Sociálně-soudní drama North Country režisérky Niki Caro (Pán velryb) z drsné minnesotské důlní pánve je mistrovsky zahrané, nasnímané a ohudbené dílo. Jenom scénář je trošičku těžkopádný na citové zlomy.
North Country vznikla na motivy skutečných událostí, jež v USA v osmdesátých letech dvacátého století vedly k přelomovému soudnímu procesu sexuálního obtěžování.Josey Aimesová (Charlize Theronová, která jako princezna vypadá i pod vrstvou špíny a se šátkem na hlavě) se svými dvěma dětmi právě opustila násilného manžela a přestěhovala se ke svým rodičům do hornického minnesotského městečka. Starostlivá matka (Sissy Spaceková) jí nabízí pomoc, severním větrem zocelený otec (Richard Jenkins) se jí vysměje. Josey se snaží protlouct jak to jde, ale ono to prostě nejde. Na radu své staré známé Glory (Frances McDormandová) se nakonec kvůli slibnému platu nechá najmout tam, kde pracují všichni chlapi v okolí, a to včetně Joseyina otce, kde se ale ženským brání jako obtížnému hmyzu. Do dolů na železnou rudu.
Důlní budovy představují pro režisérku pozemské peklo – z bagry rozjizvené krajiny se tyčí prsty vysokých kouřících komínů. Po odhalené zemině se jako nádor rozrůstá obludná, neútulná masa kovu a betonu a obrovské mašiny se jako brouci vrtají ve zdevastované přírodě. Do těchto jednoznačně mužských kulis nastoupí Josey spolu s několika novými kolegyněmi. Všechny se vzápětí stanou středem chlapského zájmu, nevybíravými poznámkami začínaje a obhroublými vtipy (zatím) konče. Jedině Glory je schopná s chlapy nejen vyjednávat, ale i něčeho dosáhnout. A tak, pokud je nablízku, Josey nevadí, že pracuje pod Bobbym Sharpem (Jeremy Renner), s nímž kdysi na škole flirtovala, a který po ní teď ostře vyjíždí. Mzda je dobrá a v pátek večer po Josey kouká zakřiknutý hokejový trenér, bývalý právník Bill (Woody Harrelson). Na Glory pak ovšem padne krutá nemoc a žena se stěhuje do ústraní, kde o ní pečuje obětavý Kyle (Sean Bean), zatímco tlak na hornice se stupňuje. A Josey, na rozdíl od ostatních, nehodlá mlčet. Čím víc se ale snaží uplatnit nárok na rovnost šancí, tím víc je terorizována nejen ona, ale i všechny ostatní ženy v dole.
Charlize Theronová patří mezi těch pár vynikajících hereček, které dostávají příležitost rozvinout svůj talent jak v oddechových komediích, tak v dramatech náročných na charakterovou hloubku. Před dvěma roky tak půvabná dívka proslula jako ošklivá vražedkyně Aileen ve Zrůdě, kde podklesala v kolenou, nosila umělé zuby a v obličeji nechala hrát pouze bradu. Letos si vystřihla svou první akční superhrdinku Aeon Flux, víc pozornosti ale poprávu přitáhne v North Country kde jako raněná lvice bojuje proti celému světu. Kromě otce a horníků se proti ní později obrátí i vlastní syn, který uvěří pomluvám o její špatné pověsti. Josey se pokouší přemluvit Billa, aby se ujal jejího případu a režisérce slouží ke cti, že v těchto momentech neutíká k příliš jednoduchému melodramatu. Na druhou stranu je v závěrečných pasážích dojemných momentů beztak dost.
Nejdrsnějším útokem na slzy je Gloriina nemoc. Její devastující účinky můžeme sledovat hodně zblízka, Frances McDormand je ovšem díky excelentnímu výkonu nikdy nenechá překročit únosnou míru. Ve světě North Country, v téhle zemi obhroublých a podlých mužů jsou kreace dvojice hlavních hereček silné jako úder pěstí. O to víc pak potěší civilní projev Woodyho Harrelsona a Seana Beana. Kameraman Chris Menges vychází ze zimních tónů a kde může, obraz poctivě chladí a brousí. Tesknému vyznění pomáhají všudypřítomné písně Boba Dylana a téměř neslyšitelná (v dobrém smyslu) hudba Gustava Santaolally.