Nový film Terryho Gilliama vyrůstá z tématu, k němuž se někdejší člen skupiny Monty Python ve své tvorbě znovu a znovu vrací: je jím rozpor mezi fantazií snílků a šedou prozaickou skutečností. Tuto ideu zpracoval v nejrůznějších žánrových polohách, od rozpustilé až po téměř tragickou, ve filmech Dobrodružství barona Prášila, Král Rybář i v nedokončeném The Man Who Killed Don Quixote. Hrdinové filmu Kletba bratří Grimmů si z fantazírování dokonce udělali zdroj obživy. Avšak nikoli coby sběratelé a zapisovatelé lidových pohádek (tak jako skuteční bratři Grimmové). Jejich živnost je totiž daleko pitoresknější. Coby podvodní „krotitelé duchů“ objíždějí zaostalá německá městečka a vyhánějí strašidla, která předtím sami stvořili s pomocí kladkostrojů, hadrových loutek, lampiček a měchů. Až jednou je osud postaví před nutnost vypořádat se s nástrahami skutečného začarovaného lesa, plného pohyblivých stromů, moudrých žab a vlkodlaků…
Podobně jako Don Quijote a Sancho Panza, také Gilliamovi bratři Grimmové tvoří nesourodou dvojici – vůdčí osobností je prakticky založený realista Wilhelm (Matt Damon), zatímco umělecky nadaný snílek Jacob (Heath Ledger) vedle něj často jen tiše trpí. Rozdíl jejich povah dramaticky vykrystalizoval už v dětství, když Jacob svou naivitou možná zapříčinil smrt jejich nemocné sestry (namísto peněz na doktora jí přinesl hrstku údajně kouzelných fazolí).
Předností klasických pohádek (i těch od bratří Grimmů) je mimo jiné jejich archetypální jednoduchost. Poutají naši mysl k jediné otázce: dokáže se Sněhurka uchránit před pomstou zlé královny? Unikne Karkulka vlkovi? Zvítězí chudý chasník v boji s drakem? Scénář Kletby bratří Grimmů, jehož autorem je hororový specialista Ehren Kruger (Kruh, Vřískot 3), však právě tuto jednoduchost postrádá. Rozvíjí až příliš mnoho podružných zápletek, z nichž ani jedna není s to diváky strhnout. Zcela nadbytečné jsou ve filmu například figurky francouzských okupantů Německa, expresivně zkarikovaných napoleonských vojáků, kteří jen ruší a odvádějí pozornost od hlavního tématu. Většině postav, včetně těch nejdůležitějších, chybí náležitý prostor, takže působí ploše a nevýrazně. To se týká například hlavní ženské hrdinky Angeliky (Lena Headeyová), vesničanky vyznávající šamanskou moudrost, do níž se oba bratři – každý po svém – zamilují. Díky tomu, že se snímek natáčel v České republice, si Angeličina otce, lesního muže stiženého dávnou kletbou, nezahrál nikdo jiný než Tomáš Hanák. Jeho typický parodicko-neherecký styl k této bizarní postavičce padne jako ulitý.
Kletba bratří Grimmů není dramatickým příběhem. Nabízí však podívanou, až oči přecházejí. Na pozadí začarovaného marbadenského hvozdu, který si žije svým vlastním temným životem, se mihnou motivy z mnoha nejznámějších pohádek. Svůj osud tu potká Karkulka v jasně červeném plášti, zprvu bezstarostně tu skotačí Jeníček s Mařenkou, z bláta povstane obludný Perníček. A v samém srdci lesa se tyčí tajemná věž bez vstupní brány, do jejíž nejvyšší komnaty se kdysi snad šplhalo po dlouhých vlasech uvězněné princezny (Monica Bellucciová)…
Atmosférou, v níž Terry Gilliam svobodně míchá chmurnou hrůzu s jemným humorem, připomíná Kletba bratří Grimmů některé snímky Tima Burtona, především Ospalou díru. Svou zálibou v používání podivuhodných vynálezů a nejrůznějších strojků na iluze však potěší i milovníky české parodie Tajemství hradu v Karpatech. Gilliamův snímek obsahuje spoustu okamžiků, vzbuzujících úžas, nadšení nebo krátkodobé pobavení. Jako celek je však film natolik vratký a nesourodý, že v kontextu režisérova díla nejspíš zůstane jen dalším malebným ztroskotáním.