víc mučení.
Film má úžasnou výpravu, především proto, že se ho většina odehrává v kombinovaném japonsko-britském sídle. Dokonce jsem očekával, že přijde na řadu více nadpřirozena a dočkám se něčeho jako Purpurového vrchu (což se bohužel nestalo).
Také se dočkáme mnoha okamžiků typicky Parkovského humoru, kdy je něco tak perverzní / brutální, že to zcela jistě má být vtipné. Bohužel se zde uplatňuje kulturně/jazyková bariéra, kdy Asiaté budou asi ledacos v rychlých dialozích chápat snáze, než my. Na mnoha místech dochází k tomu, že postavy uprostřed dialogů přecházejí z korejštiny do japonštiny a naopak (je to odlišeno barvou českých titulků!) a ne vždycky mi bylo jasné, proč to dělají.
Když si celou zápletku zrekonstruujete chronologicky, je vysoce pravděpodobné, že nebude dávat moc smyslu. Ale film je natočen tak zvláštně, a řekl bych "odvážně", že je těžké odolat jeho kouzlu, obzvlášť když se po 40 minutách začne konečně pořádně rozjíždět (má skoro dvě a půl hodiny).
Komorná obsahuje několik výborných scén a spoustu výborných okamžiků. Ale neškodilo by, kdyby ji Park natočil trochu ukázněněji a promyšleněji.
P.S: Různých frontalů je ve filmu dost. Příslib sexu s chobotnicí bohužel zůstane nenaplněn.
Hodnocení: 70%